12V tändelement ?

Skriv svar
micke_932
Pannrumshärskare!

12V tändelement ?

Inlägg av micke_932 »

Jupp, är det någon som vet om man kan lösa tändningen på en pelletsbrännare med 12V ?

Jag har för mig att KMP använde glödstift ett tag och dessa bör man ju kunna köra på 12V, men dom slutade väl med detta av en eller annan anledning.

Det finns ju en 12V brännare, Infraheat är det väl, men dom har manuell tändning om jag minns rätt, så det är kanske bökigt att få det att funka med 12V och tändelement.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Glödstiften fungerade väl väldigt mycket "sådär". Problemet var väl att det måste vara fysisk kontakt mellan glödstift & pellets vilket gav mekanik osv.

Visst kan man tända med ett 12V system! Kruxet är att ska man ha 300-400W blir den en del ström: 25-33A

Detta betyder att ledningar ska ha ordentliga dimensioner, reläet ska vara i herrstorlek osv. Men absolut möjligt!

Man kan göra en "värmepistol" med grov värmetråd t.ex. Värmetråd kan man köpa på t.ex. ELFA ("Motståndstråd") men de har bara upp till 1mm² och då får man paralellkoppla ett antal.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar