El-priser

lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

snillet skrev:Jag känner någon som målade om "indikatorn" i botten på sina proppar ,bytte bottnar själv och kör 25A säkringar på16A abonnemang.

Varken listigt eller bra....., KAN vara lika farligt som att köra onykter. Beror på ledningarna till huvudcentralen från matningen...
Går ju ringa och fråga vad man kan säkra upp till, oftas klarar man ju mer än 16A.
Sen kan man ju tillverka egna säkringar....ta tråden från en större och pilla in i ett 16A hölje. Lite mer trixande, men svårt åka dit på det :-)
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Anders G
Stor entusiast!

Har säkrat ner från 20A till 16A

Inlägg av Anders G »

Det går bra (7 år). 2 gånger har det gått en huvudsäkring.

Möjligen kan det bli problem att svetsa, köra klyven, ugnen och torktumlare samtidigt med cementblandaren. Men vilket spring det skulle vara mellan apparaterna? Så jobbar inte jag normalt, men det är naturligtvis skillnad på simultanförmåga. :wink:
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
StigH
Ungskog

Inlägg av StigH »

snillet skrev:Jag känner någon som målade om "indikatorn" i botten på sina proppar ,bytte bottnar själv och kör 25A säkringar på16A abonnemang.

Varken listigt eller bra....., KAN vara lika farligt som att köra onykter. Beror på ledningarna till huvudcentralen från matningen...
Bäst är väl att ha ett OK och godkänt 25A abonnemang, byta ner till 16A passdelar, få papper på detta och betala mindre.. och sen själv byta tillbaka de gamla 25A passdelarna..
Har jag hört... :roll: :roll: :roll:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

I vintras stod det i tidningen om nån som åkt dit då dom bytt botten o körde på 25A mot abbonemangets 16A..
Kan det va så att elleverantören ser detta om det är fjärravlästa mätare??
Tänkte närmast på att det inte går förbruka hur mycket el som helst på t.ex 16A säkring o att dom då ser att man har en förbrukning som är högre än säkringen ska klara.. :roll:

Va även nån som åkt fast då elmätaren kopplades förbi o detta upptäcktes bara efter nån dag..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
StigH
Ungskog

Inlägg av StigH »

André skrev:I vintras stod det i tidningen om nån som åkt dit då dom bytt botten o körde på 25A mot abbonemangets 16A..
Kan det va så att elleverantören ser detta om det är fjärravlästa mätare??
Tänkte närmast på att det inte går förbruka hur mycket el som helst på t.ex 16A säkring o att dom då ser att man har en förbrukning som är högre än säkringen ska klara.. :roll:

Va även nån som åkt fast då elmätaren kopplades förbi o detta upptäcktes bara efter nån dag..
Först, jag betalar för de passdelar jag har och tänker inte ändra på det.
För en vanlig hemmamekare är det väl mest effekttopparna som är problemet. Stora svetsar, kompressorer etc.
Elvärme är ju lättkollat om det är fjärravläsning, där är ju effektuttagen oftast längre jmfrt med maskiner. Både passbitens storlek och effekten kan ju jämföras/datorläsas, (skulle jag tro iaf)
För hög momentan effekt= fel passdelar..
Bara spekulationer dock...
Beppo
Gallringsobjekt
Kontakt:

Kommer inte bli billigare

Inlägg av Beppo »

Jag tror inte el kommer att bli billigare framöver hur vi än vänder på det. När staten blöder så hårt från inkomsterna från oljan som numera inte eldas så kommer dom knappas göra något för att påverka elpriset.

Min gissning är att vi har nästan dubbla elpriset (90öre/kW) om fem år.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

E-on ska höjda el-normalpris imorgon.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Jockepocke
Gallringsobjekt

Inlägg av Jockepocke »

Vattenfall har på året 9 första månader gjort en vinst på 21.4Mdr krobor.
Under samma tid har man producerat 34.5TWh.
Det får jag till en VINST på 62öre per kWh! :shock:

Jag måste ha räknat fel eller??

21 400 000 000kr / 34 500 000 000kWh.....
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

SUCK !!!!

Höjd elcertifikation och energiskatt from 1 Januari.
Och med ränta just rapport idag höjd ränta med 0.25% och kommer ännu stig efter nyår.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Du har säkert räknat rätt (har dock inte kontrollräknat....) en stor del av elen kostar nästan inget att producera om man räknar bort investeringskostnaderna och sen plockar dom säkert in pengar på en massa annat också förrutom el som trillar in i vinsten.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

micke_932 skrev:
Du har säkert räknat rätt (har dock inte kontrollräknat....) en stor del av elen kostar nästan inget att producera om man räknar bort investeringskostnaderna och sen plockar dom säkert in pengar på en massa annat också förrutom el som trillar in i vinsten.
Jo....
Men deras hvudsakliga målsättning är ju att sälja EL och tjäna pengar på det, övriga saker de gör är ju till största delen samma hängande med det.

Så nog ligger det en del i detta.

Det går nedåt, å nedåt....

edit, å sen går det upp :D
Går å följa det på bilden nedan... den e länkad från nordpool...

Bild
Senast redigerad av snillet den lör 16 dec, 2006 19:40, redigerad totalt 1 gånger.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Sen har vattenfall (och säkert de andra bluff/maffia-bolagen också) börjat lägga på för utsläppsrättigheter. Detta är något som vi inte har i Sverige, men eftersom våra statliga maffiabolag opererar med sina skumraskaffärer i länder som har det så måste vi vara med och betala utsläppen från skitiga kolkraftverk i Polen...

Angående att mixtra med säkringarna så är det ju som tidigare påpekats olagligt och det är faktiskt rätt många som torskar på det också. Jag läste om en kommunpolitiker i Marks (Marx?) kommun som gjort en lite koppling förbi och han åkte dit. Han hävdade att det var en temporär grej som han gjort för att kunna laga nått. En elektriker menade att det han gjorde kunde gjorts utan att meka med elmätaren så han fick pynta dyrt...
Hur det funkar med fjärravläsarna vet jag inte, men det klart att om du förbrukar säg 192kwh på ett dygn (20 Ampere, 400V & 24h) och har en 16A säkring så lär ju elmaffian vakna till liv...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Nordpool priset gissar jag sticker i väg rejält när kylan börjar komma.

Att det är lågt nu är ju inte så konstigt
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Tur att vi inte behöver bry oss om vad som händer på Nordpool.
Nu kan man låsa sitt pris på fem år för 90.5 öre.
Pelletsen stiger hela tiden till skillnad från elen som kommer ligga still i fem år.

Det känns bra.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Nja.Sticker priset i väg på nordpool så lär ju elbolagen höja för att ta igen det.
Jag har 31 öre + allt den andra tills september nästa år.Man får hoppas elen är lika billig då med :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar