Ekonomiskt försvarbart att investera i ny pelletspanna?

kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Ekonomiskt försvarbart att investera i ny pelletspanna?

Inlägg av kusteldaren »

Håller på och funderar på vad kåken skall värmas med i framtiden.
Har funderat på i pincip allt, och det finns fördelar och nackdelar med alla sätt.

Ren pelletslösning (ny panna+brännare) har jag förkastat då det knappast är ekonomiskt försvarbart, möjligen med dagens pelletspriser men definitivt inte med morgondagens.

Funderar dock på att slänga in en pelletsbrännare eller kombibrännare(typ Agroline) in i min gamla panna, en sådan investering torde ganska snart vara avskriven även om priserna stiger lite de närmaste åren och brännaren går att använda även i annan panna.

Läste på ÄFAB:s sida nån som hade en brännare i en gammal gjutjärnspanna från 60-talet (typ en sån som jag har) och det funkade bra. ÄFAB rekommenderade honom att byta pannan, men bara för bekvämlighetens skull eftersom det blir så lite skillnad i verkningsgrad att det ekonomiskt inte betalar sig.

Så slutsatsen bli alltså att om man skall byta ut sin panna för att elda pellets så skall man byta till en panna som är riktigt bra också för ved/spannmål eller så köpa en 2 år gammal oljepanna på Blocket för några tusenlappar?

En ren pelletspanna är det inte många som satsar på idag eller?
Tror själv mkt på spannmål då råvaran är billig (skulle kunna producera själv om jag måste) och mindre jobb än med ved (som jag också har obegränsad tillgång till). Tyvärr finns det dock ett begränsat utbud av utrustning och erfarenhet kring detta men det händer mkt nu. Pellets kommer på sikt bli för dyrt(5år?) och då måste man ha alternativ, så tror jag iallafall.

Alternativen skulle kunna vara Pelling 27 www.cleanburn.nu pannan för både pellets/spannmål/ved eller en kombibrännare typ Agroline www.ecotec.net i en vedpanna eller nyare oljepanna.

Vad tror ni om resonemanget, som säkert kan provocera en och annan?

Några bra tips på utrustning som funkar bra mot ovan nämnda bränslen?
Senast redigerad av kusteldaren den tis 29 aug, 2006 12:47, redigerad totalt 1 gånger.
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Ja, att byta panna bara för att det ska eldas med pellets kommer givetvis aldrig att löna sig, det är ju en annan sak om pannan ändå måste bytas.

En brännare med skruv får man för under 20K utan problem så där handlar det ju inte om några stora utgifter.

Vad det gäller kombinationsbrännare som klarar många bränslen så verkar de vara ruskigt dyra eller så funkar dom uselt med i stort sett alla bränslen, men som du sa, det händer nya saker hela tiden så snart finns det säkert en del vettiga alternativ.

Vad det gäller pelletspriset om 5 år vet jag inget, kan tyvärr inte se så långt fram i tiden, det får vi se när vi kommer dit.

Problemet med spannmål är ju samma som med pellets, visst finns det gott om spannmål nu, men om alla börjar elda spannmål vad händer då ? ungefär samma sak som med pellets, det blir brist på eländet....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kan direkt avskriva en oljepanna om du ska elda spannmål då det blir mycke aska el ca 10 ggr mer än med träpellets....
Såg att janfire/combifire pannan på nolia fanns utrustad med automatisk uraskning vilket bör finnas då man eldar spannmål el panna med 40-50 liters asklåda... Så att köpa en ren pelletspanna (utan brännare) är inte dumt om du ska elda spannmål då dessa har stående tuber för flygaskan o stort askutrymme vilket behövs med spannmål..
Kan nog tänka mej att det kan va en fördel sett till hållbarheten på pannan att ha en gjutjärnspanna vid spannmålseldning t.ex tellus då det finns en lucka under brännaren för askskruv....
http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_5.asp?VisaSida=2

Nakdelarna med spannmålseldning är vid underhållsglöd så kolla efter en spannmålsbrännare som har eltändning o kör görna mot acktank så det blir långa gångtider på max effekt med spannmål.. Vad jag vet är det väl bara Iwabo o arimax farmjet (thermia) som har eltändning nu på sina spannmålsbrännare..

När jag läste din tidigare tråd så kollade jag då upp om det skulle gå köra med en farmjet i min panna o de ska nog gå fint.. Det krävs ett hål för brännaren på 160 mm o 300 mm till pannväggen o jag har 400 mm o jag kan köra den i övre luckan o uraskningen i nedre luckan så blir pelletsen för dyr om x antal år så kan jag byta bara brännaren..
Min anläggning kommer då att va intjänad då jag får slut i förrådet efter avtalstiden är slut... :D

Ang pelletspriserna så behöver det inte stiga mycket till i södrasverige innan det blir billigare att köpa foderpellets.. Va ett tag sen iaf sen kompisen sa att han betalade 2,30:-/kg för foderpelletsen men jag ska kolla upp det igen...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

micke_932 skrev: Vad det gäller kombinationsbrännare som klarar många bränslen så verkar de vara ruskigt dyra eller så funkar dom uselt med i stort sett alla bränslen, men som du sa, det händer nya saker hela tiden så snart finns det säkert en del vettiga alternativ.
De finns några kombibrännare på marknaden och alla de jag sett ligger på ca 30-35000:-. Räkna på ett pelletspris på 2.-/kg och havre 1:-, vid en årsförbrukning mot svarande 3 kubikolja så är havrebrännaren intjänad på 4-5 år jämfört med en billig pelletsbrännare. Men viist väntar man några år blir de säkert rejält mkt billigare.
micke_932 skrev: Vad det gäller pelletspriset om 5 år vet jag inget, kan tyvärr inte se så långt fram i tiden, det får vi se när vi kommer dit.
Det kan ingen men man kan ha en kvalificerad giisning om det, vad kostade pelletsen för 3-4 år sen?
micke_932 skrev: Problemet med spannmål är ju samma som med pellets, visst finns det gott om spannmål nu, men om alla börjar elda spannmål vad händer då ? ungefär samma sak som med pellets, det blir brist på eländet....
Om det blir en boom för spannmål, så kommer den dröja säkert minst 5år innan det blivit tillräckligt accepterat, tror jag. Sen är det ju så många som redan konverterat till pellets med nyinvestering :wink: ...
Det finns dessutom ytterligare en avgörande skillnad, det finns tusentals producenter utspridda i varenda håla av landet, logistiken och maskinparken finns redan. Dessutom finns det redan idag överproduktion samt en massa mark i träda samt ängsmark som ytterligare produktionspotential.
Men visst finns det risk för prishöjningar även här, vilket även kan komma att påverka matpriserna, men då krävs en jätteboom!
Det lär dröja många år, skulle va om storskalig etanolproduktion kommer igång. För egen del spelar det ingen roll alls då jag har tillgång till egen mark som idag är utarrenderad samt maskiner.
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

André skrev:Va ett tag sen iaf sen kompisen sa att han betalade 2,30:-/kg för foderpelletsen men jag ska kolla upp det igen...
Funkar det? Råvaran i foderpellets är ju spannmål, blir det inte sintrings problem?

Mitt grundtänk är att jag vill göra mig oberoende av el och bränslen där man inte själv kan påverka kostnaden för sin uppvärmning (annars är ju bergvärme intressant i dagsläget). Jag vill heller inte binda mig vid ett sätt utan ha en flexibel anläggning när ny teknik och nya bränslen dyker upp.

Återstår då egentligen ved och spannmålsutrustning och kan man elda dessa två kan man elda en massa annat också som flis, spån och pellets
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

För dom som har tillgång till eget spannmål borde givetvis någon form av brännare som även klarar spannmål vara ett vettigt alternativ.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kusteldaren skrev: De finns några kombibrännare på marknaden och alla de jag sett ligger på ca 30-35000:-. Räkna på ett pelletspris på 2.-/kg och havre 1:-, vid en årsförbrukning mot svarande 3 kubikolja så är havrebrännaren intjänad på 4-5 år jämfört med en billig pelletsbrännare. Men viist väntar man några år blir de säkert rejält mkt billigare.
Såg att farmjet kostar 2315 euro exkl skruv i finland...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kusteldaren skrev:
André skrev:Va ett tag sen iaf sen kompisen sa att han betalade 2,30:-/kg för foderpelletsen men jag ska kolla upp det igen...
Funkar det? Råvaran i foderpellets är ju spannmål, blir det inte sintrings problem?
Jag tänkte närmast på om du köper en spannmålsbrännare som du både kan köra träpellets o spannmål i.. Men foderpelletsen är nog lättare att tända + att den har nog högre energiinnehåll då det är sojaolja bl.a i den..
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Helt apropå, någon fler som läst detta och kliat sitt huvud?
http://www.energimagasinet.com/em00/nr4_06/vedpell.asp

Läs under "Befintligt hus"

"Återigen är träpellets billigast med 30.000 kr per år"

"Tvåa är vedpannan följt av luft-vatten värmepump, berg-/jordvärmepump, fjärrvärme, kombipannan ved-el, frånluftsvärmepump, elpanna, kombipannan olje-el och då till sist oljepannan."
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Stigande pelletspriser har observerats av många här på forumet.
Tänk på om du investerar i nytt att basera din kalkyl på ett pris som förmodligen ligger närmare elens.
Pelletsen har stigit med 20 - 25 % på ett år. Under samma tid har elen stig max 10%. Nya prishöjningar på pellets sägs vara aviserade. Kan du köpa brännare och stoppa i gammal panna så är det klokast enligt mig. Det blir nästan lika effektivt som en ny anläggning och du kan fatta ditt stora investeringsbeslut om några år när mer eller mindre hela sverige gått ifrån direkt el och olja. Då borde priserna ha utkristalliserats sig.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

elvis skrev:och du kan fatta ditt stora investeringsbeslut om några år när mer eller mindre hela sverige gått ifrån direkt el och olja. Då borde priserna ha utkristalliserats sig.
Som jag var inne på tidigare idag så kommer även etanolproducenter att konkurrera om skogsråvara, så det vill till en ganska lång period innan läget kanske "stabiliserat sig". 10-15 år skulle jag gissa.
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

ABSO skrev: Som jag var inne på tidigare idag så kommer även etanolproducenter att konkurrera om skogsråvara, så det vill till en ganska lång period innan läget kanske "stabiliserat sig". 10-15 år skulle jag gissa.
Om etanolen slår ordentligt kommer den även framställas av spannmål.
I USA har redan idag majspriserna blivit höga pga att bönderna får bättre betalt av etanoltillverkarna, vilket även slagit mot matpriserna, främst i vissa delstater dit etanol industrin är koncentrerad.
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

elvis skrev:Stigande pelletspriser har observerats av många här på forumet.
Tänk på om du investerar i nytt att basera din kalkyl på ett pris som förmodligen ligger närmare elens.
Pelletsen har stigit med 20 - 25 % på ett år. Under samma tid har elen stig max 10%. Nya prishöjningar på pellets sägs vara aviserade. Kan du köpa brännare och stoppa i gammal panna så är det klokast enligt mig. Det blir nästan lika effektivt som en ny anläggning och du kan fatta ditt stora investeringsbeslut om några år när mer eller mindre hela sverige gått ifrån direkt el och olja. Då borde priserna ha utkristalliserats sig.

Mvh
Jo det är väl så jag tänkte egentligen, men för att man skall få konverteringsbidrag så måste man ju byta ifrån olja till biobränsle.
köper jag då en pelletsbrännare först har man kanske bränt den chansen (förutom 5000:- till brännaren då).

Jag läste lite snabbt att konverteringen skall vara påbörjad innan 2010, innebär det att man kan köpa en brännare nu och bytta panna om 2år tex?
Nån som vet ?
Är dessutom lite stressad för man skall antingen kunna visa upp oljekvitto som högst är 2år eller ha sotarn till att intyga att anläggningen är oljeldad. Nåt kvitto har jag inte och när sotarn kommer nästa gång kommer han att märka att nån fuskat med ved.
Nån som vet hur noga detta är? Har man en tom oljetank och en panna med oljebrännare borde saken var biff tycker man?
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

ABSO skrev:Helt apropå, någon fler som läst detta och kliat sitt huvud?
http://www.energimagasinet.com/em00/nr4_06/vedpell.asp

Läs under "Befintligt hus"

"Återigen är träpellets billigast med 30.000 kr per år"

"Tvåa är vedpannan följt av luft-vatten värmepump, berg-/jordvärmepump, fjärrvärme, kombipannan ved-el, frånluftsvärmepump, elpanna, kombipannan olje-el och då till sist oljepannan."
Dom räknar in både kapitalkostand och driftskostnad. Pellets är bidragsberättigat, vedpanna är det inte.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Räknar de både kapitkostnad och driftskostnad ?
Då borde ju vedpannan vinna fett.
En vedanläggning ligger ju i ungefär samma härad som en pelletspanna med brännare och förråd.

Dessutom har de räkna med ett pelletspris på 2000 kr / ton och ett vedpris på 400 kr. Vem betalar 400 kr för ved ? Hur många vedeldare betalar 400 kr m3 ? Det lär ju vara björkved för braskamin.

Hur många kan köpa pellets för 2000 kr / ton ?
Dessutom har han mage att hävda att pelletspriset sjunkt från 2200 kr till 2000 det senaste året.....

Lattjar man med bränslepriserna så går det ju att komma fram till precis vad man vill.

I kalkylerna är antagandet att båda två typerna av värmepumparna har en värmefaktor på 3.
Anta att en luft har samma COP som en bergvärmeanläggning !
Hört talas om årsverkningsgrad månne ? Nä tänkte det......

Elpanna och fjärrvärme ger ungefär samma kostnad cirka 32.000 kr. Det som talar för elpannan är den låga investeringskostnaden. Kapitalkostnaden är inte mer än 4.000 kr per år, vilket är hälften jämfört med fjärrvärme

Hur han lyckas komma fram till detta är ju helt sinnessjukt !
En fjärrvärmeanslutning ligger ofta kring 25 - 50 tusen.
En elpanna installerad ligger troligen kring 25 - 40 tusen.
Fjärrvärme är ca: 20 % billigare i kwh kostnad med den lilla fördelan att det är faktiskt Kwh. Man behöver således inte bry sig om verkningsgrad. Elpatron tappar som bekant ca 5%.

Totalt oduglig och vilseledande artikel i mitt tycke. Faktiskt värre än ViiVilla....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar