Krav på pannrum

Skriv svar
Elias Mårtensson
Prima virke

Krav på pannrum

Inlägg av Elias Mårtensson »

Läste denna info på Boverkets sida:

Pannor på en effekt över 60 kW skall alltid placeras i ett pannrum som är en egen brandcell, se Boverkets Byggregler, BBR 5:421 och 5:66. Vanliga villapannor för fastbränsle (ved/olja mm) placeras normalt i pannrum även om de är på under 60 kW. Det finns dock pannor, tex kökspannor som är gjorda för att stå i boendemiljön

Förstår jag då detta rätt, att min CTC EcoFlex panna med 20Kw inte har kravet på en egen brandcell??? Någon som är insatt i ämmnet?

Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Självinstallerad CTC EcoFlex, 7m 120mm Syrafast rör. Hus 200kvm från 1920, Sotar själv.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det verkar skifta lite mellan olika kommuner, en del verkar inte ha några större krav alls, en del kräver att man har brandskyddade dörrar och en del annat.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

När mitt pelletsförråd hamnade på andra sidan en vägg (med skruven genom väggen) så utökades mitt pannrum helt plötsligt till även det angränsande rummet vilket medförde att jag ska brandskydda alla dörrar som inte är massiva. 300 kg pellets i ett förråd där medförde detta, men om jag staplat upp 3 ton där så hade ingen brytt sig.
Det verkar int ehelt genomtänkt tycker jag. Enligt sotaren berodde det på den stora brandrisken med pellets då det kunde brinna genom slangar och rör!?????

Händer detta verkligen? Jag tycker säkerhetssystemen verkar helt OK.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Elias Mårtensson
Prima virke

Inlägg av Elias Mårtensson »

Men tanke på att detta är från Boverket och enligt BBR så borde det vara styrande, d.v.s. att inte kommunerna ska kunna styra detta lokalt.

Hursom så är skrivningen väldigt luddig, och som jag tolkar texten ser inget behov av att skapa en brandcell för min EcoFlex.
Självinstallerad CTC EcoFlex, 7m 120mm Syrafast rör. Hus 200kvm från 1920, Sotar själv.
Skriv svar