Biobränsle förening
-
- Prima virke
Biobränsle förening
Först en ursäkt till moderater... Nu har jag lagt detta inägg på två ställen där jag tycker de hör hemma.
Ärade Biobränsleeldare,
Om intresse finns så har jag tanken på att etablera en Biobränsle förening för Västmanland, då jag idag inte vet någon sådan exsistera, kanske någon annan som vet?
Idé & Mål för föreningen.
* Gemensama upphandlingar vid pelletsinköp lokalt & regionalt
* Anordnade kurser för Självsotarkurser, pannoptimering etc.
* Utlåning av Co2 mätare till medlemmar
* Stöd & hjälp till de som är intresserade att införskaffa/byta/förnya sin biobränsle anläggning.
*Rådgivning
Om det finns det något intresse av detta så söker jag drivna personer som vill vara med och etablera denna förening.
För övrigt så vore jag tacksam för övriga synpunkter såsom om det är en galen idé till eventuella delar som bör passa till denna typ av förening?
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Ärade Biobränsleeldare,
Om intresse finns så har jag tanken på att etablera en Biobränsle förening för Västmanland, då jag idag inte vet någon sådan exsistera, kanske någon annan som vet?
Idé & Mål för föreningen.
* Gemensama upphandlingar vid pelletsinköp lokalt & regionalt
* Anordnade kurser för Självsotarkurser, pannoptimering etc.
* Utlåning av Co2 mätare till medlemmar
* Stöd & hjälp till de som är intresserade att införskaffa/byta/förnya sin biobränsle anläggning.
*Rådgivning
Om det finns det något intresse av detta så söker jag drivna personer som vill vara med och etablera denna förening.
För övrigt så vore jag tacksam för övriga synpunkter såsom om det är en galen idé till eventuella delar som bör passa till denna typ av förening?
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
-
- Prima virke
Elias Mårtensson skrev:En tanke finns även en förening för Sverige, d.v.s huvudförening med stöd av lokalföreningar, upplägget för detta är en form/designfråga av föreningen.
// Elias

Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
-
- Pannrumstomte!
Inte för att verka negativ men *lycka till* med att pressa priserna.
Som det är i dagsläget så sker det stadig tillväxt av pelletseldare i såväl Sverige som övriga Europa. Vårt grannland Danmark har som bekant ingen skog men 5,1 miljoner invånare.
Jag önskar er verkligen lycka till men tror att det ser mörkt ut.
Tillgång och efterfrågan är inte riktigt i balans ur vårt perspektiv tyvärr.
Mvh
Som det är i dagsläget så sker det stadig tillväxt av pelletseldare i såväl Sverige som övriga Europa. Vårt grannland Danmark har som bekant ingen skog men 5,1 miljoner invånare.
Jag önskar er verkligen lycka till men tror att det ser mörkt ut.
Tillgång och efterfrågan är inte riktigt i balans ur vårt perspektiv tyvärr.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Prima virke
Jag tror att det finns en möjlighet att pressa priser både på lokal nivå och landsomfattande nivå, ÅF vill ju tjäna pengar och tack o lov för att det finns en del ÅF som inte gillar konkurrans. dock så tror jag det kommer vara mycket beroende på medlemsantalet i föreningen och storleken på upphandlingarna, ju större desto starkare brukar det heta. Dock så är det inte tanken att all focus ska ligga på att pressa pelletspriserna, utan kommer vara en del av detta i själva föreningen.
Söker några "eldsjälar" som kan tänka sig hjälpa till att starta en interimstyrelse för denna förening, så om intresse finns så tveka inte att kontakta mig.
Söker några "eldsjälar" som kan tänka sig hjälpa till att starta en interimstyrelse för denna förening, så om intresse finns så tveka inte att kontakta mig.
tjaaaa ..... eller så kanske det är dags att titta sig ikring på lite närmare håll...
tex. så finns det bönder bla. som har börjat med att odla raps, för att själva pressa den själva och tillsätta etanol för att få RME som de kan köra sina traktorer på. ( den jag känner till pressar sin raps men skickar iväg sin rapsolja för förädling till RME)
RESTPRODUKTEN från pressningen blir en sorts pellets med lite olja kvar i. denna fungerar bra i pelletsbrännare men detta bränsle innehåller mera energi, så brännaren måste givetvis justeras lite.
tex. så finns det bönder bla. som har börjat med att odla raps, för att själva pressa den själva och tillsätta etanol för att få RME som de kan köra sina traktorer på. ( den jag känner till pressar sin raps men skickar iväg sin rapsolja för förädling till RME)
RESTPRODUKTEN från pressningen blir en sorts pellets med lite olja kvar i. denna fungerar bra i pelletsbrännare men detta bränsle innehåller mera energi, så brännaren måste givetvis justeras lite.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Det är väl som det brukar vara i sverige, det finns bara några få stor grabbar som snor åt sig hela marknaden och sätter priset som dom vill, det är lika med nästan allt här, byggen, asfalt, olja, bensin osv.
Det finns väl egentligen inte så många "producenter" av pellets, de verkar komma från i stort sett några få drakar i slutänden eller har jag fel ?
Det trillar ju fram massor med olka ställen i landet där det ska produceras pellets inom några år, så ännu finns inte all denna pellets utan det tar några år innan dom är ikapp så att säga.
Så kanske eventuellt möjligtvis kan detta hjälpa till med konkurensen, men man vet ju aldrig.
I värsta fall får man väl börja producera själv....
Det finns väl egentligen inte så många "producenter" av pellets, de verkar komma från i stort sett några få drakar i slutänden eller har jag fel ?
Det trillar ju fram massor med olka ställen i landet där det ska produceras pellets inom några år, så ännu finns inte all denna pellets utan det tar några år innan dom är ikapp så att säga.
Så kanske eventuellt möjligtvis kan detta hjälpa till med konkurensen, men man vet ju aldrig.
I värsta fall får man väl börja producera själv....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Prima virke
Det är en annan tanke med föreningen att se till att konkuransen ökar, d.v.s. med ev. import e.t.c. så det inte blir som elen där bolagen kan pressa ut konsumenten på dess sista ören då bolagen vet att konsumenten har ett beroende av elbolagen. Man kan nästan dra en liknelse mellan en "Hallick" och "Prostutierad".
-
- Prima virke
Bor inte heller i Västmanland.
Men visst är det intressant med en rikstäckande förening, och den skulle kunna kopplas till forumet på något sätt.
Och visst kan priserna pressas en aning om man går ihop många och köper samtidigt. Har för mig att André sa något om att han gått ihop och köpt tillsammans med andra, eller minns jag fel?
Men visst är det intressant med en rikstäckande förening, och den skulle kunna kopplas till forumet på något sätt.
Och visst kan priserna pressas en aning om man går ihop många och köper samtidigt. Har för mig att André sa något om att han gått ihop och köpt tillsammans med andra, eller minns jag fel?
-
- Prima virke
Resultatet av de svar jag har fått kan jag konstatera att det finns ett intresse för en förening, dock så är det väldigt spritt geografiskt.
Kontentan av det hela blir att jag med ev. fler intresserade etablerar "Svenska Biobränsle Förening" med riket som spelplan, när intresse och medlemmar har vuxit fram kan man börja etablera lokala föreningar som har Riksföreningen som moderorg. då man vet hur många som finns inom de olika regionerna.
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Kontentan av det hela blir att jag med ev. fler intresserade etablerar "Svenska Biobränsle Förening" med riket som spelplan, när intresse och medlemmar har vuxit fram kan man börja etablera lokala föreningar som har Riksföreningen som moderorg. då man vet hur många som finns inom de olika regionerna.
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Självinstallerad CTC EcoFlex, 7m 120mm Syrafast rör. Hus 200kvm från 1920, Sotar själv.
-
- Prima virke