Pelletstillgång - pris

Skriv svar
Kasch
Entusiast!

Pelletstillgång - pris

Inlägg av Kasch »

Det blev ingen pellets för mig utan fortsatt vedeldning. Men man kan ju vara allmänt intresserad av pellets ändå :) Farsgubben eldar ju med pellets.

Vad tror ni om framtiden? Vad jag förstår av den allmänna debatten kring skogsbruket är det risk för att produktionen och arealen(!) inte räcker för alla behov i framtiden: massa, virke, pellets, flis, etanolproduktion osv. Nya användningsområden för cellulosa upptäcks hela tiden.

Vad tror ni pelletsförbrukare om framtiden långsiktigt? Kommer priserna fortsätta att stiga i samma oroväckande takt? Kommer det pellets baserat på annat än trä till rimliga priser?

Egentmligen borde bristen på träråvara på sikt även påverka oss som eldar med ved - jag måste köpa ved av grannen eftersom vårt lilla trädbestånd inte alls räcker. Inga höjningar där än så länge menman vet ju inte när man får börja konkurrera om råvaran...
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

Jag att det i framtiden kommer att bli allt vanligare med multibrännare eller stokrar där man kan bränna det som passar för tillfället pellets, spannmål, flis, spån eller vad som nu är på modet.

I framtiden kommer kommer pellets tex av halm, hö, etc ha en framtid.
Halmpellets är ju enbriljant idé då mkt av halmen inte används alls idag.
Visserligen är väl tilggången begränsad, men jag tror att vi framtiden kommer använda flera olika bränslen och ta tillvara resusrerna bättre.
http://www.novator.se/bioenergy/BE0206/ ... pellets%22
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Är det någon som säljer halmpellets i Sverige idag, vad har den för energivärde och vad kostar den?
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

http://odin.dep.no/oed/norsk/dok/andre_ ... ok-bn.html

Halmpellets 4200 kWh / ton.

http://www.lantbruksforskning.se/ftpdoc ... pellets%22

"Problemen med slaggbildande aska kvarstår vilket gör att halmpellets främst passar som bränsle i större pannor där man klarar av detta problem. Eldning i villapannor rekommenderas inte p.g.a. den slaggbildande askan (Nikolai-sen et al., 1998)."
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

ABSO skrev:http://odin.dep.no/oed/norsk/dok/andre_ ... ok-bn.html

Halmpellets 4200 kWh / ton.

http://www.lantbruksforskning.se/ftpdoc ... pellets%22

"Problemen med slaggbildande aska kvarstår vilket gör att halmpellets främst passar som bränsle i större pannor där man klarar av detta problem. Eldning i villapannor rekommenderas inte p.g.a. den slaggbildande askan (Nikolai-sen et al., 1998)."
Denna brännare skall klar halm säger åtminstone tillverkaren. Den är dessutom godkänd för pellets så det kan ju vara ett alternativ om man ändå skall byta brännare.

http://www.traenergi.se/

Problemen liknar väl lite spannmålsproblemen, det gäller att rejäl asklåda och askutmatning.
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det görs även försök med returpapperpellets..

Men det är väl danskarna som är duktigast på att testa vad som går elda..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
knutte
Fröträd

Inlägg av knutte »

spännande att danskarna är framåt då det gäller att testa flera bränslen.

Var kan man läsa mera om detta André?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

knutte skrev:spännande att danskarna är framåt då det gäller att testa flera bränslen.

Ja du om man kom ihåg vart man läst allt, Man hittar inte ens bland favoriterna man sparat.. :oops:

Oftas har jag bara sökt runt på nätet...

Kan det ha varit äfab som har skrivit nått om det.. :idea:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
knutte
Fröträd

Inlägg av knutte »

André skrev:
knutte skrev:spännande att danskarna är framåt då det gäller att testa flera bränslen.

Ja du om man kom ihåg vart man läst allt, Man hittar inte ens bland favoriterna man sparat.. :oops:

Oftas har jag bara sökt runt på nätet...

Kan det ha varit äfab som har skrivit nått om det.. :idea:
Kan ju va så. Kan ta mig dit någon dag.
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Problemet med alla biobränslen, halm och returpapper inkluderat, är att det på sikt ska räcka till så mycket - uppvärmning, förbrukningsprodukter i pappers- och träindustri och fordonsbränsle.

Så vad är lösningen? Kanske har Kusteldaren rätt att det kommer att krävas många olika lösningar och inte en enda. Men summan är ju ändå konstant, även summan av antalet möjliga kWh som går att pressa ur skog och åkermark. Eller så börjar vi tokgödsla och snabbdriva enorma skogsplanteringar som blir mer av snabbproducerande trädplantager än levande skogar? Fast är det mer miljövänligt än att köra på med annat än biobränslen?

Har inget svar men nån här kanske sitter inne med en genial lösning typ kall fusion så vi kan plocka fram elradiatorerna igen? :)

(Ser nu att jag placerat ämnet fel, det borde legat under... Priser? Fast nu vet jag inte längre - Övrigt? Admin får gärna flytta tråden om den är helt galet placerad.)
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

Kasch skrev:Problemet med alla biobränslen, halm och returpapper inkluderat, är att det på sikt ska räcka till så mycket - uppvärmning, förbrukningsprodukter i pappers- och träindustri och fordonsbränsle.

Så vad är lösningen? Kanske har Kusteldaren rätt att det kommer att krävas många olika lösningar och inte en enda. Men summan är ju ändå konstant, även summan av antalet möjliga kWh som går att pressa ur skog och åkermark. Eller så börjar vi tokgödsla och snabbdriva enorma skogsplanteringar som blir mer av snabbproducerande trädplantager än levande skogar? Fast är det mer miljövänligt än att köra på med annat än biobränslen?

Har inget svar men nån här kanske sitter inne med en genial lösning typ kall fusion så vi kan plocka fram elradiatorerna igen? :)

(Ser nu att jag placerat ämnet fel, det borde legat under... Priser? Fast nu vet jag inte längre - Övrigt? Admin får gärna flytta tråden om den är helt galet placerad.)
SOLEN!
Soleenergi måste vara framtiden energikälla om vi skall ha en chans att konsumera energi jorden över utan total krasch.

En timme av solens strålar räcker för att försörja hela världen med energi ett helt år.

Energin finns alltså, återstår bara det där lilla problemet att ackumulera och lagra den samt distribuera ut i olika former....
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är väl i och för sig inga problem :lol: , var det inte uppe i norrland någonstans dom fixat till experiment anläggning med en underjordisk liten sjö dom använde som ack. tank för solvärme, räckte hela vintern åt dom har jag för mig.

Men det kan ju bli lite dyrt att installera..... och med dagens kopparpriser blir ju inte saken bättre....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Jo solen är ju ingen liten fusionsreaktor! Du nämner det ena problemet med solenergi. Det andra är ju, i alla fall vid framställning av elektricitet, att solceller fortfarande är dyra, tar stora ytor i anspråk och är tämligen ineffektiva. Men med bättre solceller och effektivare lagring är energiproblemet ur världen.

Annars verkar vågkraft åter vara aktuellt i och med en ny generator som jag tror i alla fall delvis är svenskutvecklad (Uppsala Universitet). Generatorn står på havsbotten och består av en kolv som rör sig lodrätt, en rörelse som genereras av en flytande platta. 2500 TWh/år lär man kunna plocka längs EU:s kuster. Sverige är det väl bara delar av västkusten som alstrar tillräckliga vågor.

Nu är jag visst helt åt h-vete off topic... Gör nåt admin! :roll:
Skriv svar