Tips om bra panna för både ved & pellets.

knutte
Fröträd

Inlägg av knutte »

micke_932 skrev:Jag har alltid fått lära mig att man aldrig någonsin ska elda med okluven ved, den torkar inte.
En förugn kanske hjälper? :)
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

Andreas Hansson skrev:Det vore ju konstigt om han sa något annat. Han är ju säljare.

Problemen som beskrivs i tråden kvarstår ju.
Har inte järnkoll på tråden längre men när jag läste den så var de som verkade de som hade pannan nöjda.

Medans de som mest negativa var de som inte ens sett pannan mer än på nätet.

Men det har kanske ändrats?
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
kreoscha
Ungskog

Inlägg av kreoscha »

Jag har läst tråden på bygga hus och hittade det här som Thomasf har skrivit. Han har ju tydligen en Orlan panna.
Jag har läst den här tråden under en längre tid. Det har funnits så många felaktigheter om eldning med gengaspanna. Har själv köpt en Orlan 40 kW som körs mot 3000 l ack med Laddomat. Dragregulator Tigerholm KW 150.
Pannan var inte okänd för mig tidigare då den används flitigt i Polen. Där körs den mot en större varmvattenberedare som tar upp svängningar i systemet.
Mycket har sagts om 80 resp 90 grader och sedan dömt ut pannan för det. När man eldar mot en Ackumulatortank är det för att inte för att springa ner och konstatera att det går att lägga i 5 kilo ved till för att fylla fullt. Temperaturmätaren för regulatorn är placerad ovanför gasutrymmet där temperaturen är lägre än vid utflödet från pannan. Det innebär att när tankarna börjar bli fyllda och pannan går på 78 grader så blir tankarna 89 - 91 grader. Om det är kallt ute (-25) så kastar man in ytterligare en fyllning i pannan. Tankarna bibehåller sin 90 gradiga temperatur samtidigt som pannan "pyreldar" eller brinner fullt beroende på temperatur ute. I mitt fall så går det åt 8 kW/tim vid - 10 grader.
"Pyreldning" i pannan innebär att fläkten stoppas och den gas som bildas sammlas i förgasningsutrymmet. Vid pausblåsning så tillsätts luft och glöden blossar uppsamtidigt som gasen antänds när den blåser genom munstycket. Pannan är testad av TUV för klass 3 och godkänd för den här sortens "pyreldning". Klass 3 är den mest miljövänliga eldningen och pannan håller samma renhet vid lågt effektuttag som vid högt. I min 40 kW innebär det 8-40 kW. Om man inte kan göra av med 8 kW stannar pannan och får tändas om när det finns plats i acken. Att förbikoppla regulatorn går säkert bra men varför försämra fuktionen?
Ang gengassmällar så har jag aldrig märkt av dessa, kanske beroende på dragregulatorn men jag kan tänka mig riktiga smällar om pannan pausblåser och man öppnar övre luckan snabbt. Då hinner inte gasen vädras ut utan antänds. Även läckage vid luckan kan ge detta fenomen. Det finns mycket mer att säga om pannan men detta får räcka för stunden.
Jag har sett många andra pannor men den här tar priset.
En perfekt panna för mig.

Jag tror att han vet hur hans panna funkar :wink:
Pelletskamin modell:Eco air 13,5 kw
Fabrikat:Ecoforest
lage
Fröträd

Inlägg av lage »

Andreas Hansson skrev:En baxi bonus kanske?
www.baxi.se Dra ur keramiken o sväng dit pellets luckan.Klart.
Den är mycket billigare än v33.
Andre vart har du fått verkningsgrads siffrorna på orlan ifrån?
Orland har ju diskuteras flitigt på byggahus och det verkar ju inte vara
någon höjdar panna :roll:
Nu är det ju ingen keramik att dra ut i bonus, i övrigt håller jag med. bra pris hos rinkaby rör.
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
Skriv svar