Dragregulator sitter i dykrör??
Dragregulator sitter i dykrör??
Jag skulle vilja ha kvar den vanliga panntermostaten för OB när jag sätter in en pelletsbrännare. Problemet är då att jag inte vet var jag ska montera temp givaren till CTCn.
Då det sitter en dragregulator för vedeldning som aldrig används (de gånger då jag nödeldar ved ställer jag spjället för hand och stoppar en pinne i brasan när det behövs) tänkte jag ta bort den.
Frågan blir då sitter dragregulatorn monterad i ett dykrör och i så fall vilken dimension, eller måste man tappa ur pannan och montera in ett dykrör och vad är det för gänga då?
Då det sitter en dragregulator för vedeldning som aldrig används (de gånger då jag nödeldar ved ställer jag spjället för hand och stoppar en pinne i brasan när det behövs) tänkte jag ta bort den.
Frågan blir då sitter dragregulatorn monterad i ett dykrör och i så fall vilken dimension, eller måste man tappa ur pannan och montera in ett dykrör och vad är det för gänga då?
Men du får ändå "tömma" pannan, fast med lite tur om du har så att du kan stänga radiatorslingan helt så kommer det inte ut så mycket vatten, var snabb när du sätter dit dykröret bara och har rätt grejer till hands som sas ovan 

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Pannrumstomte!
OBS !
Låt pannan kallna till 30 grader eller nåt innan du tar loss dykröret om du chansar med vatten i pannan. Det står vatten som ett kvastskaft rätt ut ur gängan när du tagit loss dykröret.
50 grader varmet är otrevligt att få på sig.
mvh
Låt pannan kallna till 30 grader eller nåt innan du tar loss dykröret om du chansar med vatten i pannan. Det står vatten som ett kvastskaft rätt ut ur gängan när du tagit loss dykröret.
50 grader varmet är otrevligt att få på sig.
mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jag kollade i rinkabyrör, där står dragregulatorn som R20 vilket stämmer bra med min ca 27 Dy, samma gällde för panntermostater.
Krånglar till det lite tror jag då jag behöver byta panntermostaten, men den gamla har lösa känselkroppar i dykrör.
Jobbigt att inte kunna bifoga bilder.
När jag tittar på dragregulatorn ser det ut som om den består av två delar.
Den ena är då bara en bussning i vilken känselkroppen är skruvad. Det jag hade hoppats på är att det då är en tät bussning som fungerar som ett dykrör.
Är jag helt fel ute?
Byta med vatten i panan, hmm lockar inte med 10m VP.[/img]
Krånglar till det lite tror jag då jag behöver byta panntermostaten, men den gamla har lösa känselkroppar i dykrör.
Den ena är då bara en bussning i vilken känselkroppen är skruvad. Det jag hade hoppats på är att det då är en tät bussning som fungerar som ett dykrör.
Är jag helt fel ute?
Jag kollade genom att helt våghalsigt lossa några spärrskruvar. Då poppade känselkroppen ut och blottlade ett dykrör Di 19 mm litedrygt och ett insticksdjup på ca 100 mm. Så fungerar det i alla fall på dragregulator modell cosmos.
Undra sa flundra vad CTCs tempgivare har för dim.. Det verkar vara hemligstämplat, i vart fall står det inte i installationsmanualen på i.net.
Undra sa flundra vad CTCs tempgivare har för dim.. Det verkar vara hemligstämplat, i vart fall står det inte i installationsmanualen på i.net.
jo det brukar vara så att det är ett dykrör och sedan så sitter dragregulatorn i det.Erik skrev:Jag kollade i rinkabyrör, där står dragregulatorn som R20 vilket stämmer bra med min ca 27 Dy, samma gällde för panntermostater.
Är jag helt fel ute?
Den gamla känselkroppen brukar gå att fixa så att den fungerar igen och du har intresse av det.
Jag fick en sådan av en jobbarkompis för min funkade inte, men det var samma med den jag fick. då sprutade jag på lite olja och värmde känselkroppen lite så att jag fick tag i den lilla sprinten och drog ur den. trodde att jag hade pajat den då men jag sprutade i lite 5-56 och tröck sprinten lite fram och tillbaks, å sedan fungerade den...
De fastnar tydligen ganska lätt när de inte motioneras med stigande och fallande temperatur..
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Dragregulator sitter i dykrör??
CTC pelletsbrännare har bara en tempgivare som du stoppar in under pannisoleringen o överhetningsskyddet tar du från oljebrännartermostaten..Erik skrev:Jag skulle vilja ha kvar den vanliga panntermostaten för OB när jag sätter in en pelletsbrännare. Problemet är då att jag inte vet var jag ska montera temp givaren till CTCn.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André skrev:
Vet inte CTC om att pannor är klädda i plåt?
Har du möjligen dim. på temp.givaren?
Med lite tur så går det att pula in både ett överhetningsskydd och en temp.givare i dykröret till dragregulatorn.
Synd att det inte finns överhettningsskydd på OB termostaten. Det behövdes tydligen inte 1962. Den ska bytas.CTC pelletsbrännare har bara en tempgivare som du stoppar in under pannisoleringen o överhetningsskyddet tar du från oljebrännartermostaten..
Med lite tur så går det att pula in både ett överhetningsskydd och en temp.givare i dykröret till dragregulatorn.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du har väl nått hål i plåten nånstans på pannan t.ex vid nån röranslutning om den inte går in i dykröret.. Gick då trä in mellan plåten o tempmätaren på acktanken..Erik skrev:André skrev:Synd att det inte finns överhettningsskydd på OB termostaten. Det behövdes tydligen inte 1962. Den ska bytas.CTC pelletsbrännare har bara en tempgivare som du stoppar in under pannisoleringen o överhetningsskyddet tar du från oljebrännartermostaten..
Den är 6mm o ca 40 mm lång (ser ut som en tändhatt)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd