Pellets är billigast!!!!

elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

EON:s rörliga elpris ligger på 1,53 kronor per Kw för en förbrukare på 20000 Kw.
Man ska inte jämföra äpplen med päron.

Är det inte en smula missvisande att i en lönsamhetskalkyl använda sig av ett pris som ligger 53% över marknadspris ? Du kan ju binda på fem år för under 1 kr !

Du kanske i sådana fall för likhetens skull skall använda dig av pelletssäckar som man köper styckevis på macken för 50 kr styck.
vid 53% överpris på pellets hamnar man på 3.17 kr /kg.

Nu kan du jämföra äpplen med äpplen.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Ja man kan ju undra hur Svenska kraftnät menar dom ska kunna ta ut det kwh priset då nästan alla har bundet pris?

Kommer det på nät avgiften kanske?
När alla har fjärravlästamätare installerade så kan dom skippa avtalen/bundna priser o då börja ta betalt efter tillgång/belastning minutvis t.o.m..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Draken
Prima virke

Inlägg av Draken »

Ok, självklart är det så.
Tänker mig pelletspriset som rörligt och ville jämföra med rörligt elpris, dock fel tidpunkt på året.

Eons medelpris rörligt i år 1.30kr/kw
KEAB:s medelpelletspris småsäck i år 2,15 Kr/kg

1.30*6666=8665
4900*2,15=10535

För att nu inte jämföra äpplen och päron så jämför jag rörligt med rörligt,
För man kan nog inte binda pelletsen på 5 år...
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Draken skrev: För man kan nog inte binda pelletsen på 5 år...
Nä men det går ta hem 5 årsförbrukningar/hel långtradare el göra som jag så har man då avtal på 4 år.. :wink:

Förråd som klarar 2 år med 2årsavtal sen är det bara att se till så förrådet är fullt innan 2 årsavtalet går ut.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

André skrev: Nä men det går ta hem 5 årsförbrukningar/hel långtradare el göra som jag så har man då avtal på 4 år.. :wink:

Förråd som klarar 2 år med 2årsavtal sen är det bara att se till så förrådet är fullt innan 2 årsavtalet går ut.. :D
Vad har du för leverantör?

Var får du 5-årsavtal på pellets?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:
André skrev: Nä men det går ta hem 5 årsförbrukningar/hel långtradare el göra som jag så har man då avtal på 4 år.. :wink:

Vad har du för leverantör?

Var får du 5-årsavtal på pellets?
Jag kör med solett (skellefteåkraft) som har 2 årsavtal men då jag rymmer 2 årsförbukningar i mitt förråd så har jag fyra år med samma pris om förrådet fylls innan avtalet går ut.. Spetsar jag med ved så kör jag 5 år med samma pris..

Iof så fick jag förrådet helt fyllt nu i våras gratis som tack för hjälpen med värmeanläggningen hos en kompis o de va ju inte helt fel.. :D
Skriv svar