Ekonomiskt försvarbart att investera i ny pelletspanna?

kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

Tack för alla svar och förklaringar!

Frågan är om det går att köpa loss prylarna löst dvs utan installation. Isåfall ser jag inga problem att köpa från Finland, förutom om det blir problem då är inte så praktiskt.

Ja det går att köpa havre betydligt billigare än 1.30, det behöver ju inte vara bästa foderkvalite, viktigast är fukthalten.

Askan kan man gödsla grönsakslandet (och några grannars) med.
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kusteldaren skrev:Tack för alla svar och förklaringar!

Frågan är om det går att köpa loss prylarna löst dvs utan installation. Isåfall ser jag inga problem att köpa från Finland, förutom om det blir problem då är inte så praktiskt.

Ja det går att köpa havre betydligt billigare än 1.30, det behöver ju inte vara bästa foderkvalite, viktigast är fukthalten.

Askan kan man gödsla grönsakslandet (och några grannars) med.
Ja de är väl vid ev garanti ärende som det kan bli lite knepigt, Men är det tillräckligt stor pris skilnad kan det ändå va värt pengarna..
Hmm undrar om farmjeten är lika lätt att justera in som bequemen.. :roll:

Ja det havre priset såg jag bara att en i Boden tog för 50 kg säckar o att det va rensat..

Det rekomenderas max 2 liter aska/m2 på gräsmattor o grönsaksland..
Jag ser då att det är effektivt med aska på gräsmattan, Kastade ut 50 liter aska på 1000 m2 (väldigt tunt) då det va ca 40 cm snö kvar i april men efter 5 dar va allt borta.. Grannen hade då nästan 30 cm kvar..
Nu när det äntligen kommit lite regn så det börjar grönska igen så syns det exakt vart det blev lite mer aska, Där är det grönt o fint nu.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

André skrev:Det rekomenderas max 2 liter aska/m2 på gräsmattor o grönsaksland..
Jag ser då att det är effektivt med aska på gräsmattan, Kastade ut 50 liter aska på 1000 m2 (väldigt tunt) då det va ca 40 cm snö kvar i april men efter 5 dar va allt borta.. Grannen hade då nästan 30 cm kvar..
Nu när det äntligen kommit lite regn så det börjar grönska igen så syns det exakt vart det blev lite mer aska, Där är det grönt o fint nu.. :D
Grönsaksland hmm... Ibland funderar jag på hur hälsosam askan egentligen är att hantera om man tänker på tungmetaller, Tjernobyl osv..?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ABSO skrev:
André skrev:Det rekomenderas max 2 liter aska/m2 på gräsmattor o grönsaksland..
Grönsaksland hmm... Ibland funderar jag på hur hälsosam askan egentligen är att hantera om man tänker på tungmetaller, Tjernobyl osv..?
Min aska hamnar för det mesta i skogen utanför tomten men ibland på gräsmattan. Det sista beror lite på årstiden samt om barnen skall vara där och springa eller ej.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar