HJÄLP!!Vilken brännare ska jag ha till CTC 1100 -99??

elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Karla skrev:
Du ska ha en panna med en slinga eller beredare i om du ska använda badkar, för oftast så hinner den inte med att producera varmvattnet
Är en slinga effektivare än en plattvärmeväxlare som utnyttjar hela panna vattenvolym ?
Jag har mycket svårt för att tro att så är fallet.
Beredare däremot är inga som helst problem.

Fastighetslösningar använder sig av just plattvärmeväxlare pga den höga verkningsgraden.



Vad som troligen är absolut bäst är att sätta CTC 1100:ans elpatron på 55 - 60 grader. Då får man nästintill oändligt med varmvatten.

Pewahl: kul att du uppskattar Janfires kvalitet, det är en högre klass än det mesta andra som finns på marknaden. Visserligen dyrare men kvalitet kostar.
Det finns folk som kör Janfire flex som i trånga pannor som CTC 1100 och Nibe City. (jag har själv installerat tre)
Det funkar, men det får askas ur ofare än vad som hade behövts med en lämpligare panna. Köp en brännare du gillar i år och börja spara pengar till en ny panna som du då får bättre komfort med.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Är en slinga effektivare än en plattvärmeväxlare som utnyttjar hela panna vattenvolym ?
Jag har mycket svårt för att tro att så är fallet.
Beredare däremot är inga som helst problem.

Vad som troligen är absolut bäst är att sätta CTC 1100:ans elpatron på 55 - 60 grader. Då får man nästintill oändligt med varmvatten.
Beror väl på vilken panna du har, typ längden på slingan, eller?
En värmeväxlare i CTC 1100 är väl inte så effektiv, inte av min erfarenhet i alla fall. Det finns bättre.

El ska man väl undvika att använda. Men det är ju bra att ha termostaten till elpatron stå på omkring 65 grader ifall att brännaren har stannat av någon anledning. Då blir det ju inte kallt åt fötterna.
Senast redigerad av Karla1 den ons 06 sep, 2006 20:02, redigerad totalt 1 gånger.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Klart att längden på slinga har betydelse.
Men faktumet kvarstår att man får mer varmvatten ur en plattvärmeväxlare då cirkpumpen suger vatten ur pannan topp och returnerar till botten. Därför jobbar värmeväxlaren med hela pannvattenvolymen.
Slingan sitter fast monterad och när kallvattnet flödar genom slingan så kyler slingan sin omgivning då den tar upp värmen från den.
Alla lösningar för riklig tappvattenproduktion bygger på antingen värmeväxling via plattvärmeväxlare eller ren förrådsberedning.

Om plattvärmeväxlaren i en CTC 1100 är underdimensionerad eller ej kan jag inte svara på. Däremot kräver pannor med slinga en hög temperatur för att tillgodose varmvattenproduktion.

Jag värmer varmvatten med god komfort ner till ca 50 grader i panntemperatur med en Baxi VXB53 tappvattenautomat.

Jag kör med hysteres från ca 50 grader upp till ca 85 grader.
Ca: 300 liter vatten totalt i pannan.

Varför ska man undvika att använda el ?
Det handlar om komfort, hur irriterande är det inte att det kallnar i duschen när man just börjat. Man ska inte dumsnåla och hålla på och jobba sig. Det finns ju folk är livrädda för elpatronen och springer ner i pannrummet för att se om pannan är uppe i temp så de kan duscha.

Hur många Kw om året går det åt för denna komfort ?
Inte särskilt många då det inte händer ofta.
Det ska ju inte vara tillbaks till 50-talet bara för att man är ekonomisk och eldar med pellets.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

elvis skrev:Klart att längden på slinga har betydelse.
Men faktumet kvarstår att man får mer varmvatten ur en plattvärmeväxlare då cirkpumpen suger vatten ur pannan topp och returnerar till botten. Därför jobbar värmeväxlaren med hela pannvattenvolymen.
Slingan sitter fast monterad och när kallvattnet flödar genom slingan så kyler slingan sin omgivning då den tar upp värmen från den.
Alla lösningar för riklig tappvattenproduktion bygger på antingen värmeväxling via plattvärmeväxlare eller ren förrådsberedning.

Om plattvärmeväxlaren i en CTC 1100 är underdimensionerad eller ej kan jag inte svara på. Däremot kräver pannor med slinga en hög temperatur för att tillgodose varmvattenproduktion.

Jag värmer varmvatten med god komfort ner till ca 50 grader i panntemperatur med en Baxi VXB53 tappvattenautomat.

Jag kör med hysteres från ca 50 grader upp till ca 85 grader.
Ca: 300 liter vatten totalt i pannan.

Varför ska man undvika att använda el ?
Det handlar om komfort, hur irriterande är det inte att det kallnar i duschen när man just börjat. Man ska inte dumsnåla och hålla på och jobba sig. Det finns ju folk är livrädda för elpatronen och springer ner i pannrummet för att se om pannan är uppe i temp så de kan duscha.

Hur många Kw om året går det åt för denna komfort ?
Inte särskilt många då det inte händer ofta.
Det ska ju inte vara tillbaks till 50-talet bara för att man är ekonomisk och eldar med pellets.
Hej!!Förstå problemet!!!

Det finns både fördelar och nackdelar med plattvärmeväxlare. Om du skall ha en bra varmvattenkomfort behöver du (oavsett slinga eller platta) en större vattenvolym än pannans som buffert.
En Pelletsbännare ger som regel inte mer än 12- 15 kW och en vanlig duch kräver minst 25 kW. Rymmer pannan bara 100 liter vatten (eller mindre) så kommer du att få problem med varmvattenförsörjningen.
En lite ackumulatortank (gärna med solslingor) ger dig allt varmvatten du behöver. Och med solfångare även gratis varmvatten 3- 4 månader per år .Glöm El som tillskotts Energi.
Det finns bättre lösningar..

Plattvärmeväxlare upptar värme väldigt snabbt från pannvattnet, men
du får inte den mängd varmvatten du önskar..
Det ligger nog lite i vad Karla 1 skriver..

Min plattvärmeväxlare som jag aldrig har haft,den har jag lämnat till återvinning.Men ingen ville ha den???

I stället Acktank med 200 Liters Beredare.
3st fyllda badkar ändå varmvatten över???????????
Min beredare verkar innehålla nästan lika mycket vatten som din panna.

Mvh.Logaritmen
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Det finns bara två brännare på marknaden som är konstruerade för att klara pannor med smala kanaler som t ex CTC 1100 och det är BlueFlame och Viking Bio. Med andra brännare riskerar du rökgasexplosioner om du kör med turbulatorerna i. Värmebaronen är testad av SP i en 1100 med godkända utsläpp, hög verkningsgrad och framför allt kanske säkerheten. BlueFlame fungerar säkert likvärdigt.
Kolla Pellx-tråden vad det gäller "puffar" och inrykning innan du bestämmer dig.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Logaritmen Skrev:
Hej!!Förstå problemet!!!
Lägg ner den spydiga attityden

Du kanske själv skulle ta och förstå problemet ?



Vid samma vattenvolym är plattvärmeväxlare effektivare då den används ihop med cirkpump som tvingar varmt vatten från pannans topp igenom den. Det kalla vattnet tvångsmatas ner i pannans botten där det hör hemma.

Jag hoppas verkligen att du på allvar inte tror att en kille med en ctc 1100 har för avsikt att stoppa in en acktank för 10-15 tusen för att få bättre varmvattenkomfort när han kan knäppa på den redan inbyggda elpatronen för att täcka upp slutet av duschen. Han monterar pelletsbrännaren i den gamla pannan för att spara pengar på sin uppvärmning NU.

Om du kikar på varmvattenprestanda på den upphottade CTC 1100:an dvs CTC ecoflex med pellets och elpatron i olika kombinationer så kanske du ser att varmvattnet i en panna med 150 liter vatten och värmeväxlare räcker mer än väl till en dusch.

http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/ ... coFlex.pdf

Tror du verkligen på allvar att en acktank med solslinga och solfångare är en lönsam investering för att få varmvatten när alternativet är att värma med pellets och toppa med direktel de enstaka gånger temperaturen sjunkit för lågt ?

Angående din sågning av värmeväxlare och din vurm för din fantastiska varmvattenberedare och dess varmvattenkapacitet så kanske du skulle ta och läsa följande fakta om hur mycket varmvatten man faktiskt får ur en acktank med beredare respektive en tank med tappvattenautomat.

Test av SP i Borås på uppdrag av Råd och Rön

http://www.radron.net/upload/tabeller/2 ... ortank.pdf

Omfattande test gjort av högskolan i Dalarna på uppdrag av konsumentverket.

http://dalea.du.se/research/archive/a87 ... 93dc9b.pdf

Jag kanske ska ta och upplysa dig om att en panna med värmeväxlare har exakt samma konstruktionslösning som en tappvatteautomat -TVA.

Läs extra noga vad som sägs om förrådsberedare och skiktning kontra TVA och skiktning. Du kanske skulle behållit värmeväxlaren ?

Eller är det kanske så att SP och Högskolan i Dalarna har fel och du har rätt ?

Här är slutsatsen ur högskolans test.

SLUTSATSER
Förbättring av ackumulatortankens skiktning
Alla mätningar visar entydigt att tappvattenautomater utan shuntning på VP sidan främjar ackumulatortankens skiktning på ett unikt sätt. Sådana tappvattenautomater har visat sig fungera betydligt bättre än traditionella varmvattenberedningssystem tillsammans med ackumulatorsystem.

Förbättring av solvärmesystemens täckningsgrad

Jämfört med referenssystemen där ackumulatortanken är utrustad med inbyggda värmeväxlare av typ kamflänsrör, kan täckningsgraden för ett solvärmesystem ökas väsentligt genom att kamflänsrör byts mot en tappvattenautomat. Täckningsgraden för referenssystemet
i SERCs sexdagarstest ligger på 36%, om enbart ett kamflänsrör används för varmvattenberedning och på 60 - 70%, om två seriekopplade kamflänsrör används [2].
Genom att använda tappvattenautomater för varmvattenberedning istället för kamflänsrör kunde täckningsgraden för ett i övrigt likvärdigt system höjas till mellan 80 och 85%.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

elvis skrev:Logaritmen Skrev:
Hej!!Förstå problemet!!!
Lägg ner den spydiga attityden

Du kanske själv skulle ta och förstå problemet ?



Vid samma vattenvolym är plattvärmeväxlare effektivare då den används ihop med cirkpump som tvingar varmt vatten från pannans topp igenom den. Det kalla vattnet tvångsmatas ner i pannans botten där det hör hemma.

Jag hoppas verkligen att du på allvar inte tror att en kille med en ctc 1100 har för avsikt att stoppa in en acktank för 10-15 tusen för att få bättre varmvattenkomfort när han kan knäppa på den redan inbyggda elpatronen för att täcka upp slutet av duschen. Han monterar pelletsbrännaren i den gamla pannan för att spara pengar på sin uppvärmning NU.

Om du kikar på varmvattenprestanda på den upphottade CTC 1100:an dvs CTC ecoflex med pellets och elpatron i olika kombinationer så kanske du ser att varmvattnet i en panna med 150 liter vatten och värmeväxlare räcker mer än väl till en dusch.

http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/ ... coFlex.pdf

Tror du verkligen på allvar att en acktank med solslinga och solfångare är en lönsam investering för att få varmvatten när alternativet är att värma med pellets och toppa med direktel de enstaka gånger temperaturen sjunkit för lågt ?

Angående din sågning av värmeväxlare och din vurm för din fantastiska varmvattenberedare och dess varmvattenkapacitet så kanske du skulle ta och läsa följande fakta om hur mycket varmvatten man faktiskt får ur en acktank med beredare respektive en tank med tappvattenautomat.

Test av SP i Borås på uppdrag av Råd och Rön

http://www.radron.net/upload/tabeller/2 ... ortank.pdf

Omfattande test gjort av högskolan i Dalarna på uppdrag av konsumentverket.

http://dalea.du.se/research/archive/a87 ... 93dc9b.pdf

Jag kanske ska ta och upplysa dig om att en panna med värmeväxlare har exakt samma konstruktionslösning som en tappvatteautomat -TVA.

Läs extra noga vad som sägs om förrådsberedare och skiktning kontra TVA och skiktning. Du kanske skulle behållit värmeväxlaren ?

Eller är det kanske så att SP och Högskolan i Dalarna har fel och du har rätt ?

Här är slutsatsen ur högskolans test.

SLUTSATSER
Förbättring av ackumulatortankens skiktning
Alla mätningar visar entydigt att tappvattenautomater utan shuntning på VP sidan främjar ackumulatortankens skiktning på ett unikt sätt. Sådana tappvattenautomater har visat sig fungera betydligt bättre än traditionella varmvattenberedningssystem tillsammans med ackumulatorsystem.

Förbättring av solvärmesystemens täckningsgrad

Jämfört med referenssystemen där ackumulatortanken är utrustad med inbyggda värmeväxlare av typ kamflänsrör, kan täckningsgraden för ett solvärmesystem ökas väsentligt genom att kamflänsrör byts mot en tappvattenautomat. Täckningsgraden för referenssystemet
i SERCs sexdagarstest ligger på 36%, om enbart ett kamflänsrör används för varmvattenberedning och på 60 - 70%, om två seriekopplade kamflänsrör används [2].
Genom att använda tappvattenautomater för varmvattenberedning istället för kamflänsrör kunde täckningsgraden för ett i övrigt likvärdigt system höjas till mellan 80 och 85%.
Hej !! Ta det inte så hårt!!
Jag har Baxis lösning som visade sig vara bäst i testet.Jag har alltid varmvatten,även om acktankarna är nere på 40 grader.
Det jag menar är att pannans vatten volym kombinerat med växlaren blir för liten buffert.
Man vill ju kunna ducha mer än en gång,kanske flera personer efter varandra eller kunna fylla 2 till 3 badkar speciellt om man har små barn.
Det går inte med din lösning.
Sedan vill man ju undvika att köra el överhuvudtaget när man eldar pellets.

Mvh.Logaritmen.
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Man vill ju kunna ducha mer än en gång,kanske flera personer efter varandra eller kunna fylla 2 till 3 badkar speciellt om man har små barn.
Är det inte dags att avliva myten om att inte 1100'an har varmvatten så det räcker? Jag provade att fylla ett badkar första kvällen Blue Flame'n var installerad. Det var -15 grader ute (februari) och pannan hann falla till ungefär 60 grader innan brännaren hunnit hämta ikapp och panntemperaturen steg igen. Inte heller att dusha flera stycken efter varandra är något problem. Vi är fem i familjen så jag vet!

Skulle förmodligen gå att fylla hundra badkar. I alla fall om man kliver i och badar en liten stund innan man fyller på nästa :lol:

Men om man ska välja brännare till denna panna så tycker jag att:
1. Den måste vara framåtbrinnande.
2. Den bör vara duktig på mottryckspannor.
3. Den bör ha modulerande drift.

Kan bara säga att jag då inte märker någon skillnad från tiden när det satt en oljebrännare monterad. I alla fall inte avseende varmvatten och värme.
Men betydligt billigare :D
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

SpeedySwede skrev:
Man vill ju kunna ducha mer än en gång,kanske flera personer efter varandra eller kunna fylla 2 till 3 badkar speciellt om man har små barn.
Är det inte dags att avliva myten om att inte 1100'an har varmvatten så det räcker? Jag provade att fylla ett badkar första kvällen Blue Flame'n var installerad. Det var -15 grader ute (februari) och pannan hann falla till ungefär 60 grader innan brännaren hunnit hämta ikapp och panntemperaturen steg igen. Inte heller att dusha flera stycken efter varandra är något problem. Vi är fem i familjen så jag vet!

Skulle förmodligen gå att fylla hundra badkar. I alla fall om man kliver i och badar en liten stund innan man fyller på nästa :lol:

Men om man ska välja brännare till denna panna så tycker jag att:
1. Den måste vara framåtbrinnande.
2. Den bör vara duktig på mottryckspannor.
3. Den bör ha modulerande drift.

Kan bara säga att jag då inte märker någon skillnad från tiden när det satt en oljebrännare monterad. I alla fall inte avseende varmvatten och värme.
Men betydligt billigare :D
Jag vet men det finns Ctc-1100 med varmvattenslinga också.Det är säkert en sådan panna du har!!

Mvh.Logaritmen
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Nej! Det är plattvärmeväxlare i min (CTC1100 miljö -94). Åtminstonde vid den tidpunkten jag köpte min panna så fanns inget annat än plattvärmeväxlare.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

SpeedySwede:

Det är mycket svårt att avliva en myt.
Det är mycket svårt för en del människor att inse fakta.

Jag är tämligen övertygad om att folk med plattvärmeväxlare är mer nöjda än de med slinga i sin panna. Så länge de låter bli att sänka hastigheten på cirkpumpen för att spara el. (som ändå bara går vid spolning tack vare flödessensorn).

Det måste finnas en anledning till att panntilverkare stoppar i en 2.5 gånger så dyr lösning. (och det är inte envishet)

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej
Måste bara säga att jag är helnöjd med plattvärme växlare
Pratade med installatör idag på en visning av brännare.
Han tyckte det var skitsnack det här med att Nibe City ,
CtC skulle vara dåliga grejer.Sitter en Nibe City i en
släktings hyresfastighet som jag brukar titta till med
4 lägenheter.Varav 2 barnfamiljer .Den går visseligen
på el sommartid olja vinter.Men jag har aldrig hört någon
klaga på varmvattnet .Jag tror i varje fall på plattvärme växlare.
Passar mig i varjefall .Därmed inte sagt att alla måste tycka
som jag (som tydligen vissa tycker här med attityds problem).
Det är ju ett fritt land att tycka som man vill.Plus att det handlar
om hur mycket pengar man vill lägga utrymme mm mm
:? Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Logaritmen skrev:
Hej !! Ta det inte så hårt!!
Jag har Baxis lösning som visade sig vara bäst i testet.Jag har alltid varmvatten,även om acktankarna är nere på 40 grader.
Det jag menar är att pannans vatten volym kombinerat med växlaren blir för liten buffert.
Man vill ju kunna ducha mer än en gång,kanske flera personer efter varandra eller kunna fylla 2 till 3 badkar speciellt om man har små barn.
Det går inte med din lösning.
Sedan vill man ju undvika att köra el överhuvudtaget när man eldar pellets.
A: Pannors vattenvolym kombinerat med plattvärmeväxlare är inte för liten buffert vid normal driftstemperatur. (Boverkets krav uppfylls av svenska tillverkare)

B: Min lösning räcker till ett mitt hus med tre lägenheter. Ingen har någonsin duschat kallt i detta huset och det kommer heller aldrig hända.
Om du tittar på SP:s / Råd och Röns tester så ser du att man ur 1000 liter 81 gradigt vatten får 967 liter 40 gradigt vatten.
Vad får man då enligt samma princip ur 300 liter 81 gradig panna med en TVA ? Ca: 250-300 liter vilket räcker till 5-6 svenska standard duschar á 5 minuter kontinuerlig spolning. Detta är utan att brännare eller elpatron startar utan bara med det vatten som pannan värmt.
Det är det som skiljer en modern pelletsanläggning från en vedanläggning.
Vi har alltid varmvatten pga att brännaren går igång och värmer den förhållandevis lilla volymen fort. Hinner den inte, som vid de fall då man vill tappa duscha 6 personer samtidigt på exakt samma gång exempelvis så toppar elpatronen.
Det är något som faktiskt är ekonomiskt och funkar jämfört med att värma en acktank på ex 750 liter med elpatron.
Har du tänkt på hur många gånger du kan toppa till komforttemp innan en acktank betalt sig med sina laddomater, termometrar, rör, kopplingar ?
Man får j***igt mycket spetsvärmt vatten för de 20 000 spänn en acktank kostar.
Folk som eldar med pellets är överlag inte som vedeldare. Man vill ha en panna, inte ett palats i ett jättepannrum.
Senast redigerad av elvis den lör 09 sep, 2006 14:12, redigerad totalt 2 gång.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

SpeedySwede:

Det är mycket svårt att avliva en myt.
Det är mycket svårt för en del människor att inse fakta.
Är inte en expert på detta område såsom många andra på detta forum säkert är, så jag kan inte debattera för och emot olika tekniska lösningar för vv-produktion i en panna.
Min åsikt bygger enbart på erfarenheter av denna panna med pelletsbrännare i en trebarnsfamilj. Om problemet med varmvatten vore så stort som många vill göra gällande så borde vi märkt det. Men som sagt, jag skulle inte märka någon skillnad om det satt en oljebrännare eller en Blueflame i vår panna när jag står i dushen.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Är inte en expert på detta område
Hej

Jag är inte heller någon expert på det här , men tycker att
enl min erfarenhet att det verkar funka bra med plattvärme växlare
Ska uppriktigt sagt säga att jag var lite skeptisk första gången jag
jag såg en.Men som du säger utav egen erfarenhet funkar det ju.
Tror inte heller panntillverkarna skulle sätta dit det om det vore
dåligt.Sedan som sagt , det här är ju ett forum som jag fattat det
för att diskutera olika ämnen.inom pannor mm mm.Kul att höra
lite åsikter från olika personer ,olika erfarenheter mm mm.Men
tycker det är fel att klassa ner någons åsikt Det är ju olika förutsättningar
för var och en.För att återgå till ämnet tror jag på Viking bio i den
pannan Eftersom du inte verkar tycka om Pellx.Finns säkert flera
som passar Bara min åsikt
:? Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar