VIking B16 eller Pellx P21 ??

pewahl
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 28 jun, 2005 10:32
Ort: Vargön
Kontakt:

VIking B16 eller Pellx P21 ??

Inlägg av pewahl »

Vad är det för praktisk skillnad på dessa brännare? fördelar? nackdelar? erfarenheter? De verkar ju tämligen lika...

Installationen ska ske i en ctc 1100 från -00. Vilken brännare kan tänkas vara lämpligast? Priset är ju exakt samma.

Mvh /Peter
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det är väl formen på rökröret, samt så kan du få B16 med renblåsning med tryckluft. Två olika styrningar. Jag tycker att B16 håller bättre i brännarröret. Om inte Gordic har kommit med något nytt rör som KMP har på sin PX21. KMP har numera ett kraftigt gjutjärnsrör. Du får vara medveten om att du får göra rent i denna panna minst en gång i veckan, men för övrigt så fungerar denna panna kanon med bägge två modellerna av brännare. Se bara till att du får brännaren injusterad med ett rökgasinstrument så har du optimal förbränning. Då slipper du också problem. En fördel är när du har styrningen sitter separat ifrån brännaren. Då slipper du värmen, samt damm som alltid blir i brännaren.
= Längre livslängd.
pewahl
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 28 jun, 2005 10:32
Ort: Vargön
Kontakt:

Inlägg av pewahl »

Man kan säga att det är en ren kvalitetsskillnad då...?

Jag har fastnat lite för tryckluftsrengörningen.. det verkar rätt tufft! Om det funkar lika bra som de säger så är det ju jättebra. (bra anledning att få köpa hem en kompressor också ) :D

svårt val ändå.....

Viking bio är väl i princip exakt som P21... då känns ändå P21 bättre. Dels pga styrpanelen...

Det där rökgasinstrumentet... det är inte en vanlig rökgastermometer du menar eller? Måste man ha en gubbe som kommer hem och installerar?
Det är detta som verkar så bra med B16.. den verkar vara väldigt lätt att installera och justera själv.

Mvh /Peter
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Rökgasinstrument är ett dyrt instrument som mätar CO, CO2 och lite annat som behövs för att få rätt förbränning. Det har inget med termometer att göra.

Att man kan installera själv.... det tror jag att man kan med nära nog alla brännare men justeringen är dock så pass kinkig att man måste ha detta instrument för att det ska fungera bra.

Sen ska jag inte uttala mig om brännarna som sådan då jag inte ens har sett dom och än mindre vet om deras kvaliteter/brister.

Vad jag vet att jag föredrar är att justeringen inte är med potentiometra, jag tycker att den ska vara digital. Detta då det är enklare att återställa/dokumentera inställningar och då smuts/damm/tiden gör potentiometra opålitliga.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
pewahl
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 28 jun, 2005 10:32
Ort: Vargön
Kontakt:

Inlägg av pewahl »

Angående CO och CO2 osv som man mäter med ett instrument... Detta kan väl variera med kvalitet på pellets? Enligt brännartillverkare verkar det som om en exakt injustering är lite överskattad eftersom inställningarna är bortkastade om man byter bränsle (pelletskvalitet) ändå....

Om man ser det väldigt enkelt så skulle det i princip gå att justera brännaren efter:

"Aha... svart rök ur skorstenen"
eller
"Aha... den där temperaturen i skorstenen får vi göra något åt"

något annat "behöver" man inte gå på för att få det att funka. Förutom att vara lite vaksam på pelletsförbrukning och sånt där.... men det är ju fortfarande inställningar som man kan labba fram själv.

eller är jag helt ute och cyklar?

mvh /Peter
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Jag håller med dig IceCap.
Visst kan du installera din brännare själv. Sedan tar du dit en firma som har rökgasinstrument och får brännaren justerad. Brännare över huvudtaget skall kontrolleras efter installation med ett instrument. Det finns dom som ställer in med ögat, men oftast så kan det stå helt fel. De brukar också vara dom som svär och gnäller när det inte fungerar som det ska. Tänk också på att en brännare som ej är injusterad rätt, gör att du kan få en onormal hög förbrukning av bränsle.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Försök att hålla dig till en pellets leverantör. Det kan även skilja sig där med, men det håller då en jämnare kvalitet än mot en helt annan tillverkare. Begär även en utskrift på mätningen. Om du söker här på forumet så finns det trådar på hur värdena bör ligga.
pewahl
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 28 jun, 2005 10:32
Ort: Vargön
Kontakt:

Inlägg av pewahl »

Okej. Det blir väl så att jag installerar själv och efter ett tag ber någon komma hem och mäta... Det borde inte kosta så mycket och antagligen är det värt det.

Dom tar ju rätt saftigt betalt för att komma o plugga in brännaren i hålet och trycka på ON. (de kanske häller i ett par påsar pellets också...)

Då är bara frågan.... B16 eller PX21.... :?
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Av egen erfarenhet skulle jag välja B16. Se bara till att få dit luckan så det blir tätt. Jag brukar ta upp hål i standardluckan, sedan fäster jag den medskickade plåten utanpå denna. Då kan du lätt vika ut brännaren när du ska göra rent. Bara att lägga en isolermatta emellan plåten och luckan. Alltså en eldfast duk med en tjocklek på ca 10mm. Fäster du enbart plåten mot ramen så har du ett betydligt mindre hål om du ska sota, och det får du ju göra i denna panna varje vecka, och då är det ju bra om det fungerar smidigt.
pewahl
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 28 jun, 2005 10:32
Ort: Vargön
Kontakt:

Inlägg av pewahl »

Låter kanon!

Det får bli den brännaren.... ...med kompressor..!! 8)

Bra tips om plåten, plattan, hålet och allt det där.... ska spara informationen och läsa igen när jag har brännaren i handen så jag ser grejjerna framför mig samtidigt... Det underlättar nog.

Tack för all hjälp!

//Peter - pelletswannabe
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Hmm, tror att du missade poängen med att du behöver sota pannan ofta.
Tryckluften gör varken till eller från då du ändå måste tömma pannan på aska nu och då.

Jag har själv en PX21 och behöver inte göra rent i brännarröret speciellt ofta (bara om den är felinställd och sintrar mycket).
Varannan vecka kan jag lungt låta brännaren vara under högsäsong.
Inte speciellt mycket jobb heller...

Glödbädden är tom. bra att låta ligga krav då den isolerar (bara inte luftflödet försämras). Brännaren tänder bättre med askkaka kvar än nyrensad...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
pewahl
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 28 jun, 2005 10:32
Ort: Vargön
Kontakt:

Inlägg av pewahl »

Nej då, jag är väl medveten om att jag kommer få sota - iaf en gång i veckan. Det är jag inställd på oavsett brännare.

Tryckluftsrengöringen går att programmera hur ofta den ska köra. Default är tre gånger dagtid tror jag. Man får väl prova sig fram vad som fungerar bäst.

mvh /Peter
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Samma svar här som i en annan tråd:

"Det finns bara två brännare på marknaden som är konstruerade för att klara pannor med smala kanaler som t ex CTC 1100 och det är BlueFlame och Viking Bio. Med andra brännare riskerar du rökgasexplosioner om du kör med turbulatorerna i. Värmebaronen är testad av SP i en 1100 med godkända utsläpp, hög verkningsgrad och framför allt kanske säkerheten. BlueFlame fungerar säkert likvärdigt.
Kolla Pellx-tråden vad det gäller "puffar" och inrykning innan du bestämmer dig".

Sen är det ju en nackdel med tryckluften. Har du pannrummet i närheten av sovrummet så bered dej på sömnlösa nätter. Jag har hört hur det låter... Kolla också säkerheten så inte magnetventil etc kan låsa sig. Det är nog inte speciellt trevligt om sotningen startar när brännaren är i full drift. Finns det något säkerhetssystem som förhindrar detta? Magnetventiler hänger sig förr eller senare, garanterat. Jag hade sett till att det fanns ytterligare något säkerhetssystem.
pewahl
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 28 jun, 2005 10:32
Ort: Vargön
Kontakt:

Inlägg av pewahl »

Hmmm... Är inte B16 också testad SP? Principen på viking bio och pellx är väl i det närmaste helt identisk?

B16 verkar arbeta med samma princip förutom en del andra finesser och annan programvara.

Alla tre brännarna har framåtriktad låga.

Alla brännare fungerar enligt andra mycket bra i kombination med CTC1100.

Men som sagt - valet är svårt. Vilken som kommer säkert fungera. Den ena eller andra kanske fungerar marginellt bättre. Yttre påverkningar som skorstensdrag, dragluckor, turbulatorer pellets m.m m.m spelar säkert också in...

I slutändan styr också en serviceminded inställning från säljaren. Även tillgänglighet och god support.

Vi får se vad det blir =o)

Peter - ganska bestämd men ändå väldigt rådvill....
pewahl
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 28 jun, 2005 10:32
Ort: Vargön
Kontakt:

Blueflame också....

Inlägg av pewahl »

Jahaja... nu har jag läst på lite om blueflame och det verkar ju onekligen vara en ruskigt läcker brännare... Frågan är bara vad den skulle kosta.

En B16 och P21 får man under 20´000.-

Nu blev det inte direkt enkelt igen... Finns det ingen runt Trollhättan som har en P21 eller B16 installerad så man kan kika lite...?? :wink:

/Peter
Skriv svar