Mäta temp. i skorstenen utan att klättra?

Erik
Energiprofet!

Mäta temp. i skorstenen utan att klättra?

Inlägg av Erik »

Har ngn en bra lösning på hur man i pannrummet ska kunna se vilken temperatur man har i skorstenen 1 meter ner?

Hitintills har jag kört med en stektermometer från Clas i sjön, men det blir ett dj** klättrande.

Jag tvivlar på att jag får pålitliga mätresultat med Pt100 givare och tio meter kabel. Och att jag inte hittat några fukttåliga givare till ett vettigt pris.

Infon om temp. i skorstenen är ju intressant om man vågar köra på min. läget. på brännaren.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Varför skulle du inte få vettiga resultat med en PT100 + kabel?
Att kablet har en inre resistans kan man kompensera ju och då den är konstant är det ju inget problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
peoe
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av peoe »

Jag håller med, du kan nog tredubbla längden med utan att det borde innebära problem, det är bara att kalibrera den...
Kungen_72
Prima virke

Inlägg av Kungen_72 »

Vet några på detta forum som avänder denna termometer från clas i sjön, kanske ingen bra permanent lösning med det sparar ju en del klättrande under testperioden http://www.clasohlson.se/?AFP=store/mai ... Campaign=N

Ctc Ecoflex installerad men går enbart på el ( inväntar flexskuven )
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Och skulle det vara så att resistansen i förlängningskabeln har betydelse så går det att använda en grövre kabel. mindre resistan i grövre.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Kör man inte 3 ledarekoppling på PT100an för att kunna kompenserar ledningsresistans?
Det är ett tag sedan jag gick i skolan så minnet kanske sviker ?
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

:lol: :lol: :lol:
Ni kan läsa här
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... b279afb16f

Jag har det och forfaran toppen, bara byta batterier och torka av spets kännare. Och mätare har jag i köket så att jag kan titta på den om den är i gång eller har kört.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Ni tror att det funkar med Pt100?
Räcker det med bara en vanlig multimeter?

Tre trådar talar ELFA om, men vad är tre trådsmätning?
Jag minns att det finns två- och fyrtrådsmätning, men det är också allt jag minns. Dessvärre minns jag inte ens hur man kopplade det ena och det andra.
Har ngn ett kopplings schema.

Och var hittar man fukttåligt kapslade Pt100 till ett vettigt pris.
De som inte kostar skjortan hos ELFA är inte gjorda för att sitta konstant i fuktig miljö utan kapsling. Eller vad kapslar jag med?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

3-trådars lösning är en snålvariant av 4-trådars. Tänk inte på den!

Vad du kan göra är att koppla PT100'an till 2 trådar, kortsluta de 2 trådarna kortvarigt vid PT100'an medan du avläsar antal ohm, bryta kortslutningen och hänga PT100'an på plats.

Nu vet du vad ledningen ger av tillskott i ohm, dra detta av vad du kan läsa och du har PT100 värdet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Jag kollade vad det var; en typ av weatstonebrygga.
Jag förstår inte riktigt vitsen med den lösningen, visst, man sparar en tråd men man ska matcha tre motstånd och förlorar mätsignal.
För mina inte så presisa mätningar duger nog kalibrerad tvåtråd.

Man är väl bara lite inställd på overkill lösningar, med minimal störnings påverkan. :)

Troligen rinner det ut i sanden, men det är ju en annan sak. :D

Sådana där temperarurkretsar med bussskomunikation som ELFA har, koplade till datorn, hade varit något. :lol:
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Räcker det inte med att mäta en gång vad man har för temp eller varierar skorstens längden med månens dragningskraft :wink:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Andreas Hansson skrev:
Räcker det inte med att mäta en gång vad man har för temp eller varierar skorstens längden med månens dragningskraft Wink
Nja, inte riktigt men nästan. :D

Saken är den att skorstenen går längs en yttervägg så temperaturförlusten även "inomhus" kommer att påverkas av utetemperaturen, oklart hur mycket. Sedan så går ju ca en tredje del på vinden resp. utomhus, med ca en tredjedel utomhus.
Insatsröret kom in i sommras så jag har inte heller längre några referens data. Motdragsluckan leder till att utspädningen varierar med temperatur och vind. Och blåser gör det i den här staden(Gbg).

Med tre möjliga effektsteg på brännaren är det ju inte heller självklart vilken temperatur man mäter.

Målet är att om möjligt använda alla tre stegen och trimma det lägsta så nära"kondens" det går.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Annars är det trevligare med färdigkalibrerade digitala givare där man slipper kablagets inverkan.

Denna är kanske ett gränsfall - mäter upp till 130 grader och tål upp till 160 kortare perioder:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=227425.htm

Ingen som känner till någon digital givare som tål lite högre temperatur?
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Jag har sett de där, men hur f får jag in det i datorn? Jag hatar högnivå programmering.

Sedan är det ju lite jobbigt att behöva en pc i pannrummet.

Okey ett projekt vore kanske en PLC, synd att jag inte direkt älskar programering, även om maskinkod går an.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Ska du koppla till pc så är det enklast via parallellporten. Det skulle förvåna mig om det inte finns någon Linux-driver eller något shareware för avkodning om du inte vill skriva själv.

Ett annat alternativ är någon billig enchipsprocessor.
Skriv svar