VIking B16 eller Pellx P21 ??

Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

snubblaren skrev:Samma svar här som i en annan tråd:

"Det finns bara två brännare på marknaden som är konstruerade för att klara pannor med smala kanaler som t ex CTC 1100 och det är BlueFlame och Viking Bio. Med andra brännare riskerar du rökgasexplosioner om du kör med turbulatorerna i. Värmebaronen är testad av SP i en 1100 med godkända utsläpp, hög verkningsgrad och framför allt kanske säkerheten. BlueFlame fungerar säkert likvärdigt.
Kolla Pellx-tråden vad det gäller "puffar" och inrykning innan du bestämmer dig".

Sen är det ju en nackdel med tryckluften. Har du pannrummet i närheten av sovrummet så bered dej på sömnlösa nätter. Jag har hört hur det låter... Kolla också säkerheten så inte magnetventil etc kan låsa sig. Det är nog inte speciellt trevligt om sotningen startar när brännaren är i full drift. Finns det något säkerhetssystem som förhindrar detta? Magnetventiler hänger sig förr eller senare, garanterat. Jag hade sett till att det fanns ytterligare något säkerhetssystem.
Du är ute och cyklar grabben!
För det första så är viking bio en näst intill en kopia av p21 samt px21 brännarna.
Har kört min PX21 i snart 5år utan problem i ctc1200.
Har alla tuberna i under sommaren, under vintern har jag kapat en turbulator så jag får lite högre rökgaser. Styrningen har jag placerat på väggen i en separat dosa för att slippa ha den på brännaren.
Har bytt tändelement två gånger, enda problemet.

En rätt justerad brännare samt att du ekonomisotar pannan varje vecka gör att du undviker problem. Be sotarn kolla att din skorsten är ok.

Det är när du slarvar med dessa saker du får problem.
Denna panna är ej lämplig för lata personer om du ska elda pellets i den.
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Hej Karla1.

Dagens cykeltur står inte jag för, men däremot har du iaf cykelhjälmen på. Det är visuellt kanske inte så stor skillnad på brännarna, men Viking Bio och BlueFlame har en funktion som de andra saknar. Nämligen:

De KOLLAR att pannan är säker att elda i redan i startfasen. Är det ett fågelbo i skorstenen, för mycket sot och aska eller för MÅNGA turbulatorer monterade så startar de helt enkelt inte. Dessa smarta funktioner gör dessa två till de lämligaste till en CTC 1100 (Viking Bio har ytterligare en funktion, skulle brännaren få klartecken att starta men starten av någon anledning misslyckas så ser den till att blåsa ut alla rökgaser ur pannan innan nå´t nytt försök görs. Det är ju katastrof att skicka in ny pellets och försöka tända ytterligare en gång i en redan rökgasfylld panna. Då smäller det rejält! En funktion som alla brännare borde ha).

I Viking Bio:s fall så indikeras detta tydligt på panelen "Övertryck i brännkammare", hur det går till i BlueFlame vet jag inte, men funktionen finns. Pellx o KMP som inte har denna funktion har också problem med rökgasexplosioner och "puffar". Läs själv i trådarna om dessa båda brännare. Samma sak gäller Iwabo, Janfire, B16 osv osv.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag var på villamässa och såg nya KMP´s PX21 och den har brännarrör av gjutjärn och med tryckluftsuraskning här hemma kring är det rätt många som har PX21 och vad jag hört så är alla nöjda men här finns oxå en säljare /installatör som säljer dom där gröna brännarna med kedjor och kugghjul och dom kunderna är inte lika nöjda och vad jag ser så är han ute på service hela tiden humm vet inte om det är brännarmodellen det är fel på eller om det är installatören det är fel på :lol:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

snubblaren skrev:Hej Karla1.

Dagens cykeltur står inte jag för, men däremot har du iaf cykelhjälmen på. Det är visuellt kanske inte så stor skillnad på brännarna, men Viking Bio och BlueFlame har en funktion som de andra saknar. Nämligen:

De KOLLAR att pannan är säker att elda i redan i startfasen. Är det ett fågelbo i skorstenen, för mycket sot och aska eller för MÅNGA turbulatorer monterade så startar de helt enkelt inte. Dessa smarta funktioner gör dessa två till de lämligaste till en CTC 1100 (Viking Bio har ytterligare en funktion, skulle brännaren få klartecken att starta men starten av någon anledning misslyckas så ser den till att blåsa ut alla rökgaser ur pannan innan nå´t nytt försök görs. Det är ju katastrof att skicka in ny pellets och försöka tända ytterligare en gång i en redan rökgasfylld panna. Då smäller det rejält! En funktion som alla brännare borde ha).

I Viking Bio:s fall så indikeras detta tydligt på panelen "Övertryck i brännkammare", hur det går till i BlueFlame vet jag inte, men funktionen finns. Pellx o KMP som inte har denna funktion har också problem med rökgasexplosioner och "puffar". Läs själv i trådarna om dessa båda brännare. Samma sak gäller Iwabo, Janfire, B16 osv osv.
Jag hävdar inte att det är något fel på dessa brännare, dom är jäkligt bra med andra ord. Men jag blir lite förbryllad när man kommer och påstår att en PX21 som inte har denna funktion inte fungerar i denna panna. Om jag förstått påståendet.

Det hela handlar om kombinationen brännare, panna, skorsten samt tillförsel av rätt mängd luft i pannrummet mm är ok. Det ska en installatör kolla upp innan man stoppar dit en brännare över huvudtaget. Det är installatörer som slarvar med dessa saker som gör att du får obehagliga incidenter, samt omedvetna husägare som ej är insatta vad som kan hända om man hoppar över rengöringen av pannan några dagar.
Det som är viktigt är också placerandet av brännaren i luckan, samt avståndet till bakre väggen i brännarkammaren.

Har själv eldat i många år med alla spiraler i pannan utan problem. Har även två till med samma panna och brännare som eldat flera år utan några puffar som ni påstår.

Denna panna har en bra verkningsgrad med en framåtbrinnande brännare, men är igentligen inte en panna för pellets då du ej kan få den komfort som man kan få med dom som är konstruerade och framtagna för just pelletseldning. Se bara på ECoFlex vad dom har gjort med den för att få till en bra pelletseldning. Detta saknas på dom gamla 1100 samt 1200 pannorna.

Så det där om att elda med pellets i denna panna handlar bara inte om att skaffa sig Viking Bio och BlueFlame så kommer det att fungera.
Det är fler faktorer som måste stämma överens.
Det är tåkigt när folk hela tiden ska gnälla över vilken brännare som är bäst, det finns över 15st brännare i dag som är P-märkta, samt några som har klarat miljökraven. Det är bra produkter alltihop. Men som med allting annat så finns det barnfel på produkterna, det gör det på en ny bil också. Men som tur är blir det åtgärdat.
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Några har i alla fall haft problem med rökgasexplosioner:

Från andra trådar:
KVP skrev:Min värsta gengassmäll i gamla pannan öppnade två dörrar, slängde en hink två meter fyllde källaren med sot. Man blir lite spak efter att sett en sådan puff. .
wetwilly skrev:Hejsan, är det någon annan som har haft problem med att brännaren har smällt till och sedan bildat ett stort rökmoln ??
Detta har hänt med vår brännare ett par gånger, så tänkte fråga mig för.
Också den hemskaste jag läst: (från ett annat forum, intressant om man läser hela)

Den gula pellets brännaren....

Efter att ha tillbringat tre dagar med att läsa igenom forumet, får jag intrycket att de som har mest problem med sina brännare har köpt en gul en. Rätt eller fel? vet ej men det är känslan jag får. Kan bero på flera olika orsaker, kanske de har en betydande marknadsandel, jag vet inte. Min egen erfarenhet säger mig att dessa brännare förmodligen har en del smärre brister kvalitetsmässigt, ojämn kvalitet i serierna etc.

Så låt mig nu berätt om mina eller snarare min lillebrors erfarenheter med en gul brännare. Efter mycket om och men lyckades jag övertyga honom om dårskapen i att gå över från el värme till värmepump. Pellets är det enda alternativet, deklarerade jag. Sagt och gjort, pellets blev det. Konverteringen för hans del blev ganska enkel. Det fanns redan en Albin kombi panna i kåken, med keramikroster, Så installationen av det lilla gula underverkt var tämligen smärtfritt. Själva smekmånderna lika så, efter lite injusteringstrul tuffade och gick anläggningen utan problem. Visst den måste sotas en gång i veckan men det var man tvungen att göra när man stödeldade med ved under vinter halvåret också.

Så händer det, "pang" en puff, som man säger. En puff låter inte så farligt tycker jag över telefon. Men den har tryckt ut sot i hela nedervåningen, tryckt ut sot genom varenda lucka i pannan, även de stängda inspektionsluckorna på sidorna, säger lillebror förtvivlat. Hoppsan tycker jag! Installatören tillkallas för en ny "intrimmning" (efter många om och men, en puff är väl ingen fara, det är normalt...) Intrimmning genomförs, "nu ska det fungera". Jo jajamensan, nu börjar cirkusen. Fler "puffar", driftstop, omprogramering av brännare, byte styrkort, Sanering efter "puffar", driftstop, ursotning varje dag!

Den 4januri 2004 kommer dråpslaget

Lillebror plus familj kommer hem från stugan i fjällen och möts av Ghennas förstörelse, pannan har "puffat" helt klart. Bara det att den här gången höll inte skorstenen, den sprängdes sönder. Spräckt hela vägen upp till taknocken enligt sotaren som provtryckt den idag, plus att det ligger tegelrester på pannan och man ser in i rökkanalen. Sot i hela kåken, sanerings firman behöver 200timmar till en kostnad av 100.000 kr, vad återställandet av skorstenen kostar vete gudarna, tur att inte kåken brann ned iaf. Eller å andra sidan...

Generalagenten har en interesant teori, det finns inte tillräckligt med luft i kåken, därav "puffarna". Jomenvisst, en timmring från 1850. Det enda som hindrar sparvarna från att komma in när det är kallt är väl settern och det som finns kvar av vindpappen samt tapeterna förståss. För övrigt är luftbehovet för en Pellet brännare runt 20kW ca 40m3/h, vid full last = 11,1111.... l/s Lillebrors dörr glipar mer än så, desutom saknas det kallrasskydd i köksfläkten, så jag vet inte. Det låter långsökt. andra tillverkare jag har varit i kontakt med under veckan verkar vara märkligt väl informerade om det gulas problem. Jag kan inte skriva ned all korrspondans som varit men en sak är säker. Om de gula överhuvudtaget har studerat någonsomhelst förbränningsteknik/teori/kemi, termodynamik, dtrömningsläre, matematik, låter jag vara osagt, men jag har mina tvivel. Eller så tror de uppriktigt och ärligt att min lillebror är helt dum i huvudet.
någonstans brister det iaf helt klart i kundkontakten och de förklaring / svepsjäl de redovisar... jag säger inte mer än så.

helt klart är iaf att köpet skall hävas, alternativt att en ny brännare skall levereras.

Vilken djävla smäll det måste ha varit? Skorstenen har ju iaf stått pall i 150 år drygt. Men bara ett år med ett gult underverk :) Martin Sundström < msm[a]telia.com <mailto:msm[a]telia.com> >
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Tja, vad ska man säga - problemet finns fortfarande - i de första inläggen jag refererar till (som är rätt så nya). Vad det gäller det sista (som är från det populäraste biobränsleforumet på nätet innan det här startade) är det resultatet ju rent tragiskt. Därför vill jag att man ska vara noga när man väljer brännare, ny - eller begagnad.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Jag hävdar forfarande att det är ej brännaren som orsakar problemen, det är kombinationen panna, brännare, skorsten. Stämmer ej dessa ihop så får du problemen. Därför är det viktigt att samråda med skorstensfejaren samt installatören om det hela kommer att fungera. Är pannan lämplig? Kommer jag få kondens i skorstenen? Är tillförseln av luften tillräcklig? Är draget i skorstenen bra? Det finns massor av faktorer att tänka på.

Se bara på hur många villaägare det är som monterar brännare själva i sina fastigheter, och har inte heller justerat brännarna med instrument.
När det smäller och poffar så gnäller man på produkten, det här var en jävla skitbrännare. Sen finns det väl många installatörer ute på fältet som ej är så lämpliga eller är okunniga och gröna, vill mest göra snabba pengar.


En direkt farlig produkt skulle nog inte SP föra ut på marknaden som P-märkt.
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Ja, jag håller med dig - Karla1.
Men ett säkerhetssystem som Blueflame o Viking Bio har är ju inte helt fel - eller hur? Det ser ju till att säkerheten höjs ytterligare ett snäpp.
Det finns många hemmapulare i farten.
Och - VIKTIGT - sen en annan sak jag själv fick uppleva som pelletseldare (har flyttat nu och har annan uppvärmning) det hände MÅNGA märkliga saker i Sveriges pelletspannrum under "Gudruns" framfart. Då var det extrema förhållande som i stort sett släckte ut de flesta brännare i hennes väg. Så varför är det fel med extra säkerhetssystem? Jag tycker att det ligger i varje tilllverkares nytta att se till att villaägararna inte behöver oroa sig om uppvärmningssystemets säkerhet. Den detaljen ligger till heder för Blueflame och Viking Bio:s konstruktörer. KMP o Pellx borde följa efter. De har haft år med såna bekymmer och inte gjort så mycket åt det. Vad jag vet i alla fall...
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Inte konstigt att det poffar /smäller och sotar när en del kör med allt för många turbolatorer och även exprimenterar med att stänga spjället mm
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
svajen
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 30 okt, 2005 17:36

Inlägg av svajen »

snubblaren skrev:Viking Bio har ytterligare en funktion, skulle brännaren få klartecken att starta men starten av någon anledning misslyckas så ser den till att blåsa ut alla rökgaser ur pannan innan nå´t nytt försök görs.
Det var ju inte precis nån unik funktion. Exakt samma har ju P21. Klarar den inte av att tända blåser den ett tag innan den börjar igen. Efter strömavbrott blåser den också.
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Bio Nordic B16

Inlägg av pannlover »

:D Hej! B16 tycker jag,den kan du köra med både 8 och 6 mm.Bara att väga pelletsen som den matar ur sig. Då kan du räkna ut vilken effekt den ger,eller den du önskar.Du ställer själv in som du vill. Även start och stopp temp väljer du själv.Bra va! Jag vill också påpeka att en del blandar ihop B16 med Viking Bio(Värmebaronens brännare). Roslags brännaren är också en brännare som är enkel att sköta.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Inlägg av pannlover »

:D Jag vill påpeka att jag vet en som kör Roslagsbrännaren i en CTC 1100 utan problem.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Maskinisten
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 23 jun, 2005 20:33

Den gula?

Inlägg av Maskinisten »

Ursäkta en fråga från en som inte förstår.
Av de brännare som nämnts i tråden är det väl fler än en som är gul, eller?
Kör själv en Viking B16 i en liten albin olje-panna och har överlag varit helnöjd med denna kombination. Mina kontakter med Bionordic har gett mej en mycket positivt intryck, bra service.
Installerade och startade själv min brännare. Justerade som nån sa tidigare. Ströp luften till det blev svart rök och ökade lite därifrån.
Nu bör nämnas att jag bara har en 3 meter rak isolerad stålpipa till skorsten, dvs inga större dragförändringar med temperaturökning.

Har just köpt en B16GL som skall in i en CTC Total i nästa hus dit vi flyttar om ett par veckor. När jag beställde den så nämnde jag att jag särskilt uppskattade funktionen med automatisk underhållseld.
Mårten på Bionordic berättade då att den har man tagit bort i de nya programmen eftersom den, fel hanterad/inställd, skapade gengaspuffar.
Viking B16GL -06,CTC Total -83, 150m2 skånelänga.
JanfireMeckare
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 10 okt, 2006 22:27

Inlägg av JanfireMeckare »

En ganska vanlig anledning till gengas explosioner är slarv med sotning, stängda spjäll efter sotar besök (ja det har hänt flertalet gånger). Kmp PX21 är ingen dålig brännare, men det e ganska känslig för cinterkakor i brännar röret, ligger det för mycket i röret så kommer pellets för högt upp vilket gör att den får svårt att tända, detta kan leda till att det ligger och pyr i pelletsen en bra stund innan det tänder, har du då ett dåligt drag i pannan/skorstenen så får du fullt med rök gaser i panna som kommer antändas när pelletsen väl börjar brinna, och Pang. ny sotad och fin panna :P

Sen tycker jag att man ska kolla lite på vad det är för garantier man får när man köper en brännare.
Babbsen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 22:57
Kontakt:

Vilken brännare, jo Baxi !

Inlägg av Babbsen »

Kollade av marknaden på allt förekommande ordentligt innan jag handlade brännare till min CTC 1100 ekonomi & valet föll sig för mig naturligt på Baxi:s Eurofire. Den har säkerheten, självstängande luftspjäll, lättprogramerat PLC program om man vill tweaka, solidare uppbyggnad än de andra vad jag hört, går upp i ett fast effektläge (drittlar inte med olika effektsteg utan är simpel att justera till lagom effekt & där med optimala värden), har steglöst inställbart till/frånslags temp. som möjliggör långa gångtider, passar förträffligt i CTC1100/1200 (framför allt ekonomi-varianten så klart då den är på 40kW oljeeffekt)
Värmebaronens Viking verkar vek mekaniskt, PX21 har ju potentiometrar vilket är rena skämtet tycker jag (visserligen smidigt för de som tror sig kunna ställa in en pelletsbrännare genom att kika på lågan & askan, haha)
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
Skriv svar