Fortfaran varmt växthus ...

Skriv svar
manin
Pannrumstomte!

Fortfaran varmt växthus ...

Inlägg av manin »

.. inga har öppnat sin shunt för uppvärmning sitt hus än?

Här i skåne har längre varmt ända in september och mitt hus ligger mellan 20 - 24Cº utan uppvärmning :wink: tack vara solen.
Snart kommer att bli riktig kylig mot oktober ???

Man får väl förberett sig att öppna shunten och kolla runt element och ventil så att varmvatten funger cirkulation hela huset innan raskall kommer och bli problem är inte kul.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Har hittils inte heller slått på värmen för säsongen. Huset är varmt och gott, ibland lite för varmt så fönstren och dörrarna står öppna under dagarna.
Har dock noterat att det börjar bli väldigt fuktigt på nätterna så om det blir en regnperiod får nog värmen slås på för att driva ut fukten om inte annat.

På söndag ska alla termostater ses över, jag vet att jag hade lite strul med ett par element förra vintern, knasig termostat antagligen.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Inatt så öppnade shunten för första gången då det va -1,8° här o redan kl 23 igår kväll va det 0° men det blev bara några timmar på morgonsidan..
Men nu verkar det som det ska bli varmare både på dagarna o nätterna igen... :D

Men de är klart att nu är det inte länge innan det börjar gå mer pellets än knappt 3 kg/dygn...

Såg nu att jag förbrukat 700 kg pellets sen den 5 april då pannan/brännaren rengjordes senast.. 8)
Rökgastempen hade nu stigit med 27° sen dess så det går fint att köra 6 mån över sommaren utan att röra pannan/brännaren o det får sotaren göra då han kommer nu i oktober.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Slog igång cirkulationen och shuntsystemet i förra veckan då frun började klaga (det var ju under 22 grader framåt kvällen och damer har ju aldrig något att ta på sig :D ).

Tur att vi inte eldar olja längre!

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Drog på värmen förra fredagen då det var 19C på morgonen...känns onödigt kallt. Har haft på CJB'n på nätterna sen dess och dragit ca 4 kg per dygn, helt ok! :D

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Än har jag inte behövt slå på värmen trots ett gammalt hus och isolerat därefter... Förvånande nog märktes det inte ens att vi hade +4,9 någon morgon i veckan som gick. Det blir mitt första år som pelletseldare och jag har förstås testat elementen. Det visade sig då att det i köket fungerar inte. Sen har jag inte engagerat mig mer i det men det börjar väl bli hög tid... Troligen har det väl fastnat nån rostflaga eller nåt sånt någonstans. Om någon har tips på åtgärd så blir jag glad... :?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om du har termostat på elementet så kolla den, annars är det inte så mycket som kan skita sig, om det inte blir någon värme alls så bör det väl vara termostaten, om det blir lite ljummet i alla fall så kolla att det inte är luft i eländet.

Annars så är det kanske stopp i ett rör, men det är ju mindre roligt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Solve75
Gallringsobjekt

Inlägg av Solve75 »

Råkade ut för något liknande när det gäller mina element, som jag bara har gamla vanliga ventiler på med läderpackning. Det som hade hänt var att elementet i köket hade varit avstängt och när jag öppnade ventilen så satt den fast. Fick meka lite innan den öppnade sig, nästa dag på morgonen fick jag bevis för att den var öppen då jag hade en pöl med vatten på köksgolvet.

Läderpackningar torkar :o
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
Skriv svar