Behöver lite råd om insatsrör för skorsten
Behöver lite råd om insatsrör för skorsten
Hej alla pelletsbrännare.Jag behöver lite råd angående insatsrör.Jag har för låg tempertur på rökgaserna,var upp idag och mätte runt 50grader bör vara c:a 70 till 80 grader.För att motverka kondensen så har jag bestämt mig för att sätta in ett rör i rökgången.Info om skorsten 1020 cm lång rökkanal ,rökkanalens mått 20cmx20cm.Lite funderingar ,vad ska man ha för area på insatsröret för att inte tappa draget.Tänkte 125mm borde vara bäst.Har även en motdragslucka monterad på rökröret mellan panna och murstock.
Tack på förhand
Tack på förhand
Fjärrvärme anläggning..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
Fundera att beställa en sån som du har från http://www.skorsten.org/index.htm .Kostar runt 10000:- inte farligt dyrt.Tack för tipset. 

Fjärrvärme anläggning..
Varför inte sätta i en draglucka och se om det räcker för att torka ur skorstenen?? Om det räcker med det så är det ju onödigt jobb att sätta i ett rör också...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Har redan en motdragslucka modell Tigex 25 monteradBecker skrev:Varför inte sätta i en draglucka och se om det räcker för att torka ur skorstenen?? Om det räcker med det så är det ju onödigt jobb att sätta i ett rör också...

Fjärrvärme anläggning..
Men det har ju med effekten oxå att göra,Jag kör med 14kW effekt på pannan då borde det räcka med den jag har.Enligt den här sidan http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... luckor.pdfingemar_o skrev:det verkar som du ska ha en större eller fler motdragslucka
tigrex 25 är för pipor upp till 169 cm2 & du har ju 400 cm2
Fjärrvärme anläggning..
-
- Pannrumshärskare!
Nja.. inte helt sant, eller...Andreas Hansson skrev:Jag har ganska svårt att se att inne luften son är 20 grader ska torka upp en skorsten som är 10m ??
Ett insatsrör är det enda raka om du inte kan få upp rökgas tempen mer i från pannan.

Med en motdragslucka så tar du ju stora mängder med TORR pannrumsluft

När jag skulle skaffa panna, och pratade med lite olika tillverkare av pannor så fick jag det tippset. I med en motdragslucka och kolla om du har problem med kondens!
När min brännare slår ifrån och det är svalt ute så öppnar motdragsluckan fullt och det passerar stora mängder med luft.
Men visst vill man vara helt säker och annser sig ha råd och tid, så kan man ju alltid sätta i ett rör...

Att torka skorsten, eller tvätt handlar ju inte enbart om temperatur! I tropikerna torkar kläderna aldrig... Men i smällkalla vintern går det utmärkt att torka kläder i mycket kalla rum, (till och med ute, i minusgrader!) bara man har god ventilation! I min källare torkar tvätten mycket fortare på vinter i 12° än vad den gör på sommaren i över 20°.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
-
- Pannrumshärskare!
Men hallå...
... vänta lite nu.
Om du inte stängde din motdragslucka och såg till att det är tätt överallt i övrigt, så kan du inte lita på din mätning på 50 grader, eftersom den då kan vara blandad med 'kall' och torr pannrumsluft.
Jag kliade mig i huvet ett tag i början då temperaturen i rökröret bara någon meter efter pannan låg på 60-80 grader, och sen skulle in i 11 meter skorsten. Men efter att jag fått tätt blev det annorlunda. Jag kör dock med draglucka eftersom det är ett hiskeligt drag i skorstenen på vintern.
Hejhej
Thomas
Om du inte stängde din motdragslucka och såg till att det är tätt överallt i övrigt, så kan du inte lita på din mätning på 50 grader, eftersom den då kan vara blandad med 'kall' och torr pannrumsluft.
Jag kliade mig i huvet ett tag i början då temperaturen i rökröret bara någon meter efter pannan låg på 60-80 grader, och sen skulle in i 11 meter skorsten. Men efter att jag fått tätt blev det annorlunda. Jag kör dock med draglucka eftersom det är ett hiskeligt drag i skorstenen på vintern.
Hejhej
Thomas
Bra sida om dragbegränsare
Fjärrvärme anläggning..
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nibe rekomenderar 90 mm insattsrör men nog tycker jag du bör ta 100-120 mm..
Enligt Nibe så räcker 90 mm för att köra 23 kW i en 7 meters pipa o 20 kW i 5 meter men med 90 mm kan det bli halvdåligt drag då det är varmt ute..
Enligt Nibe så räcker 90 mm för att köra 23 kW i en 7 meters pipa o 20 kW i 5 meter men med 90 mm kan det bli halvdåligt drag då det är varmt ute..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Har beställt detta från http://www.skorsten.org/
11m Decflex TW 316 TI 120mm rör
1st Toppfoder
1st Inmurningsstos
400liter Vermeculite.
Skulle få dom levererade inom 14 dagar.
11m Decflex TW 316 TI 120mm rör
1st Toppfoder
1st Inmurningsstos
400liter Vermeculite.
Skulle få dom levererade inom 14 dagar.
Fjärrvärme anläggning..