Har tänkt köpa en Janfire flex a (tror jag att den billigaste varianten heter) till min Diompanna som ni ser på bilden här.
Nu undrar jag om jag kan göra jobbet själv? Har installerat två värmepumpar själv, och snickrat en del här hemma, så jag har inte tummen mitt i handen.
Eller skall jag betala drygt 5000 spänn för att någon annan skall göra det?
Svårigheten är ju att så tag på en rökgasmätare så den blir rätt justerad..
Men det påstås ju att med Janfire NH behöver man bara mata in värdena på pelletsen så är allt rätt (vilket jag iof inte tror på förrän motsatsen bevisats)
Men om det stämmer är det bättre att lägga dessa 5000:- på en nh istället för till installatören..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Att utföra den fysiska montage av brännare tror jag definitivt att du klarar själv! Men att trimma den till rätt funktion blir svårare, förvisso är det enkelt att kompensera för olika densiteter i en NH men det har inget med "grundinställningen" att göra, varje anläggning i just den panna och just den skorsten är unik.
Så NH'ns inställningar i all ära men värmeanläggningen består av 3 enheter: brännare, panna och skorsten och det ska trimmas ihop. Men det borde inte kosta 5K tycker jag.
Jag vill såklart förorda NH'n men det är väl inte så konstigt, jag vet ju att jag är mycket nöjd med min, jag vet hur den fungerar och jag vet vad som ska komma i framtiden, kolla i övrigt min signatur.
Men kolla vad en intrimning kostar, detta ska ju göras i alla fall oberoende av vilken brännare som monteras och har du priset i handen vet du ju bättre vilka dina alternativ är.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag har en Flex-a som jag installerade själv förra våren.
Jag skulle aldtrig lägga mer än 1000 kr på en installaltion.
Vill du kan du få min närgångna foton på min installation och rentav få min baffelplåt som jag byggde. Jag behöver den inte längre då det kommer en ny panna på onsdag. (Janfire Integral - NH)
Injusteringen gör du själv enkelt på en Flex-a.
Det är inte värt pengarna att betala för en injustering.
Pelletsen är så olika från fabrikat till farikat och batch till batch.
Jag vet att vissa pelletsleverantörer / återförsäljare har rökgasinstrument som ett verktyg när man bedömer om ett parti hos kund är en reklamation eller ej.
Man kan snika till sig en injustering om man köper sin årsförbrukning på ett bräde. Finns exempel på flera på forumet som gjort detta.
Sotarna har annars Mätinstrument och jag är alldeles övertygad om att han gärna sitter på en stol och vilar med en kopp kaffe i handen i ditt pannrum medan du vrider på potentiometer-skruven med en liten stjärnmejsel.
Min gjorde det i alla fall och fick 350 kr + moms för besväret.
Bortskämda pelletsinstallatörer jag varit i kontakt med brukar ta från 1000 kr och upp.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.