Dumma frågor ang. bulkförråd

Skriv svar
Freddan
Frö

Dumma frågor ang. bulkförråd

Inlägg av Freddan »

Hallå...har tittat å tittat men inte hittat...svaren på några frågor.

# Vad BÖR man ha för golv och vägg matreal
# Vad BÖR man ha för regel avstånd för att klara trycket från lastbilen

sen har jag säkert fler frågor när ja väl har börjat men de finns de säkert svar på här me....tacksam för svar

hej
CTC Parca 3000
Ecotech BioLine 20 + Veckoförråd (Ska bli bulk i framtiden)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Bör och bör.... det finns många material som fungerar, en del bättre och en del sämre.

Själv har jag använt spontad golvspånskiva som limmades i skarvarna. Har fungerat perfekt i över åtta år nu.

När det gäller regelavstånd så har det lite med att göra hur högt man skall göra sitt förråd och om reglarna skall sitta fast i båda ändar eller bara i den ena.
Själv har jag 45*95 reglar med 300 mm i s-avstånd. Dessa sitter sedan fast både i tak och golv. Min förrådsvägg böjer ut lite när det är helt fyllt med så är höjden också strax över 3 m.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Det finns inga dumma frågor, bara dumma bulkförråd ;)

Jag funderar på att göra två av väggarna i mitt bulkförråd med multiblock (typ lättbetong) och sen klä insidan med gips eller spån. Nån som vet om multiblock håller? Väggstorlek ca 2m långt och drygt 2m högt.

De andra två väggarna är 70-80 cm tjocka källarväggar i natursten. De tänkte jag fuktskydda med någon variant av platonmatta och sen sätta något skivmaterial direkt på, gips eller spån. Vad tror ni om det?

Hejhej

Thomas
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag byggde mitt förråd med vägg av dubbelgips (2x13mm omlott), på stående reglar 45x75. CC 30 cm på fristående vägg, CC 40 cm mot befintlig betongvägg (med luftspalt). Dessutom lite kortlingar mellan reglarna på fristående väggen.

Det viktiga i sammanhanget tror jag är att avluftningen från förrådet är rejält dimensionerad. Jag har 2 x 125 mm spirorör.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
karlmagnus
Prima virke

Bulkföråd konstruktion

Inlägg av karlmagnus »

Jag har 22mm golvspånplatta i golv samt 12mm spånplattor väggar och tak, ingen tätning annat än i skarvar mellan golv och vägg samt gavel och vägg osv.
45*95 reglar omger hela fårrådet med en vagnsbult genom varje hörn av regel. Hela förådet blir på så sätt fråstående då reglarna omger hela förrådet.
Avstånd för regel ca 400mm anpassat så att regel också hamnar i skarv för spånplattorna.
Har byggt rörrådet där oljetanken stod tidigare fast 1meter längre samt hela takhöjden, rymmer ca 5ton har haft det i drift 5år.
En ordentlig lucka så att man kan gå in och skotta då jag har platt golv för maximal fyllning.
Några pallkragar har jag att sätta över skruven inne i förådet för att kunna tömma relativt mycket före fyllning.
Grimreaper
Lärjunge!

Re: Bulkföråd konstruktion

Inlägg av Grimreaper »

karlmagnus skrev:Jag har 22mm golvspånplatta i golv samt 12mm spånplattor väggar och tak, ingen tätning annat än i skarvar mellan golv och vägg samt gavel och vägg osv.
45*95 reglar omger hela fårrådet med en vagnsbult genom varje hörn av regel. Hela förådet blir på så sätt fråstående då reglarna omger hela förrådet.
Avstånd för regel ca 400mm anpassat så att regel också hamnar i skarv för spånplattorna.
Har byggt rörrådet där oljetanken stod tidigare fast 1meter längre samt hela takhöjden, rymmer ca 5ton har haft det i drift 5år.
En ordentlig lucka så att man kan gå in och skotta då jag har platt golv för maximal fyllning.
Några pallkragar har jag att sätta över skruven inne i förådet för att kunna tömma relativt mycket före fyllning.
Har du några bilder att bjuda på ? :)
Funderat på att bygga något liknande själv. Med lutning tappar man så mkt utrymme i förrådet, och tar hellre lite skottning om man får in desto mer. Särskilt intresserad av hur du gjort luckan då :D
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Skriv svar