Kondens?

Skriv svar
Kungen_72
Prima virke

Kondens?

Inlägg av Kungen_72 »

Har nyligen installerat en Ctc Ecoflex och till den ett insatsrör med diametern 110mm c:a 10m lång. Stålkvaliteten är för torrdrift ( 316 )
Vid högeffekt läget på pannan når jag 80gr c:a 70cm ner i pipan,
men på låg effekt c:a 60gr och då bildas lite fukt i toppen på pipan, inte så att det rinner men ändå,
Då jag har dragregulator så torkar denna fukt upp så fort pannan stannar.

Är detta farligt för röret? eller tål det denna lilla fukt?

Är ju smålänning så man vill ju inte släppa ut mer värme i skorstenen än nödvändigt! :lol:
CTC Ecoflex, Dragbegränsare KW 012, 6m flexskruv, 10m 110mm slang i skorsten, bulkförråd kommer!, keddyinsats i murspis, värmer 184kvm 1800tals hus
Kungen_72
Prima virke

Inlägg av Kungen_72 »

Lyfter min fråga lite och hoppas att någon har erfarenhet av detta, annars snurrar pannan på och har på en vecka dragit i sig 1 och 1/2 säck enbart för varmvatten :D
På tisdag får jag hjälp med att göra rökgasanalys och ställa in pannan :P
CTC Ecoflex, Dragbegränsare KW 012, 6m flexskruv, 10m 110mm slang i skorsten, bulkförråd kommer!, keddyinsats i murspis, värmer 184kvm 1800tals hus
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kungen_72 skrev: På tisdag får jag hjälp med att göra rökgasanalys och ställa in pannan :P
Vänta o se till efter justeringen hur det ser ut då..

Annars finns bara 3 saker att välja på..
Det ena är att köra på högre effekt = ställa upp effekten på låg läget..
Justera upp plåten uppe i sotluckan = något sämmre verkningsgrad..
Hör med tillverkaren av insattsröret vad dom tror..

Du kommer troligen att få ytterliggare något kallare uppe i pipan då vintern kommer.. Så håll lite koll även då det är riktigt kallt.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar