Vilken information?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Vilken information?

Inlägg av Icecap »

Jag har pillat lite med olika data från min brännare men vad jag vill se är inte nödvändigvis vad andra önskar att se, därför undrar jag: om ni skulle kunna välja vilka statistikdata nu kunne på en brännare, vilka ville ni då välja?

Kommunikation med brännaren..... vad önskar ni att kunna se/kolla/styra?
En del kommer då att säga att man ska kunna koppla den till internet men är det så smart? Jag skulle inte vilja att det finns en hackare som stängar av/felställer så att den automatavstängar min panna den helg jag är borta och det är -20 ute...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Grimreaper
Lärjunge!

Re: Vilken information?

Inlägg av Grimreaper »

Icecap skrev:Jag har pillat lite med olika data från min brännare men vad jag vill se är inte nödvändigvis vad andra önskar att se, därför undrar jag: om ni skulle kunna välja vilka statistikdata nu kunne på en brännare, vilka ville ni då välja?

Kommunikation med brännaren..... vad önskar ni att kunna se/kolla/styra?
En del kommer då att säga att man ska kunna koppla den till internet men är det så smart? Jag skulle inte vilja att det finns en hackare som stängar av/felställer så att den automatavstängar min panna den helg jag är borta och det är -20 ute...
Har fått lite ideer på en kille som styr sin belysning via en intern burk hemma.
jag skulle vilja kunna koppla in en PC på min brännare (NH i det här fallet då :P), där jag via en touchskärm inbyggd i väggen i hallen visar info och nyheter, men ifallet brännare, ska kunna se status. Dvs om brännaren stannat så blinkar felmeddelanden i röd text på skärmen. Vet inte om detta är möjligt å fixa själv med lite hemmapul, om så, får du gärna meddela hur :).

Info: statistik mässigt, skulle det vara skönt att kunna gå exakt pelletsåtgång. Så man tex kan se vad den tagit dag för dag/månad för månad. Drifttid är rätt kul att mäta samt även få fram temperaturkruvor på vattnet i pannan i grafer. (via inkopplad PC då..).
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Hmmm.... "om detta är möjligt å fixa själv med lite hemmapul, om så, får du gärna meddela hur" ..... öhhh, det varken får eller vill jag säga i nuläget...

Exakt pelletsåtgång: jag håller på att kolla och talen blir inte exakta.... men jag kollar fortfarande. Problemet är att en skruv inte matar "exakt" lika mycket om inte pelletsen har den samma beskaffenhet, det varierar en del mellan t.ex. Vestmarka 6mm, Vestmarka 8mm, Laxå 8mm och Såbi 8mm så det blir "fantasital" tyvärr. Men jag kollar som sagt fortfarande...

"...temperaturkurvor på pannan.."? Öhhh.... hur mätar brännaren det?

Jag kanske inte var tydlig nog: detta handlar om BRÄNNAREN.....inte pannan. I NH-fallet är kommunikationen sinsemellan en termostat-utgång från pannan till brännaren.

Men det betyder inte att det inte är önskvärd...... fel av mig att påpeka brister! Det är inte om vad som är möjligt, det ska vara vad som kunne vara trevligt/bra(/kul?)

Helt OK, dumt av mig att hålla tillbaka idéer, låt dom flöda!
Senast redigerad av Icecap den fre 29 sep, 2006 08:59, redigerad totalt 2 gång.
Är inte PK!
kurreburre
Prima virke

Tejna...

Inlägg av kurreburre »

Icecap

Innan jag hade fatt min NH att snurra sa diskuterade vi hurvida man skulle koppla brannaren till internet eller inte. Efter lite eldande, lasande av manualer och maniskt lasande pa detta forum :) har jag bytt uppfattning lite. vad det galler internet styrning har jag insett att det maste vara battre om pannan kan styras vi internet. Vad det galler sakerhets problemen, sa finns det ju mer eller mindre kvalificerade losningar man kan tanka sig. Men eftersom de flesta (tror jag) har en el patron kan man ju stalla den pa 30 grader och pannan pa 40, sa gar elpatronen igang om nu nan vill jaklas. En annan idee ar att ha en EVR som man kan koppla och styra.
Vad jag skulle vilja kunna se pa brannaren ar:

* Drifts tid, hur lange har den brunnit.
* Stillestands tid. hur langtid var intervallet.
* Atgang av pellets. Denna kan som sagt var bli lite tricky, men om man mater internskruvens varv sa borde man kunna fa ett aproximerat varde

Om man sedan kan dunka in det i Excel (jag vet, du kan, inte vi :-) ) sa kan man satta upp snygga grafer odyl sa kan man ta reda pa vad som ar den optimala installningen mellan panna brannare... skall man ha langa brinntider och hog hysteris eller kortare brinntider osv... osv...

Sen haller jag med Grimreaper om att en liten panel i koket eller dyligt skulle vara coolt sa man kan se panntemp innan man dushar, och kanske starta brannaren om man kor med hog hyteris. Sa ett kombinerat interface (vi snackar framtid) som man kan styra via en browser vore coolt. Ha en kobinerad pc, tv och pannrumsovervakare pa kyskapet, med tryckkansliga knappar, ohhh... Man skulle ju kunna satta in ett tradlost interface i brannaren och pannan som sedan komunucerar med en... ja vad man nu vill: web client, fet klient osv...
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Noterar som satan....

Men TV'n får ni allt fixa själva! Jag orkar inte göra skitprogram till sånt också ;-) det är andra som kan fixa såpor i mängder!

Keep it coming, vissa saker är inte alls osannolika att uppnå enkom med mjukvaruuppdatering.
Är inte PK!
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

kan vi få en talande röst (kvinnlig sådan) som hälsar oss välkomna ner till pannrummet och som bjuder in oss till en mysig stund i källarvrån? :D

Att kunna koppla en brännare mot en PC via nätet skulle vara en fin finness. Bara möjligheten att kunna komma åt den internt på sitt eget nät (ej ut mot Internet) tex är ett bra sätt att hålla säkerheten någorlunda bra ... att slippa springa ner i källaren hela tiden för att kolla upp härligheten är ett gyllene mål att sträva efter :D
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
FBKfan
Fröträd

Detta vill jag enkelt kunna göra

Inlägg av FBKfan »

Håller med Grimreaper och Kurreburre såtillvida att önskemål nummer 1 är att enkelt kunna koppla brännaren mot en Pc för att därigenom kunna logga vad brännaren har för sig i pannrummet egentligen.
Önskemål nummer 2 blir sedan att Pc:n automatiskt under drift ska kunna styra brännaren utefter givna förutsättningar och då kunna ändra effektläge, av/på med underhållsfyr m.m.

Kunde du ordna det skulle jag bli glad :lol:
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Grimreaper: "kan vi få en talande röst (kvinnlig sådan) som hälsar oss välkomna ner till pannrummet och..."

Öhhhh....jo.... det kan fixas.... men det blir en extramodul som planeras:
"Pannrumsvärdinna 1.00". Tyvärr fungerar det bara 8 timmar/dag på vardagar, kostar 120:-/timmen och efter ett tag utan signifikanta händelser och bra lektyr har rösten blivit ganska trött och irriterat.

Kommunikation med PC..... öhhh.... det är ju fullt funktionsdugligt som det är, man kan ställa samtliga parametra via PC men programmet är förbehållen installatören/servicepersonen efter vad jag vet.

Det kanske är dags att ta en snack med Janfire om ett "använderinterface"...
Är inte PK!
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

Icecap skrev: Kommunikation med PC..... öhhh.... det är ju fullt funktionsdugligt som det är, man kan ställa samtliga parametra via PC men programmet är förbehållen installatören/servicepersonen efter vad jag vet.

Det kanske är dags att ta en snack med Janfire om ett "använderinterface"...
Ja, där slog du huvudet på spiken. Vad jag som användare vill är ju att kunna övervaka och styra brännaren på ett enkelt sätt.
Det där med att öka och minska fläkt och matning är ju en ren installationsgrej av engångskarraktär som knappast behöver kunna styras via Pc.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Borde vara relativt enkelt att fixa för Janfire egentligen. Går väl redan idag att koppla upp en dator till brännaren (servicepersonal m.m.). Gäller bara att fixa ett användarvänligt interface för oss användare som vill ha ut mer ur brännaren än bara en låga :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt

peoe
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av peoe »

Som IP-nörd är det självklart att jag hade valt en brännare med ethernetinterface om det funnits.

Personligen tror ju jag att en inbäddad webbserver med två eller tre nivåer är rätt väg att gå.

Nivå ett är utan inloggning och då kan du ta del av förbrukningsuppgifter, larm, felloggar och ev. tempvärden. Har man en brännare med denna funktionalitet vore det nog korkat att inte skapa ett par extra ingångar för tempsensorer att stoppa i panna, acktank på ett par nivåer, solslinga, rökgastemp vid panna, rökgas en meter ned i skorstenen osv.
Temp:
Väljer man onewire som interface kan du hantera 8 tempsensorer på tre skruv i en plint. Sensorerna är billiga och finns i flera storlekar så att man får plats med dem överallt. 40 spänn på Elfa i 1-10 kvantitet...

Nivå två är användarinloggning.
I den kan du ställa hysteres, vilken ntp-server den skall använda för att ställa klockan och vart larm samt i vilket format larm skall skickas.
Man ställer även vilken funktion tillgängliga reläer skall ha - S0-puls vid ett hg förbrukad pellets, strömmatning vid larm till siren osv.

Nivå tre är Installatörsinloggningen, med avancerade möjligheter - uppdatera programvara, installera lambdasond osv.

Säkerhet:
Bara för att enheten har en ethernetport innebär ju inte det att folk kommer att sätta den direkt i adsl-modemet. Om folk är så korkade får de skylla sig själva när en bredbandsrouter kostar 300spänn och finns på ICA. Det är bara att ange i manualen att den inte får kopplas direkt till Internet utan riktig brandvägg emellan. Om sen folk port-forwarderar genom brandväggarna så bör de kunna hantera det själva.

Mätfunktioner och så vidare är alltid intressant att kunna hämta utifrån. Det enklaste ur ett användarperspektiv är att brännarstyrningen lagrar de mätvärden som användaren vill spara. Mätdatan läggs i en textfil i en katalog som görs tillgänglig via ftp eller via nerladdning via webbgui:t.

Skälet till att man måste ha ftp-möjligheten är att om man skall lösa det automatiskt och tanka in värden i en databas (som man ju vill) går det inte att göra via webb om man inte gör någon webbserviceliknande funktion vilket jag aldrig sett i en inbäddad webserver, men som borde vara rätt enkelt att lösa egentligen...

Om ni vågar (det är det nästan ingen som gör) så gör ni en dreambox fast inte i tv-världen, dvs ger användarna själva möjlighet att ändra användarinterface och styrning enligt eget huvud. Det enda ni behöver göra är att tillhandahålla verktygen och ett supersimpelt startinterface. Sen kommer alla slumrande utvecklare att skapa fantastiska gränssnitt och funktioner ni aldrig hade tänkt er. Sen är det bara att sno av den fria källkoden (och ge cred åt den som skapat den) till nästa version av interfacet...
Hus från 1928, tillbyggt på 70talet, totalt 350m2
Panna: Effecta 220
Brännare: Ecotec 20
Sol: Sfinx 60 rör
Acktank: 750BBS 90mmPUR
Laddomat 21, 4vägssjunt
Förråd med pallkragar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

peoe: Jorå, det är möjligt att åstakomma allt detta. Tyvärr skulle den "vanliga" användaren gnälla kraftigt över priset, Janfire NH'n är ju inte den billigaste på marknaden och alla dessa funktioner i tillägg ville göra den avsevärd dyrare, iaf. elektroniken.

Att 1-Wire™ är enkelt att implementera är ju inte hela sanningen heller, visst är det "bara" en plint med 3 ledare men det ställer ganska stora krav på HUR man drar dessa ledare, utan stubbar osv. Dallas/Maxim har en mängd Application Notes om alla de problem som uppstår just med 1-Wire™ nätverk och sammantar man deras kontenta är det mest: nätvärk.

Detta skulle nog avskräcka alla tillverkare om inte de kunne göra allt detta själv, jag tror knappast att någon ville satsa sitt rykte på att låta "hempulare" fixa mätutrustning som sedan ingår i helheten.

Sen kommer det tyvärr ett problem vid mätning av pellets, jag ser att många vill ha mätning av pelletsförbruket och jag har testat med olika pellets i samma brännare, olika densiteter, hårdheter osv, jag har ett avtal med den lokala pelletskrängare om att jag tar gärna halvpallar av udda pellets, just för att testa.

Skruven matar olika mycket av olika pellets hur jag än kollar. Avvikelsen är så pass stor att jag i samråd med Janfire har beslutat att inte använda dessa tal då de kommer att vara fel! Skillnaden mellan Vestmarka 6mm och Vestmarka 8mm är betydande till en sån grad att det inte är pålitliga tal och därför låter vi bli dom.

Men jag ser en tendens i alla dessa funktioner som önskas: det är inte frågan om att prata med brännaren enbart, det är en möjlighet att "koppla upp" till värmeanläggningen i helhet som egentligen är grejen.

Så jag ska kanske klura lite på en sån lösning: en övervaknings/kontroll dosa/central?

Jag har ju inget att göra heller..... ;-)
Är inte PK!
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

kan vi få en talande röst (kvinnlig sådan) som hälsar oss välkomna ner till pannrummet och som bjuder in oss till en mysig stund i källarvrån?
:lol: :lol:

Har läst alla intressanta önskemål oven. Om jag försöker sålla lite så är det ett som, i mina ögon, är klart intressantast. Det är ju förslaget om att kunna ha en display nånstans i "uppe" i huset som visar status på anläggningen. Bara så att man kan slänga en blick på den innan man lägger dig. Den ska ju i första hand visa larmar. Sen skulle man ju kunna tänka sig en utbyggd funktionalitet med kanske ett nivålarm från sitt pellistore, mm. (Jag vet att du skrev brännaren men Janfire har ju flera produkter...).

Som en parantes kan jag nämna att jag för några år sen föreslog en liknanade funktion för e-lux och deras tvättmaskiner. Tänk om man slapp springa ner i tvättstugan för att se om maskinen var klar (eller fick påminnelse om att tömma den innan man gick å la sig).
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Du får väl flytta ner sängen till pannrummet /tvättstugan :idea: :wink:
Charlie skrev:
kan vi få en talande röst (kvinnlig sådan) som hälsar oss välkomna ner till pannrummet och som bjuder in oss till en mysig stund i källarvrån?

Har läst alla intressanta önskemål oven. Om jag försöker sålla lite så är det ett som, i mina ögon, är klart intressantast. Det är ju förslaget om att kunna ha en display nånstans i "uppe" i huset som visar status på anläggningen. Bara så att man kan slänga en blick på den innan man lägger dig. Den ska ju i första hand visa larmar. Sen skulle man ju kunna tänka sig en utbyggd funktionalitet med kanske ett nivålarm från sitt pellistore, mm. (Jag vet att du skrev brännaren men Janfire har ju flera produkter...).

Som en parantes kan jag nämna att jag för några år sen föreslog en liknanade funktion för e-lux och deras tvättmaskiner. Tänk om man slapp springa ner i tvättstugan för att se om maskinen var klar (eller fick påminnelse om att tömma den innan man gick å la sig).
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Charlie skrev:

Håller med. Prio 1 för mig skulle vara möjligheten att se brännarens status utan att behöva kuta ner och titta. Tex se så att den inte stannat (larm).
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt

Skriv svar