Cirkulär sluttning

thomasx
Energiprofet!

Cirkulär sluttning

Inlägg av thomasx »

Jag sitter här och funderar och funderar (en smurf blir ju inte mer än 3 äpplen hög)

och det var då det slog mig. De där 50 graderna som man måste ha för att pellets ska trilla ner, dom kan ju inte behövas hela vägen upp. Längst upp, där det är så att säga tomt, där kan ju den översta pelletsen kasa. Alltså borde man kunna dela upp det, en del på 50 grader och en på nåt mindre som gör att den övre pelletsen kasar ner till 50 gradersnivån och där trillar vidare. Tänker man då vidare så borde det 'i limes' bli en cirkulär form på ytan. På så vis skulle man inte behöva offra alls lika mycket tomrum.

Eller? Har jag gjort en tankevurpa nånstans nu?
Nån som vill hjälpa till att tänka?
zeylon
Stor entusiast!

Re: Cirkulär sluttning

Inlägg av zeylon »

Om jag fattat dig rätt så vill du att det ska luta lite i början och mer på slutet. I så fall kommer du ju att offra ännu mera tomrum...
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

thomasx kan du inte rita en liten skiss på hur du menar?
thomasx
Energiprofet!

Re: Cirkulär sluttning

Inlägg av thomasx »

zeylon skrev:Om jag fattat dig rätt så vill du att det ska luta lite i början och mer på slutet. I så fall kommer du ju att offra ännu mera tomrum...
Ja, och nej.

I den undre delen är det samma lutning och då offras samma utrymme, i den övre delen är det flackare offras mindre utrymme.

Thomas
puttee
Entusiast!

övre delen?

Inlägg av puttee »

Om jag inte har missförstått dig så.........

Antingen menar du ända uppifrån, och då har nog de flesta helt lodräta väggar.

I det fall det är förrådsbotten du menar så borde det enligt din mening fungera med två emot stående konvexa kurvor vilket i extrem fallet borde innebära helt plant till lodrät i andra ändan eller?

Eller menar du tvärt om som om botten vore formad som en tunna, där överliggande pellets trycker på?

oavsett det så finns det en tråd på detta forum där någon jag kommer inte ihåg vem har en idé med formade uppblåsbara kuddar i ett planbottnat förråd vilket enligt min mening borde vara optimalt........... 8)
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Bengan4567
Späd planta

Inlägg av Bengan4567 »

Hej Thomasx

Din idé är nog inte så dum, jag antar att du tänkt att överst ha lodräta väggar, därefter väggar med lutning (t.ex. 30 gr.) och längst ner närmast skruven så är det också lodräta väggar (dessa behöver säkert inte vara speciellt höga (10-15 cm)). :lol:

Man kan säkert laborera med vinklar men troligtvis kommer pelletsen att rinna ner till skruven utan problem.

Bengt
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Min botten är byggd på det sättet.
Bild:
Bild
Stor bild:http://www.zeylon.se/bulk/P6284362.JPG
Det funkar OK men jag är tvungen att bygga om det eftersom jag har gjort om min skruv och numera bara har en intagsöppning för att slippa stopp. Det kom in för mycket pellets i skruven innan (jodå. jag har ett kärnrör).
Jag tänkte lägga till två sluttande plan till vid gavlarna så att det lutar mot en grop i mitten där jag placerar intagsöppningen på skruven.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Hoppsan, det var inte mycket lutning, funkar det verkligen så pass att du inte behöver skotta? Eller, om du behöver skotta, hur mycket bygger det upp?

Jag kom efter lite vidar fundering fram till att min ide kanske ändå inte borde funka, där det blir för svag lutning stannar pellets kvar, även om det är ett stup framför. Ty, det är ju i princip det som händer med en 'normal' lösning. omskruven ligger 'djupare' ner, 'vet ju inte pelletsen' i nåt av fallen, så att säga.

När det gäller stopp i skruven har jag en annan idé. Men frågan är om jag inte ska undersöka den och ta patent innan jag säger mer :)

Hejhej

Thomas
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

zeylon skrev:Det kom in för mycket pellets i skruven innan (jodå. jag har ett kärnrör).
Vad exakt har du för skruv?
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

ABSO: Jag har en Thermia skruv på 12m med en 90gr böj.

Precis efter att jag hade färdigställt förrådet så hävde jag in ett 20-tal säckar och det tömde bra. Efter det fick jag 3.1 ton levererat och det fungerade i en dag innan det blev stopp i skruven. Jag trodde jag hade tappat något verktyg som stoppat skruven eftersom jag var inne och klev i förrådet dagen innan leverans och bar därför med hinkar ner i ett veckoförråd i källaren hela vintern. (Jag hade ingen lust att betala en ursugning om det var jag som var orsaken till stoppet.)
Efter att jag hade öst ut alltihopa så visade det sig att det inte fanns några främmande föremål utan det hade blivit stopp i alla fall.(!)

Jag ringde till Thermia och beklagade mig vilket gjorde att de skickade nya rör med tjockare väggtjocklek och följatligen mindre innerdiameter samt en ny kondensator till motorn som skulle göra den starkare. Det hade hänt precis samma sak i ett flertal installationer enligt den person jag pratade med
(Som vanligt så informerar inte Thermia sina kunder utan hoppas att problemet ska försvinna av sig självt och hjälper endast de kunder som ringer och skäller ut dom.)
Jag monterade dessa i stället och jag hann precis fylla skruven och få ut en hink med pellets innan det blev stopp igen och motorn vred av skruven. Då hade jag ~500kg pellets i förrådet ovanpå skruven.

I det här läget blev jag rätt så less på skiten och körde varmvattnet på el medans jag fixade viktigare saker på huset.

För ett par veckor sedan tog jag tag i problemet igen och ändrade intaget till bara en öppning samt kortade av skruven lite så att intaget hamnade mitt i förrådet (som tur var så hade den gått av precis efter motorn).

Det har funkat i en vecka nu... Jag ska fylla på med ett par hundra kilo pellets innan jag ropar faran över...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Nu sticker jag ut hakan och påstår att man inte bör ha skruvar bestående av en spiral som man ser på en del bilder in i förrådet. När det blir tryck (pelletsvikten) på en sådan så är det nog stor chans att motorn "spänner" upp den och till slut så går den sönder.

Innan jag fyllde mitt förråd i våras så hade jag isär min skruv (styv skruv med centrumkärna av rör med påsvetsa spiralformat plåtvinge) och det var rejält med slitage efter nästan åtta års drift. Men där var det metall mot metall i lagringarna som inte fungerar så bra. Min skruv vill "försöka klättra ur" sitt rör om man tittar på hur slitaget är. Det är nämligen i ovankant på de "rörbussningar" som är monterade i det stora skruvröret som slitaget har skett. I det bakre fästet har axeln i skruven "ätit" sig igenom 2 mm rörgods (eller om det var 3 mm) och hoppat ur rörbussningen och sedan fortsatt att slita på den påsvetsade bulten som höll rörbussningen i centrum av skruvröret och den bulten var en M6:a som har ca 1 mm gods kvar innan den också hade gått av.....
På den mittre lagringen hade axeltappen som håller ihop de två skruvsektionerna slitits ner så att den bara var ca 7-8 mm i diameter, ursprungligen 18 mm i diameter.

Mina skruvsektioner består av ett centrumrör med ca 24 mm ytterdiameter på detta är en "plåtspiral" på ca 25 mm:s höjd påsvetsad.

Denna skruv vill, när det blir fullt med pellets i förrådet, försöka "klättra upp" ur det rör som den ligger i.

Isamband med att jag upptäckte detta i våras så tättade jag det mittre intaget på mitt rör, för att skona mittre lagringen som inte är reparerad eftersom pelletsbeställningen redan var gjord. Det första och sista intaget (av totalt 3) fick ett avlastande "tak" över sig för att inte det skulle bli så stort tryck på skruven så att den vill "klättra upp" ur ytterröret. Mitt bakre skruvlager/stöd är just nu helt borttaget eftersom det ändå inte var mycket att behålla. Nu har jag väldigt stora intag i mitt skruvrör 60x500 mm om jag inte minns fel.
Får ta och försöka fixa till en "hemsida" så att man kan ta och lägga upp lite bilder på hur det INTE skall se ut, när man nu skall få tiden att räcka till det också... :cry:

Utifrån mina erfarenheter och även andras så kanske det är så att man skall ha ett tryckavlastande "tak" över intagsöppningarna i skruvröret för att minska påkänningarna på skruven som går i röret.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag skall kolla måtten i mitt inlägg enligt ovan när jag kommer hem. Är inte helt säker på att alla stämmer till 100%.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Zeylon, precis samma problem som jag har. Har 12 meter och två 90-gradare, tre intagsöppningar. Fungerat riktigt uselt och nu tvärstopp för andra gången. Har ännu inte hunnit få det tjockare röret som Thermia menar löser alla problem. Men att döma av din rapport så gör det inte alls det. Och vad jag hört så har dom ändrat direktiven till återförsäljarna om att krökar är mer eller mindre bannlyst och att vakuumsystem nu gäller vid längre sträckor.

Hur bred är din ränna där skruven är infälld i förrådet? Min återförsäljare propsade när jag byggde dörrådet på att rännan skulle vara 90 mm bred för att "ändstyckena gör att det blir trångt annars". Men idag hade jag en av ÅF lejd person här som menade på att bredden gjorde att pellets kilade in i skarven mellan skruvröret och deformerade både skruv och plast, vilket stämmer.

Nåja, min fördel är att Thermias leverantör monterade skruven (i ett förråd byggt helt enligt deras anvisningar) så ansvaret för att få systemet att fungera ligger helt hos dem. Fortsättning följer...
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Roli skrev:Utifrån mina erfarenheter och även andras så kanske det är så att man skall ha ett tryckavlastande "tak" över intagsöppningarna i skruvröret för att minska påkänningarna på skruven som går i röret.
Ja flera är inne på det. Men hur skall de taken egentligen utformas på bästa sätt?
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag har visat denna skruv tidigare.
Vill ni ha fler bilder så hojta till.

Bild

Så här har SHT löst problemet med avlastning på skruv.
Fungerar klockrent.
Om man har stålrör i bottenskruv går det lika bra att vrida upp detta så att pelletsen rinner ner ifrån sidan i fallfickorna. Då får man aldrig belastningen från ovansidan. Sedan beror det väl på hur kärnan i skruven är konstruerad.
Skriv svar