Hysteresinställning CTC1100

nicklas73
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 08:50
Ort: Sollentuna

Hysteresinställning CTC1100

Inlägg av nicklas73 »

Fick min pelletsbränanre installerad igår kväll och är väldigt nöjd hittills fast på ca 12timmar så kan ju inte så mycket gå fel.

Jag har i varje fall en CTC1100 från 96 och jag undrar nu lite om någon vet om/hur man kan ställa in hysteresen på när den ska köra igång brännaren? Just nu så sätter den igång min brännare (Janfire NH) vid ca 70 grader och stänger av den vid 80grader, jag skulle vilja låta den gå ner till 60-65 grader.
nola
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 28 okt, 2005 11:24
Ort: Värmland

Inlägg av nola »

Jag har precis samma problem som dig. Har en CTC1100 -94.

Jag tog kontakt med CTC och de påstod att det var i brännaren man skulle göra denna inställning. Efter det frågade jag Torbyugnen som jag köpt brännaren av (en TB Mini). De sa att brännaren får start-/stoppsignal av panntermostaten, precis som jsg trodde själv.

Så jag kommer ingen vägen med detta problem.

Finns det ingen som bytt termostat eller byggt om den befintliga på nåt vis?
CTC 1100 -94 med en TB Mini -06
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det finns andra termostater att köpa som innehåller två stycken termostater, en för start och en för stop, men jag kommer aldrig ihåg vad dom heter... annars så kan du själv göra en med två termostater och ett relä.

Fast Janfire brännaren har väl så att man kan ställa start stopp temperatur i brännarens display eller ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

nola skrev:Efter det frågade jag Torbyugnen som jag köpt brännaren av (en TB Mini). De sa att brännaren får start-/stoppsignal av panntermostaten, precis som jsg trodde själv.
På Viking Bio kan man ställa in en startfördröjning för att uppnå en liknande effekt. Dock har det sina nackdelar om det handlar om en snabb temperaturminskning vid t.ex. duschning.

Vikingen har då en alternativt inkopplingsmöjlighet då man kopplar en temp.givare direkt till brännaren och således inte använder panntermostaten. Men den lösningen får man ett större spel mellan start och stopp samt att den känner av snabba sänkningar av temperaturen (vid t.ex. duschning) och drar igång direkt vid sådana tillfällen.

Jag vet inte hur andra brännare löst det men det borde väl finna fler än Värmebaronen som har liknande lösningar.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

micke_932 skrev:Det finns andra termostater att köpa som innehåller två stycken termostater, en för start och en för stop, men jag kommer aldrig ihåg vad dom heter...
Ekontroll kanske: http://www.ekontroll.com/

Deras produkt TK1A borde lösa ditt problem
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
nicklas73
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 08:50
Ort: Sollentuna

Inlägg av nicklas73 »

Fick precis svaret från CTC och de sa att de inte hade några produkter som gör att jag kan gå ifrån 10graders hysteres till något annat.

Ska nog titta på eKontroll prylarna men jag avvakta nog lite grann eftersom jag har funderat på att skaffa ackumulatortank och solpaneler...
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej
Ni kan ju kolla följande tråd men det kanske ni redan gjort?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 3f012564d0

:?
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
slaskman
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 okt, 2004 22:07
Ort: Lund

Inlägg av slaskman »

I en genomtänkt brännare finns funktionen där. I min viking B16 har du en separat termostat där du ställer övre och lägre värde. Ex vis 63-78 grader. Pannas termostat är satt på 88 grader. Detta gör att den alltid har elmatning fram till brännaren. Dessutom att den har ett överhettningsskydd som gör att elen faller i från när den närmar sig kokpunkten. Bra att ha vid underhållseldning när tempen kan fortsätta att stiga uppåt.
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Micke_932: "Fast Janfire brännaren har väl så att man kan ställa start stopp temperatur i brännarens display eller ?"
Svar nej, inte som det är för tillfället. Janfire NH brännaren styrs med en termostatingång, 230V in = kallt i pannan, starta brännaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
alvis
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 14 okt, 2006 14:50
Ort: Dalarna

Hysteresininställning ctc 1100

Inlägg av alvis »

Det finns en justerskruv på panntermostaten.Skruvar man ut den blir det längre mellan start och stopp.Man får prova sig fram.
nola
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 28 okt, 2005 11:24
Ort: Värmland

Re: Hysteresininställning ctc 1100

Inlägg av nola »

alvis skrev:Det finns en justerskruv på panntermostaten.Skruvar man ut den blir det längre mellan start och stopp.Man får prova sig fram.

Sitter den på baksidan av själva vredet eller?

Hur långt intervall kan man få då?
CTC 1100 -94 med en TB Mini -06
alvis
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 14 okt, 2006 14:50
Ort: Dalarna

Inlägg av alvis »

Juster skruven sitter på baksidan på vredet.Vet inte hur stor skillnad man kan få.Jag har ca 14-15 grader.
Babbsen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 22:57
Kontakt:

Re: Hysteresinställning CTC1100

Inlägg av Babbsen »

nicklas73 skrev:Fick min pelletsbränanre installerad igår kväll och är väldigt nöjd hittills fast på ca 12timmar så kan ju inte så mycket gå fel.

Jag har i varje fall en CTC1100 från 96 och jag undrar nu lite om någon vet om/hur man kan ställa in hysteresen på när den ska köra igång brännaren? Just nu så sätter den igång min brännare (Janfire NH) vid ca 70 grader och stänger av den vid 80grader, jag skulle vilja låta den gå ner till 60-65 grader.
Nu är det så att vissa brännarleverantörer, tex. Baxi skickar med en egen tempgivare som man stoppar in i pannan, sen justerar du själv genom brännarstyrningen till & frånslagstemp. steglöst själv. En stark anledning till att jag valde baxi till min CTC1100 ! Kör 62-85° på min (nedre gräns beror ju på varmvattenbehovet om man inte vill stöta med elpatron)
Om du mixtrar med egen, extra termostat (vilket jag anser att du måste) tänk på att bygla bort pannans orginal men att ha kvar överhettningsskyddet ! (det sitter till vänster om panntermostaten om du fäller ut luckan)
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
nola
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 28 okt, 2005 11:24
Ort: Värmland

Inlägg av nola »

alvis skrev:Juster skruven sitter på baksidan på vredet.Vet inte hur stor skillnad man kan få.Jag har ca 14-15 grader.
HAr du skruvat så mycket det går på justerskruven då?
CTC 1100 -94 med en TB Mini -06
nola
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 28 okt, 2005 11:24
Ort: Värmland

Inlägg av nola »

alvis skrev:Juster skruven sitter på baksidan på vredet.Vet inte hur stor skillnad man kan få.Jag har ca 14-15 grader.
HAr du skruvat så mycket det går på justerskruven då?
CTC 1100 -94 med en TB Mini -06
Skriv svar