Cirkulär sluttning

ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Karla1 skrev:Jag har visat denna skruv tidigare.
Ja det var intressant att se, såg det i en tidigare tråd, glömde tacka där, tack!

Men jag skulle vilja ha lite exempel och funderingar på hur man löst det i efterhand när man har matningar liknande Thermias flex-typ.

Bild
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Kan du ej montera en liknande plåt som tak över skruven?
Det räcker bra med en 4mm plåt som du knäcker en vinkel på över skruvintagen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag har eftermonterade "tak" över mina öppningar. Jag tog vad som fanns tillgängligt och det blev en tryckimp. bräda 28*120. Kanske i grövsta laget men det fungerar. Tyvärr så tror jag att jag glömde att dokumentera utformningen innan pelletsfyllning, skall kontrollera hemma om det möjligen finns några bilder (men så var det det här med hemsida att lägga upp bilder osv....... får försöka få lite tid över till det också....).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Ja, det enkalste vore väl att göra ett litet 'sadeltak' över öppning, så att pellets kan komma in från sidorna samtidigt som det inte blir något tryck från ovan. Det vill bara till att taket sitter så högt, att pelletsen inte stockar sig i öppningaran på sidorna, men det kan inte röra sig om mer än ett par decimetern, tycker jag.

Hejhej

Thomas
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

thomasx skrev:Ja, det enkalste vore väl att göra ett litet 'sadeltak' över öppning, så att pellets kan komma in från sidorna samtidigt som det inte blir något tryck från ovan. Det vill bara till att taket sitter så högt, att pelletsen inte stockar sig i öppningaran på sidorna, men det kan inte röra sig om mer än ett par decimetern, tycker jag.

Hejhej

Thomas
Ungefär så ser min lösning ut, dock ej sadeltak utan brädan sitter plant. Man bör dock inte sätta "taket" för högt upp för då kommer "pelletstrycket" åt skruven igen. Har för mig att mitt tak sitter ca 7-8 cm över mitt plana förrådsbotten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Roli,

Hur fäste du ditt tak? Vore intressant med en enkel skiss.

Provade du ditt tak med mindre mängd för att studera hur väl förrådet töms innan du fyllde helt med pellets?

Det verkar inte vara en alldeles enkel avvägning mellan avstånd för minsta möjliga tryck på skruven samtidigt som man inte hindrar pelletsflödet...
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

thomasx skrev:Ja, det enkalste vore väl att göra ett litet 'sadeltak' över öppning
Ja sadeltak låter bäst ur tömningssynpunkt. Men hur fästa det så att infästningen orkar med trycket och inte hindrar pellets?
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Karla1 skrev:Kan du ej montera en liknande plåt som tak över skruven?
Det räcker bra med en 4mm plåt som du knäcker en vinkel på över skruvintagen.
Hur menar du att den skulle fästas?
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Fästs med smala stödben i golvet med jämna mellanrum.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ABSO skrev:Roli, hur mycket provade du ditt tak med mindre mängd för att studera hur väl förrådet töms innan du fyllde helt med pellets?
Jag provade några gånger först med ett lägre tak men då rasade inte pelletsen ner ordentligt på sidorna, så jag fick höja takets nivå över förrådsbotten några gånger innan det rasade in pellets ordentligt från sidorna.
Men provkörningarna skedde med kanske "bara" 2-3 dm "överfyllning" på taket, så det var lite pirrigt när man skulle fylla det full och se om det fungerade då också. Och det gjorde det så det var lite med lättnad som man konstaterade att det kom pellets även med förrådet fullt och inte bara när man provkörde.

Nu hade jag faktiskt en liten reservlösning i fall det inte skulle fungera. Jag hade tak över hela innersta skruvöppningen, den mittre öppningen är tätad pga att skruvens styrning/lagring är sliten men ännu ej lagad och den öppning som ligger närmast motorn och min ingångslucka har öppning. Dvs hela öppningen har ej tak över sig, tror att jag "bara" täckte till 80%, med andra ord öppningen är ca 10 cm stor i skruvens längsled.

Denna lilla reservlösning skulle garantera mig tillträde in i förrådet om det inte skulle fungera med taklösningen, men efter ett tags körning så syns det via inspektionsplexiglasen att nivån sjunker i pelletsförrådets bakredelar, takets utformning fungerar det rasar in pellets i skruven.

Om inte taket fungerat och det hade bildats "valv" i förrådet så hade den lämnade öppningen i skruvöppningen närmast ingångsluckan tömt förrådet så att man hade fått tillträde in i förrådet för att skotta fram pelletsen så att den lilla öppningen hade fått "påfyllning" osv. tills hela förrådet blivit tömt. Men detta var reservplanen som ej ännu har behövs användas. Man kanske ännu inte skall ropa "hej" ännu, för förrådet går fortfarande på den första fyllningen efter "takbygget" men än fungerar det som vanligt......
Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ABSO skrev:Roli,

Hur fäste du ditt tak? Vore intressant med en enkel skiss.
Visst, jag kan fixa en enkel skiss men har ingenstans att lägga upp den för visning. Ingen hemsida ännu osv...... känns som om man borde fixa till det snart :oops:
Moderator
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Roli skrev:Visst, jag kan fixa en enkel skiss men har ingenstans att lägga upp den för visning.
Men det är inget problem! Skaffa dig ett gratis konto hos
http://www.fileden.com/
så kan du ladda upp bilder där och länka till dem med Img-taggar här.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Då provar jag....

Här är en enkel skiss på mitt tak över öppningarna i pelletsskruven.

Bild

Edit: Fungerade nog inte med pdf..... :oops: återkommer.

Någon som kan förklara hur man får in en bild här. Den scanner som jag har tillgång till .tif eller .pdf format...... Måste det vara .jpg eller ???

Edit 2: Nu hoppas jag att det skall komma fram en enkel skiss på mitt "pelletstak"
Senast redigerad av Roli den mån 16 okt, 2006 12:59, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Ja, du bör spara som .jpg för att det skall fungera (finns även andra format men de är onödigt skrymmande). Kan verkligen inte ditt scannerprogram spara direkt som jpg?
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Såg hur som helst bilden, tack, en bild säger mer än tusen ord.

Det mittersta fästet är inget hinder, men de två i ytterkanterna hindrar pellets från att rinna till vilket gör att det bör bildas ganska kraftiga högar mellan intagsöppningarna.

Men du har å andra sidan plant förrådsgolv och är alltså inte inne på att förrådet skall vara helt självtömmande - ja då blir det enklare.

Jag har 50 graders lutning på väggarna och vill att förrådet skall tömmas av sig självt.
Skriv svar