ABSO skrev:Roli, hur mycket provade du ditt tak med mindre mängd för att studera hur väl förrådet töms innan du fyllde helt med pellets?
Jag provade några gånger först med ett lägre tak men då rasade inte pelletsen ner ordentligt på sidorna, så jag fick höja takets nivå över förrådsbotten några gånger innan det rasade in pellets ordentligt från sidorna.
Men provkörningarna skedde med kanske "bara" 2-3 dm "överfyllning" på taket, så det var lite pirrigt när man skulle fylla det full och se om det fungerade då också. Och det gjorde det så det var lite med lättnad som man konstaterade att det kom pellets även med förrådet fullt och inte bara när man provkörde.
Nu hade jag faktiskt en liten reservlösning i fall det inte skulle fungera. Jag hade tak över hela innersta skruvöppningen, den mittre öppningen är tätad pga att skruvens styrning/lagring är sliten men ännu ej lagad och den öppning som ligger närmast motorn och min ingångslucka har öppning. Dvs hela öppningen har ej tak över sig, tror att jag "bara" täckte till 80%, med andra ord öppningen är ca 10 cm stor i skruvens längsled.
Denna lilla reservlösning skulle garantera mig tillträde in i förrådet om det inte skulle fungera med taklösningen, men efter ett tags körning så syns det via inspektionsplexiglasen att nivån sjunker i pelletsförrådets bakredelar, takets utformning fungerar det rasar in pellets i skruven.
Om inte taket fungerat och det hade bildats "valv" i förrådet så hade den lämnade öppningen i skruvöppningen närmast ingångsluckan tömt förrådet så att man hade fått tillträde in i förrådet för att skotta fram pelletsen så att den lilla öppningen hade fått "påfyllning" osv. tills hela förrådet blivit tömt. Men detta var reservplanen som ej ännu har behövs användas. Man kanske ännu inte skall ropa "hej" ännu, för förrådet går fortfarande på den första fyllningen efter "takbygget" men än fungerar det som vanligt......