Pelletförbrukning Vad är fel????
Pelletförbrukning Vad är fel????
Nu har jag provat snart alla tänkbara möjligheter! Min förbrukning ifjol låg på ca 13-20kg/dygn. I juni i år låg förbrukningen på ca 8kg/dygn(endast varmvatten) Juli och aug stängde jag av brännaren. Startade nu i sept och till min förvåning efter 2 veckor hade det gått drygt 300kg!!! 24kg/dag mera exakt. Kollade brännarens inställningar och justerade till exakt samma som tidigare. Fortfarande samma förbrukning!! Toksotade ur pannan! (skrapade alla väggar med fönsterskrapa kan säga att pannan såg helt ny ut..) SAMMA förbrukning!! Stängde av cirkpump,shunt=ingen värme ut, bara varmvatten då sjönk förbrukningen med ynka 6 kilo VAD ÄR DETTA!! Jag förbrukar alltså 10kg mer för varmvatten än tidigare. Har noterat sedan förra året tider mellan start och stopp och det framgår att nu tar det betydligt mycke längre tid att värma pannan. Kan det vara pelletsen?? Askan(som är mer än tidigare) är helt ljusbrun..?brukar vara gråfärgad. Nu till min slutsats, kan det vara så att pelletsen som jag har lagrat sen året före har "torkat"? Den är absolut inte blöt eller fuktskadad. Bara en teori kan pelletsen tappa effekt om den "blir för torr". Har ni några andra ideer eller teorier?
Mvh
Fireman
Mvh
Fireman
Janfire Flex a i en Parca Norah 3000 Termostat Tk1A från E kontroll Rökgastemp 160 grader
EVR Shuntstyrning
EVR Shuntstyrning
Om pellets bli för torr så brinner den upp snabbare, men du får ut samma mängd energi så det påverkar inget (till och med en gnutta mer).
Men skumt låter det, när du säger att det blir mycket aska, har du någon uppfattning om ungefär hur mycket, jag eldar upp 2-3kg per dygn för varmvatten och askar ur 1-2 kaffekoppar i veckan (min aska är också brun).
Men skumt låter det, när du säger att det blir mycket aska, har du någon uppfattning om ungefär hur mycket, jag eldar upp 2-3kg per dygn för varmvatten och askar ur 1-2 kaffekoppar i veckan (min aska är också brun).
Senast redigerad av micke_932 den fre 13 okt, 2006 12:41, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Låter som om att du har en dålig förbränning! Att den kan vara torrare har marginell betydelse men brun aska.... låter lite som att du har en fet förbränning. Jag skulle testa att öka luftflödet eller sänka matningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Re: Pelletförbrukning Vad är fel????
Nu är jag absolut ingen expert då jag inte ens installerat min brännare än men det är väl snarare så att man förlorar effekt vid ökad fukthalt eftersom energi går åt till att göra vattenånga av vattnet. Torrare pellets borde ju bara öka energin som man kan få ur den.Fireman skrev: Nu till min slutsats, kan det vara så att pelletsen som jag har lagrat sen året före har "torkat"? Den är absolut inte blöt eller fuktskadad. Bara en teori kan pelletsen tappa effekt om den "blir för torr".
Inga andra saker som ändrats? Typ att ev. motdragslucka kärvat fast så att draget ökat och således minskat verkningsgraden? Är rökgaserna varmare än vanligt?
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Så sant så, men pelletsen ska ha en viss fukthalt, har för mig att jag har läst att den brinner för snabbt annars, man jag kanke minns fel...Torrare pellets borde ju bara öka energin som man kan få ur den
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
Det borde ju isåfall visa sig i högre rökgastemp. Jag menar energin måste ju ta vägen nånstans och värmer den inte pannan så värmer den kråkorna.micke_932 skrev:Så sant så, men pelletsen ska ha en viss fukthalt, har för mig att jag har läst att den brinner för snabbt annars, man jag kanke minns fel...Torrare pellets borde ju bara öka energin som man kan få ur den
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Hej
Är det en ny omgång pellets du börjat med eller samma du
körde med innan . fabrikat?Kör du i oljedelen? Inte för jag vet
om det gör så mycket men har du vänt baffelplåten rätt Om
jag inte minns fel ska det avhuggna hörnet vara inåt vid eldning
i oljedelen.Har du kollat så den inte tar tjyvluft?Ang att pannan
inte skulle vara någon vidare att elda pellets i ,vet jag inte vad det
grundar sig på? Utav dom som säljer brännare och egen erfarenhet
är det en bra panna för pellets.Däremot ingen höjdare för ved .Enda
gången det var strul med den under 4år med pellets var när jag
köpte pellets i januari Såbi, fick ungefär samma problem som dig(om inte
värre) inte pannans fel i och för sig
Wepe
Är det en ny omgång pellets du börjat med eller samma du
körde med innan . fabrikat?Kör du i oljedelen? Inte för jag vet
om det gör så mycket men har du vänt baffelplåten rätt Om
jag inte minns fel ska det avhuggna hörnet vara inåt vid eldning
i oljedelen.Har du kollat så den inte tar tjyvluft?Ang att pannan
inte skulle vara någon vidare att elda pellets i ,vet jag inte vad det
grundar sig på? Utav dom som säljer brännare och egen erfarenhet
är det en bra panna för pellets.Däremot ingen höjdare för ved .Enda
gången det var strul med den under 4år med pellets var när jag
köpte pellets i januari Såbi, fick ungefär samma problem som dig(om inte
värre) inte pannans fel i och för sig

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Jag kör med samma pellets som förra året(har alltså kvar pellets från ifjol)
Dragbegränsaren kärvar inte, rökgaserna är exakt lika som förra året
Fattar inte vad det kan bero på att förbrukningen har skenat ihöjden.
Ska dubbelkolla min cykeldator som räknar förbrukningen.
En till sak jag har noterat i helgen är att det verkar vara mycket spån, finfraktioner i pelletsen just nu. Jag närmar mig slutet av förrådet.
Kan det vara det som gör sån stor skillnad i förbrukning?
MVH
Fireman
Dragbegränsaren kärvar inte, rökgaserna är exakt lika som förra året
Fattar inte vad det kan bero på att förbrukningen har skenat ihöjden.
Ska dubbelkolla min cykeldator som räknar förbrukningen.
En till sak jag har noterat i helgen är att det verkar vara mycket spån, finfraktioner i pelletsen just nu. Jag närmar mig slutet av förrådet.
Kan det vara det som gör sån stor skillnad i förbrukning?
MVH
Fireman
Janfire Flex a i en Parca Norah 3000 Termostat Tk1A från E kontroll Rökgastemp 160 grader
EVR Shuntstyrning
EVR Shuntstyrning
Då en matningsskruv matar kubik kommer den att gå mycket mer om det är mycket finfraktion i pelletsen.
Resultatet kan mycket väl vara att förbruket ser ut till att vara enormt men i själva verket är det samma som förut fast med en massa finfraktion som sänkar matningsskruvans effektivitet en hel del.
Resultatet kan mycket väl vara att förbruket ser ut till att vara enormt men i själva verket är det samma som förut fast med en massa finfraktion som sänkar matningsskruvans effektivitet en hel del.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!