Inne- respektive utegivare?
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2046
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
man kan välan sammanfatta det hela med att det mesta fungerar om det är installerat och givetvis intrimmat ordentligt.....
Men det beror ju naturligtvis på hur kinkig man är med exakt rätt temperatut i alla utrymmen ...
jag tillhör den kategorin som tycker att det räcker med utegivare för att bestämma en lagom framledningstemperatur och sedan termostater som stryper ned ifall att tex solen ligger på och lyser in....
har även träffat folk som inte alls vill ha shuntautomatik , som helst vill gå ned i pannrummet själva och vrida upp och ned, jag fick dennes med pannan medföljande automatik i utbyte mot att jag fixade elfel på hans släpkärra och böt fläkt i värmepaketet i den 245 a som han hade då
var även på energimässa idag och såg där något som jag tyckte verkade lite överdrivet .... det var motorstyrningar till samtliga element i huset ... där kunde man bestämma typ allt möjligt ... att temperaturen skulle gå ned när man inte var hemma och i rum som man inte använde på tex förmiddan .... å sånknig i tex sovrum , mm ..... verkade aningen snurrigt ... för av mina erfarenheter så är inte vattenburen värme i hus speciellt snabba system att få upp och ned i temperatur .... å den utlovade energibesparingen man får på detta vis ger jag ingenting för ... skulle nog vara mångdubbelt bättre att satsa slantarna på issolering...
Men det beror ju naturligtvis på hur kinkig man är med exakt rätt temperatut i alla utrymmen ...
jag tillhör den kategorin som tycker att det räcker med utegivare för att bestämma en lagom framledningstemperatur och sedan termostater som stryper ned ifall att tex solen ligger på och lyser in....
har även träffat folk som inte alls vill ha shuntautomatik , som helst vill gå ned i pannrummet själva och vrida upp och ned, jag fick dennes med pannan medföljande automatik i utbyte mot att jag fixade elfel på hans släpkärra och böt fläkt i värmepaketet i den 245 a som han hade då
var även på energimässa idag och såg där något som jag tyckte verkade lite överdrivet .... det var motorstyrningar till samtliga element i huset ... där kunde man bestämma typ allt möjligt ... att temperaturen skulle gå ned när man inte var hemma och i rum som man inte använde på tex förmiddan .... å sånknig i tex sovrum , mm ..... verkade aningen snurrigt ... för av mina erfarenheter så är inte vattenburen värme i hus speciellt snabba system att få upp och ned i temperatur .... å den utlovade energibesparingen man får på detta vis ger jag ingenting för ... skulle nog vara mångdubbelt bättre att satsa slantarna på issolering...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Huvudet på spiken i de flesta fall...BG skrev: ... för av mina erfarenheter så är inte vattenburen värme i hus speciellt snabba system att få upp och ned i temperatur .... å den utlovade energibesparingen man får på detta vis ger jag ingenting för ... skulle nog vara mångdubbelt bättre att satsa slantarna på issolering...
Dock använder jag min sänkningsfunktion när jag reser bort (till 17-18 grader sådär), och sedan ställer uret så att ett dygn innan hemkomst så brassar värmen upp till 21.5 grader igen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tanken med utegivare är att den snabbare känner av ute-temperaturändringar. Därmed kommer regleringen av värmetillförsel/strypning snabbare igång. Trögheten i värmesystemet och i väggarna gör att vid väderomslag känner innetempearaturgivare av förändringarna för sent. Då får man i allmänhet stå ut med svängningar i inneklimatet.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Men dom e inte stora...., inte enligt min erfarenhet iaf.Furetör skrev:Tanken med utegivare är att den snabbare känner av ute-temperaturändringar. Därmed kommer regleringen av värmetillförsel/strypning snabbare igång. Trögheten i värmesystemet och i väggarna gör att vid väderomslag känner innetempearaturgivare av förändringarna för sent. Då får man i allmänhet stå ut med svängningar i inneklimatet.
För den KOSTNADEN som en automatshunt med innegivare har i inköp så får du en MYCKET väl fungerande anläggning i de flesta fall. I de fall som folk tycker att dom får för varmt i ena halva av huset men för kallt i den andra så kan dom flytta givaren å sätta termostater på resten.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Innegivare är prio ett, det är temperaturen inne som skall regleras. Visst kan utegivaren i teorin kompensera lite vid snabba väderomslag men i praktiken är huset trögt.
Men placeringen av innegivaren är knepig. Har man tvåvåningshus och givaren på bottenvåningen blir det för varmt på övervåningen när solen skiner. Har man istället givaren på övervåningen blir det för kallt på nedervåningen när övervåningen värmts till övertemperatur av solen under dagen och det blir kyligare på kvällen. Jag valde att ha givaren på övervåningen och eldar med ved i kaminen på nedervåningen när det blir kyligt där.
Men placeringen av innegivaren är knepig. Har man tvåvåningshus och givaren på bottenvåningen blir det för varmt på övervåningen när solen skiner. Har man istället givaren på övervåningen blir det för kallt på nedervåningen när övervåningen värmts till övertemperatur av solen under dagen och det blir kyligare på kvällen. Jag valde att ha givaren på övervåningen och eldar med ved i kaminen på nedervåningen när det blir kyligt där.
Ute ja....speedie skrev:Och med termostater har man en innegivare i varje rum.... måste väl vara det bästa?
plus en utegivare som hänger med i temperatursvängningarna....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Menar du termostaterna på elementen? De lever i sin lilla värld, har ingen överblick och kan inte tala om för pannan att det är för varmt eller för kallt inne.speedie skrev:Och med termostater har man en innegivare i varje rum.... måste väl vara det bästa?
plus en utegivare som hänger med i temperatursvängningarna....
En utomhusgivare till pannan kan bara kompensera för utomhustemperaturen, men som du vet påverkas inomhusklimatet av andra väderfaktorer; sol, blåst, regn, snö. Vilket egentligen gör utomhusgivare ganska värdelösa. Vill du ha rätt temperatur inne måste du ha återkoppling till pannan via inomhusgivare.
Och har du inomhusgivare måste den få bestämma, termostaterna på elementen vet inte vad som är bäst för hela huset.
Du kan visserligen ha flera inomhusgivare kopplade till en intelligent centralenhet som styr både shuntmotor och varje element, men det är inte alldeles enkelt att balansera in ett sådant system optimalt. Och det bör verkligen vara optimalt om det skall vara någon vits att göra något så komplicerat.
Ingen har påstått att en utegivare löser problemet med komfort inne, lika lite som en givare inne kan göra det. Dessa givare är endast ägnade att grovinställa värmetillförseln i huset genom att reglera shunten.
För en riktig reglering av inomhusklimatet i ett rum krävs en lufttemperaturgivare, en strålningsgivare, en lufthastighetsgivare (fuktgivaren kan vi skippa). Dessutom måste man ta hänsyn till personernas klädsel och aktivitet. Och detta ska göras i flera punkter i rummet. Naturligtvis blir detta alldeles för komplicerat.
Radiatortermostaterna har sina brister, men det kommer en ensam rumsgivare också att ha.
För en riktig reglering av inomhusklimatet i ett rum krävs en lufttemperaturgivare, en strålningsgivare, en lufthastighetsgivare (fuktgivaren kan vi skippa). Dessutom måste man ta hänsyn till personernas klädsel och aktivitet. Och detta ska göras i flera punkter i rummet. Naturligtvis blir detta alldeles för komplicerat.
Radiatortermostaterna har sina brister, men det kommer en ensam rumsgivare också att ha.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Jag har faktisk roat mig lite över denna tråd.
Att en termostat på ett element inte är den ideella lösning kan vi nog komma överens om, det regulerar ju bara med en P-parameter.
Att shuntstyrning ensam inte är en bra lösning kan vi nog komma överens om också, det kan fungera mycket bra i ett tomt hus som är i ett stabilt tillstånd men om man lever där, barnen springar in och ut osv blir det som bäst skapligt.
Det ultimativa är såklart en intellegent styrning av varje rum/element för sig med återkoppling till shunten men den kostar mycket mer än man kan spara in på många år, alltså går det bort.
Hur ni än vänder och vrider det är den minst dåliga lösning att ha en shuntstyrning med innegivare samt termostater på alla element. Shuntstyrningen ska sedan pytsa ut nog till att det kallaste rummet kan hålla värmen när läget är som värst (blåst, pisskallt osv).
Utegivare är en B-lösning, enbart innegivare (utan termostater) är likaså en B-lösning, helt enkelt för att den "perfekta" lösningen är skitdyr. Man kan dock komma ganska nära en bra lösning vid att ha termostater + shuntstyrning med innegivare.
Jag har en mycket stabil temperatur i husets rum, vi har termostater på alla element och shunten styr jag manuellt fast jag funderar på att peta dit en styrning inför det kommande projekt.
Om jag skulle förlora en gnutte effektivitet skiter jag faktisk i, pelletsen är billig, pannan är gammal och huset är billigt att bo i (har bara bottenlån!
).
Min anledning till att vilja ha en "perfekt" styrning i alla rum är att jag har barnen 50%, 2 veckor i stöten, detta betyder att jag kan sänka tempen i deras rum i ungefär 12 dagar åt gången, det kan ge en besparing som är trevlig.
Min styrning ska förvisso ha en del andra funktioner som är den egentliga orsaken men det blir dock lite grädde på moset så att säga.
Att en termostat på ett element inte är den ideella lösning kan vi nog komma överens om, det regulerar ju bara med en P-parameter.
Att shuntstyrning ensam inte är en bra lösning kan vi nog komma överens om också, det kan fungera mycket bra i ett tomt hus som är i ett stabilt tillstånd men om man lever där, barnen springar in och ut osv blir det som bäst skapligt.
Det ultimativa är såklart en intellegent styrning av varje rum/element för sig med återkoppling till shunten men den kostar mycket mer än man kan spara in på många år, alltså går det bort.
Hur ni än vänder och vrider det är den minst dåliga lösning att ha en shuntstyrning med innegivare samt termostater på alla element. Shuntstyrningen ska sedan pytsa ut nog till att det kallaste rummet kan hålla värmen när läget är som värst (blåst, pisskallt osv).
Utegivare är en B-lösning, enbart innegivare (utan termostater) är likaså en B-lösning, helt enkelt för att den "perfekta" lösningen är skitdyr. Man kan dock komma ganska nära en bra lösning vid att ha termostater + shuntstyrning med innegivare.
Jag har en mycket stabil temperatur i husets rum, vi har termostater på alla element och shunten styr jag manuellt fast jag funderar på att peta dit en styrning inför det kommande projekt.
Om jag skulle förlora en gnutte effektivitet skiter jag faktisk i, pelletsen är billig, pannan är gammal och huset är billigt att bo i (har bara bottenlån!

Min anledning till att vilja ha en "perfekt" styrning i alla rum är att jag har barnen 50%, 2 veckor i stöten, detta betyder att jag kan sänka tempen i deras rum i ungefär 12 dagar åt gången, det kan ge en besparing som är trevlig.
Min styrning ska förvisso ha en del andra funktioner som är den egentliga orsaken men det blir dock lite grädde på moset så att säga.
Senast redigerad av Icecap den tis 17 okt, 2006 14:33, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
För oss som har solfångare är shuntstyrningen väldigt viktig..... annars skulle man behöva springa som en liten totte å justera shunten för att inte elda bort de värdefulla solvärme kw timmarna.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Nej det är en riktigt dålig lösning. Du kan inte använda radiatortermostater hur som helst samtidigt som du har en shuntstyrning på inomhustemperaturen, resultatet blir att du får två reglersystem med olika hysteres som hamnar i motfas och arbetar mot varandra. Vad du kan göra är att sätta innegivaren till shuntstyrningen i ett rum där du ställer radiatortermostaterna på max, sen kan du justera ner termostaterna i andra rum.Icecap skrev:Hur ni än vänder och vrider det är den minst dåliga lösning att ha en shuntstyrning med innegivare samt termostater på alla element. Shuntstyrningen ska sedan pytsa ut nog till att det kallaste rummet kan hålla värmen när läget är som värst (blåst, pisskallt osv).
(Är det inte en aning paradoxalt att du struntar i att tappa effektivitet för att pelletsen är billig samtidigt som du vill sänka temperaturen i två rum för att spara energi? Det vill till att de rummen ligger "avlägset" och har god isolation mot de andra rummen för att det skall vara någon större vits.)
Så du menar att en innomhusgivare klarar sol, blåst, regn, snö m,m bättre än ett system med utegivare och termostater, isåfall har vi olika uppfattningar. Inomhusgivaren klarar bara av att reglera rummet den sitter i exakt.....ABSO skrev:Menar du termostaterna på elementen? De lever i sin lilla värld, har ingen överblick och kan inte tala om för pannan att det är för varmt eller för kallt inne.speedie skrev:Och med termostater har man en innegivare i varje rum.... måste väl vara det bästa?
plus en utegivare som hänger med i temperatursvängningarna....
En utomhusgivare till pannan kan bara kompensera för utomhustemperaturen, men som du vet påverkas inomhusklimatet av andra väderfaktorer; sol, blåst, regn, snö. Vilket egentligen gör utomhusgivare ganska värdelösa. Vill du ha rätt temperatur inne måste du ha återkoppling till pannan via inomhusgivare.
Och har du inomhusgivare måste den få bestämma, termostaterna på elementen vet inte vad som är bäst för hela huset.
Du kan visserligen ha flera inomhusgivare kopplade till en intelligent centralenhet som styr både shuntmotor och varje element, men det är inte alldeles enkelt att balansera in ett sådant system optimalt. Och det bör verkligen vara optimalt om det skall vara någon vits att göra något så komplicerat.
Kan hålla med om att termostererna lever eget liv när man har fel framledningstemp pga dåligt inställd kurva eller att man försöker shunta manuellt....
för att få termostaterna att funka bra så stryp in elementen och ställ in rätt kurva så det precis finns tepmeratur på framledningen för att klara husets värmebehov (blåst inräknat) sen vrider man in termostaterna som en sista finjustering
Det jag jämför med är Utegivare OCH Radiatortermostater vs Innegivare
Bara utegivare går ju inte om det var nån som fått för sig det?
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25