Rören kommer i självsvängning

Skriv svar
calle_d
Fröträd
Kontakt:

Rören kommer i självsvängning

Inlägg av calle_d »

Har ett stort problem sedan jag installerade golvvärme i vårt nya kök. Vattenburen med en minishunt.

Till och från verkar det som om till och retur-rören någonstans i närheten av shunten kommer i självsvängning och börjar vibrera. Detta är mycket störande och hörs upp till sovrummet på andra våningen.

Det räcker med att vrida termostatet på govvärmen några millimeter så lägger brummandet av, för att dyka upp någon timme senare.

Behöver jag säga att natten var mycket jobbig :(

Är det någon som har ett tips på vad jag kan göra blir jag lycklig.
Thermia Biomatic 20+
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag skulle vilja påstå att det är cirkulationspumpen som "pumpar" vattnet mot en stängd termostat/golvvärmeventil. Så fort du rör termostaten så öppnar ventilen till golvvärmeslingan och vattnet kan cirkulera. När sedan rätt temperatur är uppnådd så stänger ventilen och pumpen pumpar vidare, det är detta ljud som du hör (har det själv hemma....).

Finns vad jag vet två lösningar. 1) Montera en bypass över slingan, rekommenderas av golvvärme tillverkarna. 2) Se till att cirkulationspumpen också styr av termostaten, dvs när den inte behöver mer värme så stannar pumpen. Ger också som en liten "bieffekt" lite sparad elförbrukning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
calle_d
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av calle_d »

Jag sänkte hastigheten på cirkulationspumpen på pannan. Ska se om det löser problemet. Det är inte rören i golvet som vibrerar utan rören "innan" golvvärmeshunten.

Märke? LK (Lagerstedt & Kranz)
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

calle_d skrev:Jag sänkte hastigheten på cirkulationspumpen på pannan. Ska se om det löser problemet. Det är inte rören i golvet som vibrerar utan rören "innan" golvvärmeshunten.

Märke? LK (Lagerstedt & Kranz)
Kommer nog tyvärr inte att räcka med att sänka hastigheten på c-pumpen (egen erfarenhet). När golvvärmeventilen stänger så kommer nog ljudet tillbaka....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
calle_d
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av calle_d »

Än så länge har jag inte hört något i alla fall. Jag kan inte stänga av cirkulationspumpen när golvvärmen nått rätt temperatur för då blir det ingen värme på resten av husets radiatorer ju :wink:
Thermia Biomatic 20+
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Vitsen med den cirk pumpar som sänker varvtalet vid höga mottryck blir uppenbart 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

calle_d skrev:Än så länge har jag inte hört något i alla fall. Jag kan inte stänga av cirkulationspumpen när golvvärmen nått rätt temperatur för då blir det ingen värme på resten av husets radiatorer ju :wink:
Nu har jag bara golvvärme och när alla ventiler där är stängda så uppkommer ett "systemljud" från c-pumpen.

Men i ditt fall med en gemensam c-pump för golvvärme och radiatorer så var det kanske hastigheten på vattnet som var det som behövdes justeras.

Snillet har ju annars en poäng med sitt inlägg ovan.
Moderator
calle_d
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av calle_d »

Okej, det verkade inte som det var cirkulationspumpen i källaren som var boven i dramat. det började svänga precis nu, sänkte hastigheten på cp-n ännu mer men denna gången hjälpte det inte.

Jag har alltså en pelletspanna där det sitter en pump ovanpå som pumpar runt till hela systemet med radiatorer. Ifrån detta system är det draget två rör ( till & retur ) till en minishunt som består av ett termostat som sitter först på ledningen, sen nån sorts temperaturbegränsare och sist ännu en pump. Detta är väl den vanliga ordningen?

Vad menas med att montera en bypass över slingan? Vilken slinga?

Finns det något annat jag skulle kunna testa. Misstänker att rörmokaren som installerade golvvärmen inte kommer att lösa problemet gratis...
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

calle_d skrev:Vad menas med att montera en bypass över slingan? Vilken slinga?
Golvslingan. Det kanske tom finns en bypass i det som du redan har om det är en färdig enhet från tillverkaren LK. Vad heter "pumpkopplet" som du har till golvvärmen? Finns det någon anvisning anseende inställning av detta pumpkoppel? Det är nog pumpen i pumpkopplet, dvs din "andra" pump som ger ljudet. Den första som du har ändrat hastigheten på skall ju om jag fattade dig rätt förse både radiatorena och golvslingepumpgruppen med vatten så det är nog inte den som "spökar" i ditt fall.
Moderator
calle_d
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av calle_d »

Jag ringde till den killen som min rörmokare köper golvvärmesystemen från. Han kände mycket väl till problemet och sa att det var en bypassventil som skulle öppnas lite så att en liten del av vattnet alltid gick tillbaka igen. Säkert det ni har menat! En länk till produkten finns här:

http://www.lagerstedt-krantz.se/pdf/33_ ... screen.pdf

Jag ska hem och testa ikväll.
Thermia Biomatic 20+
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

snillet skrev:Vitsen med den cirk pumpar som sänker varvtalet vid höga mottryck blir uppenbart 8)
Svåger rörmokare och jag räknade på det för ett fåtal år sedan och det fanns inget tvivel kvar efter det! Trots högre inköpspris så betalade den sig efter inte allt för många år med den mindre effektförbrukningen och en annan "bifunktion" är att det kan bli tystare i radiatorkretsen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

calle_d skrev:Jag ringde till den killen som min rörmokare köper golvvärmesystemen från. Han kände mycket väl till problemet och sa att det var en bypassventil som skulle öppnas lite så att en liten del av vattnet alltid gick tillbaka igen. Säkert det ni har menat! En länk till produkten finns här:

http://www.lagerstedt-krantz.se/pdf/33_ ... screen.pdf

Jag ska hem och testa ikväll.
Jo det var det som jag menade.

Hur gick det efter ditt testande? Försvann ljudet?
Moderator
calle_d
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av calle_d »

Jag öppnade några millimeter på bypass-ventilen, inte ett halvt varv som han sa. Nu är problemet ur världen!
Thermia Biomatic 20+
Skriv svar