Inne- respektive utegivare?

speedie
Prima virke

Inlägg av speedie »

ABSO skrev:Utegivare/termostater:
- Håller inomhustemperaturen i snitt sämre då övergripande styrning sker utifrån vad som sker utomhus och inte inomhus
Förstår inte hur du har kommit fram till detta... det är radiatortermostaten som bestämmer effekten ut i rummet och utegivaren har inget med detta att göra den ser bara till så det finns tillräckligt varmt vatten att ta av....

Sen är ju inte en eldad anläggning lika känslig på Hög framledning som värmepump om det ens går att mäta den lilla skillnaden i effektförbrukning som blir mellan dom olika systemen pga av framledningstemperaturen.

Att det är jobbigare att ställa in med mera är jag med på men varför det skulle fungera sämre ställer jag mig frågande till... en termostat är ju en form av innegivare, och sen att man har en innegivare i varje rum lär ju inte göra saken sämre........
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

1) Det är omöjligt att ställa in en perfekt reglerkurva för utegivare, och mekaniska termostater har inte ens i närheten av samma noggrannhet som elektronik. Du kan alltså inte ställa in och hålla en lika jämn snitttemperatur som en inomhussensor ger. Följden blir att du för att inte frysa kommer att ställa in högre temperatur än du behöver, och för varje grad lägre snitt-temperatur inomhus kan du spara 5-6 %.

2) Du blandar ihop olika saker vad gäller framledningstemperatur. Värmepumpar är effektivare ju lägre temperatur som går ut ja. Men här handlar det om något helt annat, nämligen om att du får större förluster eftersom du ständigt shuntar ut för varmt vatten för att ha marginal till radiatortermostaterna.

3) Massor av ointelligenta termostater med relativt hög hysteres utan sammankoppling betyder inte effektivare reglering, tvärtom - de motverkar vad som är bäst för hela huset.
Skriv svar