spannmål el pellets??

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

spannmål el pellets??

Inlägg av André »

Såg en annons där lantmännen betalade 95 öre/kg o bonden stod för frakten uppe i Umeå vilket då gör 23 öre/kWh vilket är hyfsat.. Kan nog gå köpa billigare med sämre kvalite el direkt av bonden :wink:

Tänkte nu då spannmåls brännarna börjar komma med eltändning så man slipper underhållsglöden/låglasten är det inte längre risk för kondens o sönderfrätt skorsten..
Brännarna blir även mer o mer självrengörande o pannorna kommer med automatisk uraskning t.ex Janfire´s med autosotning (va på nolia)..
Ett fat med handtag så blir askhanteringen inte oftare än med pellets i en modern pelletspanna med asklåda.. Askan går gödsla med el som en kompis sa " bara tippa på släpen o köra en bit så är den borta" :lol:
Energiinnehållet är ca 4-4,2 kWh/kg o volymvikten ligger på 600-650 kg/m3 mot pellet 4,8-5 kWh/kg o 650-700 kg/m3..

Så om man jämför priset blir det
Havre 23-33 öre/kWh (av priser jag sett för prima kvalite)
Pellets 31-54 öre/kWh
Spannmål är som man kan se halva priset jämfört med pellets..
Nämnde även i en annan tråd vad foderpellets låg kring, Har nu frågat kompisen vad han betalar men det går lite upp o ner men mellan 2,10-2,80:-/kg inkl moms brukar han betala o har varit rätt konstant senaste 15 åren... Problemet som han nämnde om man skulle elda foder är ju att det innehåller socker som kan ställa till de..

Enda problemet skulle väl va dom små gnagarna som gärna vill ha nått att knapra på men det kanske går lösa med en stålsilo ovan/under jord samt en katt i pannrumet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Visst är spannmål bra. Man slipper ju förädla det, det är liksom färdigt å klart från bonden. Har man möjlighet att hantera det så varför inte.
Men ,man ska inte glömma att rökgaserna är nåt hejdlöst korrosiva. Finns många plåttak på lantbruk som efter bara nån månad ser ut som man skjutit med hagelgevär på dem.
Lösningen ligger förmodligen i att köra riktigt hög rökgastemp.

Googlar man så kan man hitta ganska mycket danska rapporter om det.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
hönsa
Gallringsobjekt

Inlägg av hönsa »

har sett annonser där spannmål kostar 25 öre kilot efter denna skörd med dålig kvalité, jag ger ungefär det för mitt korn jag kör med.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

hönsa skrev:har sett annonser där spannmål kostar 25 öre kilot efter denna skörd med dålig kvalité, jag ger ungefär det för mitt korn jag kör med.
Ja du ser då blir det ju ändå bättre.. :wink:

Högsta priset jag såg 1,35:-/kg men då va det rensad prima kvalite i 50 kg säckar..

25 öre/kg blir 6 öre/kWh vilket slår allt... :shock: :lol:

Eldar du med den korn o funkar det bra??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
hönsa
Gallringsobjekt

Inlägg av hönsa »

jag blandar i ca 20-25% pellets, då går det som vanligt bara mer aska.

Håller på och testar för att kunna köra bara korn.
Askan vill gärna bonden som man köper spannmål av ha tillbaka för att sprida ut på åkern igen.

Har en gammal ecotec A3, ingen som har testat i nån nyare framåt eldadbrännare?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Vad får du för rökgastemperatur med din blandning? Vad har du för panna till A3:an?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
hönsa
Gallringsobjekt

Inlägg av hönsa »

Har en euronom för ved från -83, går att justera tempen bra med spjällen i den, men har lagt drygt 200 grader direkt efter pannan.

Var uppe på taket och sänkte ner en termometer för skoj skull var ca 50 grader en meter ner så det ska nog inte vara farligt för skorstenen hoppas jag...

Kör nu med 100%, har tagit upp springorna för lufttillförseln med vinkelslipen och satt ett spjäll före fläkten.

Tycker om att labba lite...
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Undrar vad skillnaden är mellan en pelletsbrännare och en spannmålsbrännare? Är det bara att testa? (och aska ur ;0). Det blir säkert andra värden i matning och fläkt men det går säkert att hitta en bra kompromiss.

Hur många har testat? och med vilket resultat?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:Undrar vad skillnaden är mellan en pelletsbrännare och en spannmålsbrännare? Är det bara att testa? (och aska ur ;0). Det blir säkert andra värden i matning och fläkt men det går säkert att hitta en bra kompromiss.

Hur många har testat? och med vilket resultat?
Tja det är ju en här på forumet som kör en blandning på 20-25% pellets o resten spannmål i en ecotec a3 o tydligen funkar det.. Problemet är ju om man kör bulk att få lämplig blandning.. :roll:

Skulle jag köpt brännare o panna i dag så hade det troligen blivit en Janfire/combifire med automatisksotning o uraskning tillsammans med en Ariterm Farmjet (Thermia)
Automatiska uraskningen till ett 200 liters fat så kan man köra 2700 kg havre innan man behöver tömma fatet o ur 2700 kg havre får man ut ca 8500 kWh.. Så ca 2,5-3 fat/år aska skulle det bli om energibehovet ligger på 20000-25000 kWh/år vilket inte är direkt farligt..
hönsa
Gallringsobjekt

Inlägg av hönsa »

det är bara testa, tror de flesta brännare kan klara att bränna spannmål eller iaf en blandning med pellets.

A3:an bränner numera 100% korn, inte perfekt ännu, men de brinner
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

hönsa skrev:
jag blandar i ca 20-25% pellets
Rent praktiskt, hur blandar du?
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Spelar det någon större roll om vilket spannmål man eldar? Havre verkar vara förstavalet men korn verkar gå lika bra. Kan man använda vete och råg också tro?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:Spelar det någon större roll om vilket spannmål man eldar? Havre verkar vara förstavalet men korn verkar gå lika bra. Kan man använda vete och råg också tro?
Varför havre är mest lämpad för eldning beror på att den har högst asksmältemperatur, Den är nästan lika hög som i träpellets..

Vete t.ex bör man tillsätta 1-2% osläkt kalk för att minska sintrings problemen vilket gör den lite bökigare att elda med..
hönsa
Gallringsobjekt

Inlägg av hönsa »

jag har ett fat som föråd, har korn i min gamla oljetank, brukar hälla i ex. 3 hinkar korn och sedan en pellets och rör om lite...

Har inte provat havre, har tillgång till oprutbart korn.
Enligt äfabs test såg dom ingen skillnad vad gäller sintring vid tillsats av kalk.
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Nu när priserna stiger på pellets blir spannmålen än mer intressant.
Inte minst med tanke på att vi då har en "tillverkare" runt varje hörn.

Är inte spannmålen mer tålig att blåsa eller flytta med skruv?

/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Skriv svar