Jag har lång varmvattenledning till kökskranen, måste spola ca 5 liter innan värmen kommer.
Nu till min fråga. Har någon erfaranhet av att köra med varmvattencirkulation? Går det, och vad ska man tänka på?
Jag har idag en handukstork som går på radiatorkretssen och hade i samband med detta tänkt koppla in varmvattnet på handdukstorken och kunna torka handukar även på sommaren.
Det är förvisso ingen energibesparing, men väl en komforthöjning och nu när jag har en pelletsbrännare är energikostanden inte så hög.
Cirkulation på varmvattnet
Cirkulation på varmvattnet
Värmebaronen XPP 20 med Janfire Flex-A
-
- Lärjunge!
Har funderat många gånger när jag läser om VV-Cirkulation på forumen.
Borde man inte kunna sätta en såndär flödesberedare under diskbänken / handfatet i serie med den redan befintliga vv-ledningen? Den är stor som en mjölkpaket och har en sjujäkla effekt och värmer vattnet som susar förbi. Dvs inget stillastående vatten som en vvb.
Vi hade såna på min förra arbetsplats under handfaten på toaletten. Som enda varmvattenkälla. Fungerade helt ok.
Borde man inte kunna sätta en såndär flödesberedare under diskbänken / handfatet i serie med den redan befintliga vv-ledningen? Den är stor som en mjölkpaket och har en sjujäkla effekt och värmer vattnet som susar förbi. Dvs inget stillastående vatten som en vvb.
Vi hade såna på min förra arbetsplats under handfaten på toaletten. Som enda varmvattenkälla. Fungerade helt ok.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets