När behöver man installera draglucka?
-
- Entusiast!
Har inte installerat någon draglucka på skorstenen till min pelletsanläggning. Har dock börjat att inse att det kanske vore nåt även för mig. Tror ni att Tigex-luckan som dom säljer på dinvvsbutik.se för ~700 spänn skulle funka hos mig. Har en tegelskorsten med ett 110 mm´s insatsrör i syrafast stål. Skorstenen är ca 6 meter hög.
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Den funkar utmärkt i din skorsten..Highlander skrev:Har inte installerat någon draglucka på skorstenen till min pelletsanläggning. Har dock börjat att inse att det kanske vore nåt även för mig. Tror ni att Tigex-luckan som dom säljer på dinvvsbutik.se för ~700 spänn skulle funka hos mig. Har en tegelskorsten med ett 110 mm´s insatsrör i syrafast stål. Skorstenen är ca 6 meter hög.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmmm de va märkligt..Karla1 skrev: Tigerx är en dragbegränsare som är anpassad och framtagen för kaminrör eller rördimensioner upp till 100 mm. Jag kan ej fatta att installatörer rekommenderar denna motdragslucka till en pelletspanna.

Tigex 25 är för pannor med effekt upp till 25 kW med en skorstens längd på upp till 8 meter med en diameter på 125 mm/169cm2 enligt tillverkaren iaf..

http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... ydelse.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Efter mina erfarenheter så fungerar denna dragbegränsare bäst med rör upp till 100. Ej så bra till en tegelskorsten där arean blir för stor. Tigerholm har kanske förbättrat den nu när dom uppger dessa uppgifter. Men det är som sagt en beräkningsfaktor som spelar in. Man måste ha rätt motragslucka efter sin egna skorsten. Det är bara att räkna och se vilken som passar.
Hur många André är det inte som har denna monterad på fel typ av skorsten? Nu när dom kör med pellets istället för olja.
Denna lucka följde med dom flesta oljepannor när man köpte en för några år sedan, finns nog med även idag om du köper en oljepanna. Dom följde med dessa pannor mest av den anledningen att man ville ventilera skorstenen så att risken för kondens minskade.
I dag har man den också för att sänka rökgaserna vid vedeldning samt behålla ett konstant mottryck vid pelletseldningen mm. Det är då viktigt att man dimensionerar rätt storlek. Detta var inte så viktigt då när man endast ville ventilera för att minska kondens.
Hur många André är det inte som har denna monterad på fel typ av skorsten? Nu när dom kör med pellets istället för olja.
Denna lucka följde med dom flesta oljepannor när man köpte en för några år sedan, finns nog med även idag om du köper en oljepanna. Dom följde med dessa pannor mest av den anledningen att man ville ventilera skorstenen så att risken för kondens minskade.
I dag har man den också för att sänka rökgaserna vid vedeldning samt behålla ett konstant mottryck vid pelletseldningen mm. Det är då viktigt att man dimensionerar rätt storlek. Detta var inte så viktigt då när man endast ville ventilera för att minska kondens.