Skillnad förbrukning/rökgastemp. före och efter sotning
Skillnad förbrukning/rökgastemp. före och efter sotning
Har noterat förbrukning dess veckor.
Sist sotare har haft sotat i min skorsten sedan februari -04, hade jag kört med oljan då.
Och bytt till pellets innan julafton -04, hade inte sotat dess, men nu har gjort det förra vecka. Så jag körde samma rutin med pellets före och efter sotat även samma väderlek. Då visade det 2 säckar mindre efter sotade.
Innebär sjönk ca 35 grader på rökgastemp. efter sotade. Hade strax 195 grader och nu är 160 grader.
Då betyder det för bästa att sota lite då och då när grader visar stiger över 30 grader (som skriv rekommendera när det stiga med 50 grader måste sotat enlig fackman).
Det läter som matematik att stig med 15 grader innebär en säck mer förbrukning. Obs inte samma för alla som pelletsägaren! Kan variera.
Är det verklighet har stor betydelse för sotning. Hrmm...
Sist sotare har haft sotat i min skorsten sedan februari -04, hade jag kört med oljan då.
Och bytt till pellets innan julafton -04, hade inte sotat dess, men nu har gjort det förra vecka. Så jag körde samma rutin med pellets före och efter sotat även samma väderlek. Då visade det 2 säckar mindre efter sotade.
Innebär sjönk ca 35 grader på rökgastemp. efter sotade. Hade strax 195 grader och nu är 160 grader.
Då betyder det för bästa att sota lite då och då när grader visar stiger över 30 grader (som skriv rekommendera när det stiga med 50 grader måste sotat enlig fackman).
Det läter som matematik att stig med 15 grader innebär en säck mer förbrukning. Obs inte samma för alla som pelletsägaren! Kan variera.
Är det verklighet har stor betydelse för sotning. Hrmm...
Senast redigerad av manin den tor 25 aug, 2005 17:24, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-
- Gallringsobjekt
Jag märker absolut skillnad när jag sotar, har inte siffran i huvudet nu, men det sjunker med några kg per dygn iaf. Så nu skrapar jag väggarna i pannan varje gång jag askar ur.
1mm sot i pannan sägs öka förbrukningen med 5%, men hur pass sant det är ska jag låta vara osagt.
1mm sot i pannan sägs öka förbrukningen med 5%, men hur pass sant det är ska jag låta vara osagt.
- Gallringsobjekt
Jag antog att han menade sotning av pannan, skorstenen överlåter jag till sotarn och ställer mig lite tvivlande till att det ska påverka förbrukningen. Men vad vet man...Gustav skrev:Manin menar du att sotningen av skorstenen gav lägre förbrukning och lägre rökgaser![]()
F-n va skumt är det flera som märkt av detta? och jag som bara har sotning en gång om året...Kan ju vara värt att prova sota själv en gång mellan tiden![]()
Gustav

Har man ingen dragbegränsare så varierar såklart förbrukningen någon med olika sotmängd i rökkanalen, men normalt sett e de ju VÄLDIGT lite sot i skorstenen.... hos mig iaf.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- Gallringsobjekt
aha... Ja inte helt lätt att förstå alla gånger. Jag menade iaf att skrapa ur allt sot ur pannan, upp till rökkanalen som går in i skorstenen. Det är ju där värmen ska tas upp av vattnet, och alltså där man kan göra lite vinst.Micke skrev:Sotning av skorstenen menar väl han
Kolla in min loggbok http://www.freewebs.com/viking_manin/pelletsloggbok.htm
Svar JaGustav skrev:Manin menar du att sotningen av skorstenen gav lägre förbrukning och lägre rökgaser![]()
Sotaren har ju erfarer och kan har vassa sotningverktyg, de de köper inte utav Clas Ohlsson.Charlie skrev:...eller är det så att sotarn sotar hans panna betydligt effektivare än han själv??
Som sagt att min skorsten har inte sotat på ett år och det betydlig ha mkt sot i rökkanal som orsakad.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Hur ofta sotar din skorsten och hur mycket rökgastemp visade den innan sotning och efter. Kanske du sotar för oftaMicke skrev:Jag märker inte någon skillnad![]()
Hade sotning för en vecka sen

Om det inte skillnad så är din skorsten i bra skick och din Janfire håller bra förbränning. Då borde du va

Jag skall kolla noga vad blir nästa gång med sotning. när min rökgastemp stiga till 190-200 C och mäta det.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Det viktigaste tror jag är sotningen av pannan och framför allt turbulatorerna. Sedan jag köpta sotverktyg som jag sätter på borrmaskin så märker jag en klar skillnad. Från att sotat pannan för hand till borrmaskin med tillbehör så sänkte jag temperaturen med 25 30 grader jämfrört med en normal "hand" sotning.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.