alla elementen blir inte varma

Skriv svar
tompa80
Entusiast!

alla elementen blir inte varma

Inlägg av tompa80 »

Har 4-5 element som sitter i olika delar av huset och dem här blir inte varma. Finns element som sitter sidan om och längre bort i huset som blir varma.
Har testat att lufta elementen, dra ut termostatventilen helt, öka cirkulationspumpen till max men inget hjälper. Har haft varme tidigare på dessa element.

Tips på vad som är fel?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

1-sträng- eller 2-sträng system?

Omedelbart låter det som om att själva ventilen i termostaten kärvar, jag hade testat med den lilla hammare att ge dom ett uppmuntrande klapp på kinden för att se om det hjälper.

Jag hade alltså tagit av hela termostat "hatten" och bara haft själva mässingen kvar, kollat sedan om det kommer värme och är det "dött" hade ja gett den en liten knackning på sidan, antingen med en bit kvastskaft typ eller men min lilla stifthammare.

Hade så klart testat att motionera styrpinnen först.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Jag hade samma problem med några element, och löste det med knackmetoden precis som Icecap beskriver. Det är nog en mycket god idé att motionera ventilerna några gånger under sommarhalvåret.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

misstänker också att ventilerna kärvar lite. ska prova att slå lite på dem.
1 sträng eller 2 strängssystem? Hur kollar man det?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

1-strängssystem: elementen är "seriekopplat", oftast eftermonterat i gamla hus. Elementventilen är en shuntaktig (liten) grej som antingen kopplar förbi elementet eller pytsar upp lite VV i det, det är alltså 3 anslutningar på en sådan ventil.

2-strängssystem: ett rör till elementet och ett rör ifrån elementet, oftast parallella, detta system är det normala. Själva ventilen har 2 anslutningar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Solve75
Gallringsobjekt

Inlägg av Solve75 »

Är dom element som inte blir varma installerade vid ett senare tillfälle?

Jag har nämligen ett enrörssystem och monterar jag dit ett nytt element så måste t-kopplingen som man använder ha en liten tunga/läpp som styr vattnet in i elementet annars så blir det inte varmt, då passerar bara vattnet i slingan.
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

då har jag ett 2 strängssystem. har testat att slå och dra lite i nipplarna nu. Nu kommer det värme igen :)

Drog i en nippel för hårt så att hela kom ut. Går den att sätta dit igen? GÅr inte att slå in den iaf.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Drog i en nippel för hårt så att hela kom ut. Går den att sätta dit igen? GÅr inte att slå in den iaf.
Är det Danfoss termostatventiler så har styrpinnen hög precision mot hålet. Så har du försökt med att slå in den igen är risken väldigt stor att du på något sätt skadat hål eller pinne och att det är därför är svår att få in pinnen igen. Pinnen skall gå att trycka in med handkraft ibland med försiktig hjälp av en liten tång (typ platt).

Men är det Danfossventilet så går det att köpa en ny nippel (som inkluderar styrpinnen) som du kan montera utan att tömma systemet/elementet.
Nippeln finns exvis att köpa på Rinkaby rör.
http://www.rinkabyror.se/[/quote]
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Sluta knacka med skiftnykel som flesta röris brukar gör.

Släpp lite ur vatten.

Ta bort temperaturventil, och lossna ut stift och där inre ska man trycka flera gånger tills det känns mjuk och stift också skjuta fram och bak så att känna mjuk oxå om det inte blir bättre prova med olja, annars köpa ny stift kostar bara 25 kr per stift.

Montera tillbaka allt och fyll upp vatten och lufta.

Så funkar prima.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar