Har en fastighet där jag kör med en IVABO fastighetsbrännare i en gammal konverterad oljepanna. Jag askar ur pannan efter varje 1000 kg pellets beroende på att pannans retarder ej klarar mera aska. I brännarens brännkopp finns aldrig under 1,5 år jag kört någon sintring som bränt fast i botten eller sidorna. Men askan som finns i brännkoppenTJ skrev:Du skriver inte vilken/vilka brännare du provat, men om det är Janfire NH som det står att du förnärvarande använder så kan jag förstå det.Icecap skrev:Jag har aldrig behövt knacka ren askkoppen, jag har ingen sintring som är värd namnet (finns en liten fläck på brännkoppytan i ena hörnet bara) så jag ställer mig ganska undrande till allt detta jobb som det så ofta refereras till, varje vecka osv.
Jag tittade på NH brännaren på Nolia, men valde ändå bort den till förmån för undermatade brännare.
Principen känns för ny och det såg ut som det kan kila fast sotrester i spalterna. Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag vill ändå inte vara försökskanin på en helt ny princip av sotning.
kan ibland ha ett marängskal som jag uppfattar är en form av sintring. Men det fenomenet anser jag beror mera på vilken pellets(kvalite) jag kör.
Vad jag har sett här på forumet i inläggen verkar det tvärt om som det är de som har undermatade brännare som håller på med att hacka sintrad slagg i själva brännkoppen
Har själv ingen erfarenhet av undermatade pelletsbrännare men har eldat flis i 15 år med en undermatad stoker. Där fick man verkligen hacka fastbränd sintrad slagg varje gång man askade ur.