Vilken undermatad brännare ? EcoTech, eller Thermia

TJ
Stor entusiast!

Vilken undermatad brännare ? EcoTech, eller Thermia

Inlägg av TJ »

hej !
Jag har försökt att utvärdera dessa två brännare under några veckor och önskar åsikter. För och emot.

Tänkte skriva vad jag själv tror så här långt, rätta mig gärna om jag misförstått någon funktion.

Thermia har ett plus med toppskruven som ger ett jämnt flöde av pellets till rotorslussen med dess raka tätningar, där Ecotech kan få ett större slitage då om skruven från förrådet matar ojämnt.
Bottenskruven på Thermia roterar med dubbla hastigheten av toppskruven vilket borde hindra att bottenskruven stockar sig.

Ecotech brännaren har en roternade kransring som hjälper till att få ut aska. Då dom har ett patent på detta så har Thermia gjort en rektangulär brännkopp istället.

Uppfinnaren till den första Ecotechbrännaren i mitten på nittiotalet är oxå den som har konstruerat Thermias brännare som kom först -00, så vad jag förstår så är båda brännarna bra.
Har ej bestämt mig än vilken jag ska köpa !!!!
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Jag har ingen erfarenhet av Ecotech... men är nöjd med Thermia, och jag hade (har) valt den nyare konstruktionen.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Framför allt så har thermian mer funktioner i elektroninken..
Ctc är samma brännare som thermian men billigare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Båda brännarna är bra eller skall man säga alla tre eftersom du har CTC:n också.

Ecotecen om den nu fortfarande heter så (har för mig att de har bytt till "Bioline" någonting) är nog den äldsta lösningen medans de två andra är lite "mordernare" med bättre justermöjligheter i elektroniken.

Om jag skulle välja själv idag så vet jag faktisk inte riktig vad jag skulle välja (kör Ecotec A3 sedan -98 ).

Ecotecen har ju sina slussvingar som behöver bytas med 1-2 års intervall men i övrigt så bara går den om man bara kör den på "vanlig" svensk pellets (gäller min brännare, eftersom den saknar möjligheter till att justera matningen. Är fixat på senare modeller).

Thermian och CTC:n har däremot större och bättre möjligheter att justeras in, men då gäller det också att man gör det med instrument för att få ut det sista ur pelletsen (varierar mellan leveranserna). Om man inte gör inställningarna ofta och med instrument så är nog Ecotecen lika bra när det gäller förbränningen.

Så jag skulle nog vilja påstå att det är nog den leverantör/installatör som ger dig bäst förtroende och som ligger relativt nära dig som du skall välja, oberoende vilken brännare som han säljer/representerar. Skulle det mot förmodan vara så att han har samtliga "under sitt tak" så skulle jag nog valt de senare konstruktionerna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Tack för svaren !

Lyckades inaktivera mitt konto här efter att jag skrivit mina första två inlägg fredagkväll, så jag har inte kunnat svara....

Jag kommer att köpa brännaren utan skruv och installation. Jag vill köpa hela skruven från en leverantör, från botten av förrådet till slangen.

Ecotec heter Bioline 20 idag, frågade varför dom bytt från A4, men fick inget bra svar varför.

Jag har tillgång till O2 mätare på jobbet för injustering. Så det kommer att bli många timmar i pannrummet för att optimera brännaren.

Kommer förmodligen att köpa Thermias brännare.

Tom J
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TJ skrev: Jag har tillgång till O2 mätare på jobbet för injustering. Så det kommer att bli många timmar i pannrummet för att optimera brännaren.

Kommer förmodligen att köpa Thermias brännare.

Tom J
Har du tillgång till mätaren är det en baggis att justera in thermian/ctc´n.. :D

Det va synd att inte ctc hade igång nån brännare/panna på nolia så man fått leka i menyerna lite.. :D

Bionorrs biomatic ändrade jag till tempdiff 31° men säljaren sa att de inte gick utan att köpa till ett chip.. Men inte va de några problem, Säljaren påstod att de inte va standard så man undrar ju om dom lurar kunderna att det behövs ett chip för att det ska funka sen åker bara installatören ut o ändrar men tar betalt för ett chip + justering.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Vi har två mätare på jobbet, en gammal vätskefylld mätare som man pumpar in rökgaser i och sedan vänder upp och ned.
Tyvärr så är den nya med inbyggd skrivare (handhållen) ej i drift då syrecellen behöver bytas(1800kr). Denna kommer att bytas först när en kund vill betala för rökgasanalys av någon av våra gamla oljeeldade varmluftspannorna som företaget byggde/ sålde förr. Denna loggar massor av värden, kan ej med den själv, men min tvillingbror kan.

Jag pratade mest med Thermia och Ecotec på Nolia, då CTC säljer samma brännare så gick jag bara igenom montern...
Om du tror CTC är billigare så kanske det var ett misstag !!
Tänkte kontakta Lindgrens värme I Vindeln som är återf. för Thermia.

Min Tvillingbror kör Ecotec´s nyaste brännare med goda erfarenheter. Han har kört sin över sex veckor utan askning.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TJ skrev:Vi har två mätare på jobbet, en gammal vätskefylld mätare som man pumpar in rökgaser i och sedan vänder upp och ned.
Tyvärr så är den nya med inbyggd skrivare (handhållen) ej i drift då syrecellen behöver bytas(1800kr).

Jag pratade mest med Thermia och Ecotec på Nolia, då CTC säljer samma brännare så gick jag bara igenom montern...
Om du tror CTC är billigare så kanske det var ett misstag !!
Tänkte kontakta Lindgrens värme I Vindeln som är återf. för Thermia.

Min Tvillingbror kör Ecotec´s nyaste brännare med goda erfarenheter. Han har kört sin över sex veckor utan askning.
Rinkabyrör säljer ctc för 16800:- exkl skruv vilket är bra pris o den har samma menyer/funktioner som thermia..

Jag har kört sen den 5 april med thermian nu då det inte går så mycket pellets, Blir nog lämpligt med asktömning o rengöring av brännaren efter 6 mån drift.. :D

Såg nu att du är från Burträsk o tvilling, Är du möjligen -69:a??
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Det var billigt :D måste nog ringa Rinkaby rör, kollade hemsidan, samma pris, den heter dock Bentone BIO samt anges bara ge 15 kW ?? Jag kommer att behöva 25kW när det är som kallast. Skrivfel kanske !

Yep jag är född -69, känner vi varandra !
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Den är fabriksinställd på 15 kW o går ställa upp till 20 kW..
Men det borde gå byta ut koppen så den blir en 25 kW:are då det är en thermia brännare i grunden.. :roll:

Här står det att det finns en uppgraderingssats så den blir på 25 kW http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/ ... TC_BIO.pdf
Frågan är om den går att köpa från rinkaby uppgraderad till 25 kW :? men annars går den iof köpa till sen oxå.. Hur mycket värmer du då du behöver 25 kW??

Du heter möjligen inte Tom? :roll:

Känner o känner jag gick vvs i Mikael Öhlunds klass i gymnasiet..
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Hej Andre´

Jag heter Tom, och Mikael Ö. är en gammal kompis till mig från Ljusvattnet.

Huset vi ska flytta in i 15 sept.(skrev kontrakt förra veckan) är ett tvåfamiljshus med 120 m2(varje plan) två plan med full källare. Dessutom ska jag värma ett fristående Garage på 90m2- 3.2m invändig takhöjd via PEX slang/ kulvert.
Kommer dock inte att hålla mer än mellan 5-15 grader i garaget.

Rummet vägg i vägg med pannrummet som jag ska bygga förrådet i är 4.5mx3.6m med 2.2m takhöjd. Så plats finns det nog.

Ska ringa Rinkabyrör imorgon.

Tack för hjälpen.
Tom
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja då trodde jag rätt att de antingen va du
(Tom) el din bror Jonas.. :wink:

Då huset är på 240m2 + källare tror du verkligen du behöver 25 kW på de huset??
Vad sitter det för panna i huset o hur många kW är elpatronerna på??

En kompis har tänkt klara att värma ett lastbilsgarage på 500 m2 med 6,8 meter i takhöjd med ctc pelletspanna på 20 kW.. Iof så kommer där bara att va 10-12° men enligt thermia på nolia så skulle toppeffekte va ca 25 kW där med en innetemp på 21° med 25 cm isolering i väggar/tak endast fönster i portarna o 20 cm isolering under plattan som ska ha golvvärme.. Det blir intressant o se om det räcker el om elpatron måste gå in då det blir riktigt kallt..
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

André skrev:Ja då trodde jag rätt att de antingen va du
(Tom) el din bror Jonas.. :wink:

Då huset är på 240m2 + källare tror du verkligen du behöver 25 kW på de huset??
Vad sitter det för panna i huset o hur många kW är elpatronerna på??

Världen( läs Västerbotten) är inte så stor :wink:

Pannan är en gammal gjutjärnsvedpanna från -59 som är stor innuti. Den är dock ej använd på 18 år.
Gubben har kört ett elskåp på 18 kW.

20 kW räcker nog bra till huset, frågan är bara hur mycket Garaget tar.
Huset har 3-glasfönster sedan -94. Totalt 19 fönster så de gjorde nog en del.

Får jag problem med pannan så kommer jag att byta, vill dock prova först.
Visar det sig att rökgaserna är höga så ska jag prova att bygga in en plåt eller två i brännar/ vedutrymmet först.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vet du hur många kW pannan är på??
Den bör ha en märkeffekt på de dubbla mot brännaren..

Är pannan kopplad mot en acktank som har vv beredare el är det beredare i pannan??

Du bör klara dej med 20 kW för 18 kW måste väl ha klarat att hålla värmen då det varit som kallast + att det är byt fönster vilket gör mycke på 19 st.. Iof så vet man ju inte vad du får för verkningsgrad i pannan o när dom anger effekten på brännarna är det inmatad effekt o ej uteffekt..
Får du en verkningsgrad på 75% så ger den bara 15 kW till radiatorerna medans en ny panna har/ger ca 18,5 kW (91-94% verkningsgrad) i uteffekt..

Här finns annars ctc pelletspanna för 41000:- inkl moms, frakt, shuntstyrning med inne, utegivare o 9 kW elpatron.. :D http://www.lundbergsvarme.se/index.htm

Öhlund får väl göra ett handtag för gamla kompisar.. :wink:
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Det finns ingen kW märkning på pannan dock en skylt med någonting om m2 ved samt mantel area och oljemängd. Har ej skrivit upp värden än.

Inga acktankar, elskåpet med 18 kW effekt innehåller beredarvolymen.
En cirk.pump till elskåpet samt en till bara för pannan

Pannan är smal och inte så hög utan beredare, den ganska djup ( för lång ved).

Riktig PelletsPanna komplett med brännare och stor asklåda för 41 000,- låter väldigt billigt om den är bra byggd med stor invändig mantelarea .

Tänker ge den gamla gjutjärns pannan en chans först.... men det är bra att ha en plan i reserv.
Skriv svar