Tll & Frånslag av temperatur.

SaskoK
Fröträd

Tll & Frånslag av temperatur.

Inlägg av SaskoK »

Hej.........

Har nu eldat med pellets ungefär 2 år utan att fördjupa mig i hur allt fungerar.
Jag har en CTC 1100 -02 och en Janfire Flex - A brännare, när panntemperaturen kommer upp i ca: 82 grader så slår brännaren av, sedan så slår den till igen när panntemp. sjunker ca: 5 grader.

Går detta att styra, det jag menar är att jag vill att panntemp. skall sjunka 12 - 15 grader innan brännaren kommer igång detta för att jag vill ha färre starter samt längre bränntid.

Tacksam för alla svar.
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Är termostaten inbyggd i brännaren, så vet jag inte om den har ställbar hysteres.
Men om du har en extern termostat så kan du byta ut den till en med större temp. diff. eller ännu bättre en med ställbar hysteres.

Jag hade en termostat från Stork som gick att ställa upp till 16° i mitt förra hus. Nya brännaren CTC bio har inbyggd termostat.
SaskoK
Fröträd

Inlägg av SaskoK »

Tror termostaten ligger i pannan men tanke på att det är panntermostaten som styr från & tillslag.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Skaffa en termostat med större hysteres dvs större tempdiff.

Ett exempel på en sådan är TK 1 A från ekontroll.
Kostar ca 1500 kr och installeras på 30 minuter.
Vill man kan man bygga en hållkrets med två gamla termostater och ett relä. Det är billigt, men meckigt och kräver elkunskap.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Skaffa en termostat med större hysteres dvs större tempdiff.

Ett exempel på en sådan är TK 1 A från ekontroll.
Vill man kan man bygga en hållkrets med två gamla termostater och ett relä. Det är billigt, men meckigt och kräver elkunskap.

Mvh
Det är väl standard på riktiga brännare med ställbar hysteres.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

elvis skrev: Ett exempel på en sådan är TK 1 A från ekontroll.
Jag hade samma bekymmer som du. Köpte en TK och är nöjd. Enkelt och bra. // Micke
Ps. Låter nästan som jag var en sån där betald forumnisse, men det är jag inte.... ;)
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
SaskoK
Fröträd

Inlägg av SaskoK »

Det får bli ett inköp av en TK1:a
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

SaskoK skrev:Det får bli ett inköp av en TK1:a
Om du tror du kommer köra mot acktank i framtiden kan du köpa en TK1A som är förberedd för B. Det gjorde jag och nu kör jag den med start för temp i acktankens topp och stopp för bottentemp.

Mvh // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

André skrev: Det är väl standard på riktiga brännare med ställbar hysteres.. :wink:
Jag vet att det finns de som anser att allt annat än det egna valet är dåligt och man aldrig skulle rekommendera någon något annat än det egna valet.

Jag föredrar brännare som har hög kvalitetsstandard på ingående komponenter. Jag är inte lättmutad med mjukvarufunktioner för att släta över andra kvalitetsbrister.

Jag gillar inte brännare som har:

-Kärnlösa skruvar med avloppsrör eller elrör som skruvrör.

-Små klena skruvmotorer av dålig kapacitet och kvalitet.

-Öppna kretskort som sitter oskyddat och inte är kapslade.

-Okapslade motorer på fläktar.

- Billiga optosensorer för att känna pellets i nedfallsrör och känna eld i brännarutrymmet. Det skapar onödiga problem.

Och sist men inte minst gillar jag inte tillverkare som inte tar sitt ansvar och ger kunderna support och garantier.

Flex som denna tråden gäller har fem års garanti.
Det har den för att den är byggd av kvalitetskomponenter och fungerar.
Vad man sedan anser vara en riktig brännare är upp till var och en men en del köper också franska bilar.

Mvh
Senast redigerad av elvis den lör 04 nov, 2006 00:04, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Tomas N
Prima virke

Inlägg av Tomas N »

Hm? Franska bilar, jag har en Renault och är nöjd, hur menar du? :? :lol: :lol:
Hus: 118 kvm, två plan + källare, -26.
Panna: Diom Dt20k -88.
Brännare: Ep-18.
Shuntautomatik: M90 Lcd med ute+inne givare.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Tomas N skrev:Hm? Franska bilar, jag har en Renault och är nöjd, hur menar du? :? :lol: :lol:
Tja, ryktet har ju inte uppstått utan anledning.
De har styrkor men också svagheter.

Italienska är ju inte kända för sina elsystem direkt. (Inte i positiva ordalag i alla fall)

Toyota och Mazda har ju gått från att anklagas för att bara kopiera till att vara överlägset i toppskiktet gällande kvalitet.

Brittisk bilindustri gick under och det var inte för att de gjorde för bra bilar.

Så visst finns det skillnader på bilar. Nånstans handlar det om vad man får för sin slant och vilka krav man har på det man får.

Mvh
Clearsmoke
Prima virke

Inlägg av Clearsmoke »

Hej,
man kan och får tycka vad man vill!, men när en tråd som seriöst börjar med en fråga på mindre än en (1) sida fulständigt tappar kontakt med verkligheten och landar i en debatt? gällande bilar försvinner all form av trovärdighet från forumet.

Följer och uppskattar verkligen detta forums möjligheter till lärdom och meningsutbyte men när jag gång efter annan hitter sånt här dravel tappar jag sugen och blir allvarligt bekymrad över forumets trovärdighet.

SKÄRPNING! Använd "Övrigt" till den här sortens diskusioner om det inte finns en kollektiv sjävmordskänsla för pelletseldning i favör för andra värmekällor.

/Clearsmoke
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Visst skall man använda övrigt till diskussioner om bilar.
Men det drogs av mig en paralell angående kvalitet.
Alla de olika fabrikaten har samma huvudsakliga funktion men med varierad framgång.

Eftersom många som är nya i pelletssvängen inte känner till skillnader i konstruktion och kanske inte förstår skillnader i oilka komponenters kvalite hos olika fabrikat så var det en lätt paralell att dra.
Det är något de flesta förstår och har närmare till, än vad de har till pelletsbrännare vilka man bara känner från broschyrer och säljares alldeles förträffliga argument.
Sådana paraller gör att nya användare som läser trådarna förstår att det är skillnad på märke A och märke B trots att bägge lovar att de är förträffliga. Märke C som knappt säger något alls kanske man borde kika närmare på, Märke D kanske lovar runt och håller tunnt och skall tas med en nypa salt.

Frågan är för övrigt redan besvarad och trådstartaren har fattat sitt beslut.
Nämligen att inköpa en termostat med ställbar hysteres till sin brännare.

Med vänlig hälsning.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Mmmm håller helt med Clearsmoke , men som sagt det
är inte första gången detta händer Finns i flera trådar Alltid någon
som tycker att dom har bättre grejer.Den grejen finns på min
brännare mm mm. Helt ointressant tycker jag Den som skrivit
en fråga om sin brännare vill nog veta vad man kan göra med
den Vad det finns för finesser på andra Tror inte jag är så inressant
i samanhanget.Tror inte elvis menade något illa heller Det
var ju någon annan som var tvungen att framhålla sin utrustning
som han svarade på. Tycker man kan visa lite respekt.Tror inte
det skulle vara så intressant om alla körde med samma utrustning.
Tror inte det vore så många inlägg då.Bara min åsikt.

:?
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

wepe skrev:Tror inte elvis menade något illa heller Det
var ju någon annan som var tvungen att framhålla sin utrustning
som han svarade på.

:?
Wepe
Som elvis aldrig gjort menar du.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar