Ny pelletsanläggning med solmöjligheter..

Agamemnonn
Ungskog

Ny pelletsanläggning med solmöjligheter..

Inlägg av Agamemnonn »

Lite bakgrunds info:
1½ plan 160m2 + garage..
Värms idag av pulsonex panna med integrerad oljebrännare.

Skall nu alltså riva ut detta monster till penga slukare
och har därför lite funderingar till experterna här på forumet :lol:

Planera ligger på en pelletsanläggning, har närmast spanat in
ecoflexen.. men är inte främmade för andra lösningar.
Vill även kunna komplettera med solfångare någon gång rätt snart
(ev. samtidigt) har plöjt igenom forumet men inte hittat några
smarta lösningar som verkar prisvärda.

ecoflexen med acc tank funkar ju men känns ju lite onödigt att
inte använda vvx och ev styrning i en helt ny panna..

Alltså behöver jag lite hjälp..

/Micke
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Finns inga hinder för att köra ecoflex mot en väl isolerad ack/soltank på 750-1000 l.. :wink:
Du kan ändå använda både ctc vvx o shuntstyrning (det är väl de du menar med styrningen?)

vvx kopplar du i serie med acktankens slingor med en blandningsventil efter vvx o en efter tankens slingor, Då går det genom acktankens slingor endast då pannan inte har tillräckligt hög temp..

Shuntmotorn monteras på en bivalentshunt (skippa pannans shunt) http://infoweb.esbe.se/files/51681/Data ... 0290_A.pdf då tas värmen från pannan först o då det inte räcker till tar den från tanken..
Tempgivaren till brännaren monterar/flyttas till acktanken, Sätt den ca 30 cm från tanktoppen/under övre vvslingan..

På detta sätt så startar bara brännaren då inte solen räcker till + att pannan töms först/snabbt på värme då den har större förluster än en bra isolerad acktank.. Isolera alla rör noga..

Om du tar en ctc ecoflex o gör som jag beskrivit så använder du bara ett effektläge på brännare/pannan vilket verkar va optimalt att ha runt 13-15 kW (sätt att äfab bl.a testar pannor på 20 kW i den effekten) :roll:
Har du en tank på 750-1000 l så kör du lämpligen på eltändning året runt då antalet starter troligen blir max 2/dag då det är kallt..
Med en 750 l tank så blir totala vatten volymen 900 l vilket gör att du rymmer ca 52 kWh/laddning vilket gör att brännaren kommer att få gå minst 3,5 tim/gång..

Annars så kan du ju höra om pris mm på en ecotec ekonom som är gjord för att köras mot acktank men jag tror inte det blir något billigare.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Agamemnonn
Ungskog

Inlägg av Agamemnonn »

Låter bra andré!
Men är det inte mera startproblem att köra eltänding?

Sen kommer ju frågan om inte det vore bättre att köra
ved som kompliment till sol istället?
Om det inte blir så många "körningar" på vintern
kanske det skulle bli billigare och inte överdrivet mer arbete?

Bara lite funderingar.. annars tack för ett bra inlägg!

/Micke
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nädå de är inga problem att köra med eltändning (jag gör det över sommaren ca 7mån/år) men allt hänger förstås på vilket energibehov ditt hus har.. Blir det fler än 2-3 starter/dygn är det bättre/mer ekonomiskt att köra med underhållsglöd..
Men här har det inte missat en ända tändning på dom 2 sommrar jag kört med eltändning, Brännaren har gjort 436 kallstarter på 14 sommar månader men hade man haft en 1000 l acktank hade det bara blivit hälften så många starter.. :wink:
Men har du solfångare så ska det inte bli många starter över sommaren så länge solen lyser..

Visst blir veden billigare om du får tag på den billigt el har egen ved men om brännaren skulle starta 2 ggr/dygn t.ex så gör det att huset förbrukat 120-140 kWh/dygn o det motsvarar 120-140 liter ved.. Men hur många starter/hur mycket ved det går hänger ju på vad du har för förbrukning idag.. 1 ton pellets motsvarar 4-5 m3 ved..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Agamemnonn
Ungskog

Inlägg av Agamemnonn »

Hur funkar det med tempen i pannans vvx om den blir tömd såpass fort?
Tempen får väl inte gå under en viss grad i ett varmvatten system pga
bakterierisken?

Vilken temp kommer pannan att ha som lägst innan brännaren går igång
för att fylla på förråden igen?

Vad för slingor skall man ha i ack tanken?
Vad jag läst så finns det en uppsjö av olika slingor och
inbyggda beredare..

Om man skulle spåna på att INTE köpa solpaneler samtidigt som
pannan, vad skall man då köpa till tanken för att göra den redo?
Solslinga är väl ganska given men förvärme, vvslinga, beredare?!

MVH
/Micke
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Agamemnonn skrev:Hur funkar det med tempen i pannans vvx om den blir tömd såpass fort?
bakterierisken?
Vad är det för typ av vvx? Är det kamflänsrör så inehåller de så pass lite vatten att bakterietillväxt ska inte vara något problem.
Agamemnonn
Ungskog

Inlägg av Agamemnonn »

Tror det är en plattvärmeväxlare i ecoflex, 1L rymmer den iaf..
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Agamemnonn skrev:Tror det är en plattvärmeväxlare i ecoflex, 1L rymmer den iaf..
Man brukar läsa att störst risk för leginellatillväxt är i stillastående vatten tex i förrådsberedare med för låg temperatur eller "blindtarmar" på vattenledningen. Kamflänsrör som bara rymmer några liter ska inte vara något problem för där byts allt vattnet ut varje gång man kranar. En vvx med bara en liter borde väl av samma anledning oxå vara ok?

Själv undrar jag lite ang det här med "blindtarmar". Våra vattenledningar grenar ut sig till flera tappställe och vissa av dessa använder vi väldigt sällan, det kan gå månader mellan gångerna. Borde ju räknas som "blindtarmar" då men jag vet inte vad jag ska göra åt det.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Agamemnonn skrev:Hur funkar det med tempen i pannans vvx om den blir tömd såpass fort?
bakterierisken?

Vilken temp kommer pannan att ha som lägst innan brännaren går igång
för att fylla på förråden igen?

Vad för slingor skall man ha i ack tanken?
Vad jag läst så finns det en uppsjö av olika slingor och
inbyggda beredare..

Om man skulle spåna på att INTE köpa solpaneler samtidigt som
pannan, vad skall man då köpa till tanken för att göra den redo?
Solslinga är väl ganska given men förvärme, vvslinga, beredare?!

MVH
/Micke
Det är ingen risk med legionella mm i en plattvvx på 1 liter vilket faktiskt är samma mängd vatten som i 3,22 meter 22 mm kamflänsslinga..
Sen om vattnet i vvx blir för kallt så går det vidare in i slingorna på tanken, Så för att få ut vv från vvx till måste man tappa många liter för enbert i slingorna (dubbla 15 meters) är det 9,3 liter vatten..

Vilken temp pannan kommer att ha då brännaren startar beror på hur mycket/länge du haft sol men efter nån dag på sommaren o solfångare är den 20°
På vintern kommer den att ha gått ner till samma temp som radiator returen har på nån/några timmar då pannan innehåller ca 9-10 kWh värme..

I acktanken bör du ha dubbla utdragna 15 meters slingor för vv o en 15 meters till solen, Ev 2 st beroende på om tanken är större än 750 liter..
Isolering på tanken 90 mm pur skum el minst 200 mm mineralull..
Det är vad du behöver ha i tanken ev elpatron som backup men det finns ju i pannan o jag förmodar att det inte är el du ska använda.. :wink:
Agamemnonn
Ungskog

Inlägg av Agamemnonn »

Är det verkligen nödvändigt med dubbla vv slingor?
Räcker det inte med 15m vv och sen 15m sol och 15m förvärm till sol?
Skall iofs ha stortbadkar.. men iaf 8)

Vilka tankar rekomenderas?
500-750L kommer nog att räcka för vår del men
det finns ju en hel uppsjö av tillverkare!
Massvis med isolering är väl självklart..

/Micke
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Agamemnonn skrev:Är det verkligen nödvändigt med dubbla vv slingor?
Räcker det inte med 15m vv och sen 15m sol och 15m förvärm till sol?
Skall iofs ha stortbadkar.. men iaf 8)

Vilka tankar rekomenderas?
500-750L kommer nog att räcka för vår del men
det finns ju en hel uppsjö av tillverkare!
Massvis med isolering är väl självklart..

/Micke
Ja till vv behöver du 2 st utdragna slingor, En 15 meters förvärmningsslinga i botten o en i toppen på acktanken.. Sen kan du ha antingen 1 el 2 till solfångarna.. Men upp till 750 liters tank klarar du dej med en solslinga

Lesol har en 4-slingors tank men dom har iof bara 12 meters slingor :roll:
http://www.solgruppen.se/bilder/4ssoltank.jpg
http://www.solgruppen.se/lesol_sling.htm

Bra tankar är såna som är byggda med slingor som på effektas tankar kolla här http://www.effecta.se/effecta/produkter ... s.php?ID=6
Effektas är bra men inte billigast, Husqvarna tanksvets har rätt ok pris + att dom gör tanken som du vill ha den utan att det kostar så mycket..

Hmmm f-n vad rörigt de blev :oops:
Agamemnonn
Ungskog

Inlägg av Agamemnonn »

André skrev:Hmmm f-n vad rörigt de blev :oops:
Nejdå André!
Klockrent, tror poletten ramla ner nu :)

Sen kommer ju den självklara frågan:
Vad får man betala för detta smörgåsbord av tuffiga prylar tro?

Ecoflex pris: 41 000kr
Förråd + skruv återstår att se hur jag löser... pris: 10 000kr+
Acktank 500L med 3 slingor (lika bra o kasta i soldelen direkt..) pris: 15 000kr+?
Styrutrustning för acktank pris: ?!
Installations pris: jadu.. vågar man gissa ?

Summa summarum: Fattig husägare :lol:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Agamemnonn skrev:
André skrev:Hmmm f-n vad rörigt de blev :oops:
Nejdå André!
Klockrent, tror poletten ramla ner nu :)

Sen kommer ju den självklara frågan:
Vad får man betala för detta smörgåsbord av tuffiga prylar tro?

Ecoflex pris: 41 000kr
Förråd + skruv återstår att se hur jag löser... pris: 10 000kr+
Acktank 500L med 3 slingor (lika bra o kasta i soldelen direkt..) pris: 15 000kr+?
Styrutrustning för acktank pris: ?!
Installations pris: jadu.. vågar man gissa ?

Summa summarum: Fattig husägare :lol:
Ok ja de va ju bra att du förstod ändå fast jag tycker de blev lite rörigt.. :D

Pris skillnaden mellan en 500 o en 750 liter tank med 90 mm pur isolering är istort sätt noll så jag tycker du ska köra på en 750 liters.. Men det blir ca 15000:- för tanken tycks faktisk att jag läst om någon som köpte en huqvarnatank med 90 mm pur o dubbla vv slingor o en solslinga för typ 14000:-..

Du behöver en laddomat 21 o den kostar ca 3000:-

Bivalent shunt ca 1000:-

Installationspris vete f-n de skilljer så mycket på var i landet det är men jag betalad 3900:- för installationen o 9000:- för alla rör o kranar.. Det gick 27 meter rör för att flytta alla rör till acktanken o mellan tank o panna.. Så exakt hur mycket de kostar beror på om du kan köpa delarna billigt o bara få nån som installerar grejerna.. Kör på löpande o inte offert för då saltas priserna då det ska garderas..

Men totalt går nog alla delar på närmare 85000:- + installationen :roll:
Agamemnonn
Ungskog

Inlägg av Agamemnonn »

André skrev:Men totalt går nog alla delar på närmare 85000:- + installationen :roll:
Rena rama fyndpriset alltså :roll:
Man skulle ju vilja ha råd att köpa solpanel oxå.. men de funkar ju inte med dom summorna :?

Inga andra bra lösningar på mitt dilema?
Har till våren på mig att bestämma mig :wink:
Begangnad panna, skippa tanken tills solpanel m.m?
Västragötaland, 160m2 boyta med 65m2 bi, vattenburet system med olja/el från -94
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja inte blir det direkt billigt.. :(

Material inkl solfångare är du uppe på ca 110000:- så det stämmer nog bra som dom säger att en pellets/solanläggning är lika dyr som bergvärme.. Du kan räkna på att du sparar max 1 ton pellets/år med solfångare.. :?

Om du köper bara en ecoflex för 41000:- o förråd på 10000:- så tillkommer inte så mycket mer än inkoppling vilket inte blir så mycket då du har alla anslutningar vid befintlig panna redan..

Kan nog säga att solfångare o tank nästan gör att systemet totalt blir dubbelt så dyrt o det blir ju ganska mycket pellets för 50-60000:-
Skriv svar