BlueFlame och gammal Diom olja/ved-panna

PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

BlueFlame och gammal Diom olja/ved-panna

Inlägg av PeterBlomberg »

Hej!

Nybliven medlem här och har precis fått min BlueFlame-brännare installerad.
Den fungerar lite sådär tycker jag. Går mycket bra men den spottar ur sig en del stora förkolnade pelletsbitar som sedan ligger och glöder.
Är det normalt?

Den kan gå med underhållsfyr (vilket den gör just nu, runt noll) och jag tycker att pannan blir väldigt sotig av detta. Är det normalt?

Jag har ganska hög rökgastemperatur (160-170 grader mot runt 120 enl. leverantören) och det med motdragslucka, såg något i ett inlägg om turbulatorer, är det något man kan snickra till själv och vad har de för funktion?
Kan detta hjälpa mig tror ni?

Jag har en pelletsförbrukning som ligger på ca 20 kg / dygn just nu, tycker ni att det låter normalt för ett trähus på 70+60 m2 från 40-talet och ett hushåll bestående av två pers?

Många frågor blev det, hoppas ni orkade läsa!

/Peter
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: BlueFlame och gammal Diom olja/ved-panna

Inlägg av manin »

... Går mycket bra men den spottar ur sig en del stora förkolnade pelletsbitar som sedan ligger och glöder.
Är det normalt?
Nja, men det borde inte vara men om det spottar som en smula är väl ok, men en hel pilla ska väl inte flygande ur. Om den är alldeles för mycket spottar så är fläkten för stark, om finns möjlighet att justera? eller gör en extra "staket" i brännrör som Vikingbio hade funnits, men borttagit nu.
Den kan gå med underhållsfyr (vilket den gör just nu, runt noll) och jag tycker att pannan blir väldigt sotig av detta. Är det normalt?
Svårt bedöma hur du menar ... har skorsten sotat hela innan du kör pelletsbrännare blev det total sot, ochisf har den gjord av fackman så borde vara helt okej efter justerat/kontroll utav röris.
Jag har ganska hög rökgastemperatur (160-170 grader mot runt 120 enl. leverantören) och det med motdragslucka, såg något i ett inlägg om turbulatorer, är det något man kan snickra till själv och vad har de för funktion?
Kan detta hjälpa mig tror ni?
Beror vad din skorsten är: det grader du angav var okej, som min har jag 160 grader. Enlig Skorsten läste jag att en stålskorsten med motdragslucka kräver en rökgastemperatur, mätt vid panna, på ca. 110 C och uppåt, medan en murad kräver ca 150 Coch uppåt. Detta är uppskattade värden, vilka kan variera.

Med turbulator kan påverka med rökgastemperatur och finns fler tips hur tuber kan bygga själv ellre köpa.
Jag har en pelletsförbrukning som ligger på ca 20 kg / dygn just nu, tycker ni att det låter normalt för ett trähus på 70+60 m2 från 40-talet och ett hushåll bestående av två pers?
Ja, litar inte för mkt på expertrådgivare, dom räknar bara genomsnitt normal hus.
Din förbrukning 20 kg är rimlig som normal. Själv har jag som förbrukning mellan 15kg vid lägst 0 grader medan hos -10 grader ju mer det tar ca runt 20-25 kg. Gärna ange var bor du så kan någon jämföra.
Många frågor blev det, hoppas ni orkade läsa!
Nej det är så med pelletsforum att man ställa din frågor här !!! :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Re: BlueFlame och gammal Diom olja/ved-panna

Inlägg av Agerod »

PeterBlomberg skrev: Jag har ganska hög rökgastemperatur (160-170 grader mot runt 120 enl. leverantören)
Detta är ingen hög rökgastemperatur!!
Jag tycker många har hängt upp sig lite väl mycket vid rökgastemperaturen. Det är ju viktigare att undersöka hur god förbränningen är. Har du en bra förbränning, kan du ha en rökgastemp på 250 grader och ändå ha en verkningsgrad på 85%. Har du däremot en dålig förbränning kan du ha en verkningsgrad på endast 75% vid de rökgastemperaturer som du har.

Sen är det ju inte så lyckat med en rökgastemperatur som ger kondens i skorstenen. 120 grader är alldeles för låg rökgastemperatur, det bör man inte sträva efter.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

Inlägg av PeterBlomberg »

Är inte rökgastemperaturen en indikation på pannans värmeupptagningsförmåga?

Hur vet man vad som är en korrekt temperatur? Vilka faktorer spelare in?
Antar att luftflödet genom pannan är en, vad mer?

Vid en rökgasanalys som gjordes ca en vecka efter installationen hade jag bra förbränning men rökgaserna var nästan 200 grader och det var enl. säljaren åt h... för högt. Kan enl. honom ligga så lågt som 120 grader vid riktigt gynnsamma fall.

Jag hade tydligen ett för stort undertryck/drag i skorstenen och troligen en ineffektiv pannaa.

Jag har sedan dess installerat en motdragslucka och fått ner temperaturen en hel del men undrar om det finns mer att göra. Sedan jag börjat läsa era inlägga här har man ju börjat fundera en del. Min panna är nog inte speciellt effektiv så frågan är om det finns något jag kan göra åt den eller om jag måste byta?

/Peter
Silver
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 00:10
Ort: Foppa Land (Örnsköldsvik)

Inlägg av Silver »

Du har inte skrivit var brännaren sitter !
I olje eller ved delen?
Sitter brännaren i veddelen så får du räkna med sämre verkningsgrad,det finns bara en baffel innan röken går ut till skorstenen.
Föredetting med Biona(såld) i en Diom DTU25(skrotad) Fjärrvärme nu
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

Inlägg av PeterBlomberg »

Brännaren sitter i sotluckan i oljedelen, den fick inte plats i oljebrännarens hål (för litet).
Kan det ha någon betydelse att brännaren sitter i just den övre luckan och inte i den nedre i oljedelen?

Vad är en baffel?
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

PeterBlomberg skrev:Är inte rökgastemperaturen en indikation på pannans värmeupptagningsförmåga?

Hur vet man vad som är en korrekt temperatur? Vilka faktorer spelare in?
Jo rökgastemperaturen är en indikation på värmeupptagningsförmågan, men utgående rökgastemperatur har ju i högsta grad med brännarens effekt att göra, kör du brännaren på låg effekt, får du låga rökgastemperaturer, men det innebär inte att du har en högre verkningsgrad. Du kanske har usla rökgasvärden vid den låga effekten och släpper då ut en massa oförbrända gaser som är en ren förlust.

Det finns ingen 'korrekt' temperatur. Temperaturen skall ligga inom rimliga gränser, 150 - 250 grader. Har man 120 grader ut har man antingen en mycket bra panna eller så kör man på väldigt låg effekt. Det man skall göra är att justera in brännaren för att få en så god förbränning som möjligt. Olika kombinationer av pannor och brännare ger olika resultat. Vid intrimningen beräknar man verkningsgraden vid olika inställningar och väljer den bästa, det kan innebära att rökgastemperaturen hamnar på 200 grader.

Man skall också komma ihåg att om man ändrar draget genom att montera motdragslucka, så ändrar man förutsättningarna för förbränningen och om man skall vara petig kan man behöva en ny intrimning efter dylika ändringar.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Silver
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 00:10
Ort: Foppa Land (Örnsköldsvik)

Inlägg av Silver »

Du kan läsa lite i denna tråd!
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... light=diom
Där finns det lite om diom pannan.
Baffel är en plåt i pannan(eller tuber i rökgaskanalen i pannan) som ändrar eller bromsar rökgaserna,så mer energi överförs till pannan.
Föredetting med Biona(såld) i en Diom DTU25(skrotad) Fjärrvärme nu
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Re: BlueFlame och gammal Diom olja/ved-panna

Inlägg av AndersJ »

PeterBlomberg skrev:Hej!

Nybliven medlem här och har precis fått min BlueFlame-brännare installerad.
Den fungerar lite sådär tycker jag. Går mycket bra men den spottar ur sig en del stora förkolnade pelletsbitar som sedan ligger och glöder.
Är det normalt?

Den kan gå med underhållsfyr (vilket den gör just nu, runt noll) och jag tycker att pannan blir väldigt sotig av detta. Är det normalt?

Jag har ganska hög rökgastemperatur (160-170 grader mot runt 120 enl. leverantören) och det med motdragslucka, såg något i ett inlägg om turbulatorer, är det något man kan snickra till själv och vad har de för funktion?
Kan detta hjälpa mig tror ni?

Jag har en pelletsförbrukning som ligger på ca 20 kg / dygn just nu, tycker ni att det låter normalt för ett trähus på 70+60 m2 från 40-talet och ett hushåll bestående av två pers?

Många frågor blev det, hoppas ni orkade läsa!

/Peter
Mer om turbulatorer kan du läsa här: http://www.fuelefficiencyllc.com/feturb.html

Har själv ett hus från 1948 på 80m2 boyta + uppvärmd källare och ligger på ca 25 kg/dygn med temperatur runt nollan ( 1 pers i hushållet). Min panna är inget vidare att elda pellets i, så din förbrukning på 20 kg/dygn är nog inte så tokig. Se min hemsida för detaljer.

AndersJ
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

Inlägg av PeterBlomberg »

Verkar som alla turbulatorer är avsedda för montering i långa rökgångar inuti pannan. Jag har inga sådana i min panna, bara två stora förbränningskammare (olje- och ved-delen) samt ett rökrör nedtill bakom.
Finns det inga varianter för denna typ tro?

Noterade idag när jag sotade/askade ur och då hade fönstret till pannrummet öppet:
När jag startade brännaren efter uraskning hade jag en rökgastemp på 120 grader! Den steg sedan varefter pannan blev varmare (är detta normalt?) till ca 140 grader. Dvs ca 20 grader lägre än normalt.
Antog först att detta var för att jag sotat pannan men kollade sedan igen när jag hade stängt fönstret och brännaren gick och då hade jag min vanliga temp på ca 160-165 grader. Öppnade då fönstret igen och rökgastemeraturen sjöng genast med ca 20-25 grader.
Stängde fönstret och den steg.

Vad kan man dra för slutsats av detta (om någon)?
Att det kommer in kallluft från fönstret gör ju säkert sitt till men temperaturen sjunker inte 20 grader :?
Skall kanske nämna att jag inte har någon ventil i pannrummet. Antar att man bör ha det?!
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Du PeterBlomberg har du kvar baffeln imellan olja/ved?
Jag har nog samma panna som dig titta gör så ser du ungefär hur den ser ut
http://www.palm.3w.se
http://w5.nuinternet.com/s660100530/pan ... id%202.jpg
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Du bör ha en stor ventil i pannrummet. En pelletsbrännare förbrukar dubbelt så mycket luft som en oljebrännare enligt den installatör som körde igång min brännare. Jag monterade på deras rekommendation en ventil på 190 mm i diam.

AndersJ
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

Inlägg av PeterBlomberg »

AndersJ:
Min brännare skall visst inte dra fullt så mycket luft men den måste ju får den från någonstans så jag antar att jag bör sätte in en ventil.

Patrik:
Min panna är nog en ändre modell av denna men brännkammrarna är ganska lika. Mellan olje- och veddelen sitter en vägg med ett ganska litet hål i (ca 70 * 200 mm ). Är det mot detta hål baffeln sitter?

/Peter
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Peter, luftförbrukningen är helt oberoende brännare..

För att producera en viss effekt med ett visst bränsle krävs en viss mängd luft.

Även om blueflame har lite egen teknik så tror jag skillnaderna mot en konventionellbrännare är mycket små när det gäller syreförbrukningen.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

jo...

Inlägg av snillet »

Jo, bränsle+luft=värme

i ganska bestämda proportioner så vilken brännare man har spelar nog mindre roll, det är effekten som styr.

Samt hur mycket drag man har i skorstenen !, är det kraftigt och man har dragbegränsare måste ju luften som skall in i DEN också komma in i pannrummet !
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar