Kyla = driftstopp

fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Kyla = driftstopp

Inlägg av fredrik_halmstad »

Hej,

Nu blev det vinter snabbt och tempen ut föll med 15 grader över en natt, dock så började brännaren (PellX) få massa driftstop.

Den startar fint men efter 5 min bara stannar den, och det låter dom det är väldigt mycket drag i den efter den stannat.

Testat att justera den men får inte till det, någon dom har några tips?

//Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Har du draglucka ?
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det kan ju bli bättre drag nu när det är kallt, det är inte så att du har för lite matning så att den slocknar på grund av att pelletsen brinner upp för snabbt ?

Långsökt, men man vet aldrig, har du kollat vad som händer när den slocknar, får den tillräckligt med pellets, brinner det ordentligt ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Kyla = driftstopp

Inlägg av Krister »

fredrik_halmstad skrev:Hej,

Nu blev det vinter snabbt och tempen ut föll med 15 grader över en natt, dock så började brännaren (PellX) få massa driftstop.

Den startar fint men efter 5 min bara stannar den, och det låter dom det är väldigt mycket drag i den efter den stannat.

Testat att justera den men får inte till det, någon dom har några tips?

//Fredrik
Motdragslucka är nog det bästa tipset. Med hjälp av en motdragslucka får du ett lägre och jämnare drag i genom pannan fastän draget i skorstenen varierar. Jag märkte att när det blev kallare ute började min motdragslucka jobba betydligt mer.

Här finns lite bra läsning om dragluckor: http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... ydelse.pdf
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Hej,

Ingen draglucka.

Testat att minska spjället lite men ingen ändring.

Gör nu samma sak hela tiden, går 5 min sedan stannar den.

Skall testa att öka dosen lite.

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Skall luckan monteras på detta röret?

Bild

Bild

//Fredrik
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

fredrik_halmstad skrev:Skall luckan monteras på detta röret?
Ja, jag behöll min gamla och en kompis tillverkade en plåt med samma mått som vi monterade dragluckan på. På så vis har man den gamla lyckan kvar om man av någon anledningen vill ta bort dragluckan eller kanske montera den någon annanstans.

Det är nog viktigt att skaffa en draglucka som är rätt dimensionerad. Jag köpte en Tigex 25 och jag har 6-7 meter skorsten. När jag hade det inställd på 7-8Pa och det slog om till minusgrader ute så maxade den så jag har ställt upp den till ca: 10Pa nu. Jag gissar att din skorsten är längre än så eftersom du har de problem du har och då lär inte en Tigex 25 räcka eftersom den känns i minsta laget för mig.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Hej,

Min skortsten är säkert 9-10 meter lång.

Fredrik
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

fredrik_halmstad skrev:Hej,

Min skortsten är säkert 9-10 meter lång.

Fredrik
Lite läsning om du vill fördjupa dig:
http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... ydelse.pdf
http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... luckor.pdf
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Gjorde en manöver i morse att sänka "fläkten" på brännaren på brännare till nästan noll och brännaren fungera skapligt de senaste 2 timmarna.

Kan det vara så att draget löser så att "fläkten" snurrar?

Fredrik
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Krister skrev:
Det är nog viktigt att skaffa en draglucka som är rätt dimensionerad. Jag köpte en Tigex 25 och jag har 6-7 meter skorsten. När jag hade det inställd på 7-8Pa och det slog om till minusgrader ute så maxade den så jag har ställt upp den till ca: 10Pa nu. Jag gissar att din skorsten är längre än så eftersom du har de problem du har och då lär inte en Tigex 25 räcka eftersom den känns i minsta laget för mig.
Vilket drag ska en viking bio ha??

Dom flesta pannor/brännare bör ha ett drag på 10-15 pa..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

suck,

Nu fick jag smällar i pannan istället, några små och en riktig stor en.

Fredrik
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vilket tyder på för lite drag....

Jag tycker att du ska satsa på en draglucka illa kvickt.....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Icecap skrev:Vilket tyder på för lite drag....

Tar jag bort matningen till den och håller handen för så drar det som bara den...och när jag pannan står still så här man riktigt hur det viner i den.

Hur funkar luckan, borde den inte minska draget eftersom den matar in luft efter pannan?

Fredrik
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

fredrik_halmstad skrev:
Icecap skrev:Vilket tyder på för lite drag....

Tar jag bort matningen till den och håller handen för så drar det som bara den...och när jag pannan står still så här man riktigt hur det viner i den.

Hur funkar luckan, borde den inte minska draget eftersom den matar in luft efter pannan?

Fredrik
Luckan jämnar ut draget, Den ser till så att t.ex draget inte blir förhögt vilket gör att du får dålig verkningsgrad (pannan hinner inte ta rätt på värmen)
Och ja den minskar draget o det är det som behövs hos dej som det låter..
Här finns dragluckor till rätt pris http://www.dinvvsbutik.se/pannor-pannor ... _1530.html
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar