Pellets halkar efter?

wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

elvis skrev:
Iwabo stilen finns det säkert 10 "kopior" på
MMM hänger inte med riktigt vad du menar .Låter som du menar
att kopiorna är likvärdiga orginalet.Vilket jag inte håller med om
Gå in kolla på brännare Iwabo Det finns inte många inlägg med
fel mm ,jag tycker IWABO är kvalite.När jag köpte min för över
5år sedan ,var vi några stycken som köpte brännare samtidigt
några valde andra märken Har inte hört några negativa åsikter
om Iwabo,Tänker inte prata illa om några andra märken.Vidare
pratade jag med en ÅF för Janfire då det var strul med pelletsen
Även han verkade tycka det var kvalite,sa att det var liknande
brännare
:?
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Det är fel att säga att en Iwabo är skit, en EcoTec är mycket bättre.
Det som gör det hela är kombinationen panna, brännare, skorsten samt installatörens insjustering. Stämmer allt bra så fungerar det också bra.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Helt sant men måste ändå tillägga att det skiljer på olika
brännare beror på pris kvalite mm mm.Handlar om livslängd
fel mm . Går inte att komma från att en del har lite bättre kvalite
Som att jämföra bilar Du får vad du betalar för Därmed inte
sagt att det ena är värdelöst Bägge fyller sin funktion i rätt
samanhang.Vad jag vill komma till att utan klassa ner något
märke att jag anser att Iwabo ligger på övre skalan kvalite.Tro
mig att jag mixtrat med den som en röris sa tur att det är en
Iwabo .Bara min åsikt vill inte klassa ner något märke håller
med Karla1.Förutom att det skiljer lite på kvalite Vilket ju är
en smak sak

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Men snälla rara Wepe och Karla1,

Jag har inte sagt att Iwabo och pellex är dåliga.
Jag har sagt att det finns 10 talet "kopior" på deras brännare.

Problematiken med pelletsbrännar-utveckling ligger i att de flesta nya brännare bara kopierar befintliga i funktion och form.

Därför väljer de sådana konstruktioner som är lätta och billiga att kopiera dvs, iwabo-stilen och pellx-stilen. Brännare med brännkopp respektive brännarrör och med matarskruven som dosermotor/ frammatning ur förråd.

Billiga konstruktioner där det inte krävs några dyra ingående delar som det gör med brännare som har internmatning med internatmatningmotorer, stora "hus", och rentav gjutna delar som är svindyrt att utveckla.

Det är skitbilligt att ta ett rostfritt i rör i standardimension och svetsa på ett nedfallsrör samt ett bakstycke där man hänger en fläkt, knuffa in ett tändelement (gärna ett glödstift från en dieselbil) samt låta matarskruven droppa ner pellets.
Samma gäller de som kopierar Iwabo. Och inte blir det bättre direkt, snarare tvärtom. (rejält också)

Iwabo är en erkänt bra brännare med bra funktion och bra kvalite på brännarens komponenter.
Pellx är säkert ok men jag personligen har dåliga erfarenheter av den. Anledningen till att jag tog med den är att den är "originalet" för brännare med brännarör och den konstruktions stilen på brännare.

Ecotec tycker jag inte personligen är värd de pengar som den kostar med tanke på vad den presterar och de begränsningar den har samt det underhåll den trots allt kräver.
Anledningen till att den är med i min jämförelse är den sällsynt dyra konstruktionen på det som är inne i brännkammaren. (roterande gjutjärnsringen)

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Equinoxe
Fröträd

Inlägg av Equinoxe »

Det verkar variera väldigt mycket mellan olika bergvärmeinstallationer vad det gäller effektivitet. Det är många parametrar som spelar in för en bra anläggning. Dels borrdjup, vattenflöde nere i energibrunnen, intrimning av värmepumpen och element-dimensionering i huset m.m. Jag har jobbarkompisar med bergvärme och mycket varierande effektivitet på sina anläggningar.

Jag vet inte vad man i snitt kan säga att COP-värde på en bergvärmeinstallation brukar vara. Är runt 4.0 i snitt ok??? Om så är fallet så skulle en ökning på elpriset från 1,20 till 2 kr/kWh (som ngn förutspådde) medföra en verklig ökning för värmepumps-ägaren 20 öre/kWh. Låt säga att pelletspriset följer el-priset i framtiden. Då skulle motsvarande procentuell ökning göra att pelletsen ökar från ca 2300 kr till 3800 kr/pall. Har man dessutom en verkningsgrad på pannan som är 90% så blir den totala ökningen 40 öre/kWh (räknat med 80kWh/16 kg säck). Vinnaren blir tyvärr bergvärmegubben och pelletseldaren kommer att totalt få betala ca 1 kr/kWh (3800 kr/pall).

Bergvärme-ägaren kommer naturligtvis inte enbart kunna köra bergvärme utan tillskottsenergi från elpatronen när det är som kallast. Då är ju även elen som dyrast. Pelletseldaren får ju besök av sotaren två ggr/år (hemma hos mig i alla fall) och brandskyddskontroll vart annat år. Pengar rinner alltid iväg på sånt som inte är medräknat i kalkylen.

Frågan vad som är bäst i framtiden är nästan omöjligt att svara på... man får nog ha en tro om framtiden och köra på den inriktningen. Den blir som baken... delad :D . Om pelletsbranchen inte skärper sig så tror jag att den som har en bergvärmeanläggning och en fin täljstenskamin, kakelugn eller pelletskamin är vinnare i framtiden. Eller kanske den som dockar på sin gamla pelletsanläggning till en bergvärmepump istället för elpatron... Vad tror ni om det sista?

Appropå pelletsbrännare och pris så finns det inget som försvarar att ett järnrör, en fläkt, en trimmad doppvärmare och en lång skruvad plåtremsa med en motor i ena ändan ska kosta nästan 20000 kr. Dessutom ska det komma hem en gubbe och installera detta i ca 4 timmar och ha 4000 kr för jobbet. Det är inte rimligt.
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Det är inte många som hamnar på cop 4a. SP har testat olika bergvärmeanlägningar och årscop hamnade på 3
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Equinoxe skrev:
Jag vet inte vad man i snitt kan säga att COP-värde på en bergvärmeinstallation brukar vara. Är runt 4.0 i snitt ok?
Ett årscop på 4 finns det inte många anläggningar som har..

Du kan nog snarare räkna på 2,5-2,7 i årscop i bästa fall eller max en halvering av totala årsförbrukningen av el (värme+hushållsel)

Mina 2 grannar på andra sidan gatan har begvärme o förbrukningen sjönk från ca 30000-17000 för den ena o från ca 35000-20000 kWh/år för den andre.. Så ser siffrorna ut för dom flesta..

Installationskostnaden va 127000:- resp 142000:- o jag fick den bästa offerten som nibe hade för 133000:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Eller kanske den som dockar på sin gamla pelletsanläggning till en bergvärmepump istället för elpatron... Vad tror ni om det sista?
Det låter utmärkt men kostsamt om inte pelletsanläggningen har betalt sig själv sedan länge. Klokt inlägg i övrigt förresten - tyvärr är det lätt att vilja glömma bort påhängskostnader som verkningsgrad och sotning/brandskydddskontroll (gäller ju f ö även mig som vedeldare).

Frågan är om det inte är byggbranschen som i slutänden vinner. Hade jag byggt NYTT hus idag, skulle jag nog ha satsat på dunderisolering, söderläge, öppen planlösning, stor täljstenskamin (eller liknande), kanske solvärme och någon form av elvärme som nödstöd. Men nu bor vi ett hus med en gammal timrad del med dragiga golv och en ny hyfsat välsiolerad del. Ved känns som det mest rimliga för oss.

Eller så hoppas vi att import av pellets från öst samt helt nya pelletsråvaror pressar ner priserna.
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

André skrev:
Equinoxe skrev:
Jag vet inte vad man i snitt kan säga att COP-värde på en bergvärmeinstallation brukar vara. Är runt 4.0 i snitt ok?
Ett årscop på 4 finns det inte många anläggningar som har..

Du kan nog snarare räkna på 2,5-2,7 i årscop i bästa fall eller max en halvering av totala årsförbrukningen av el (värme+hushållsel)

Mina 2 grannar på andra sidan gatan har begvärme o förbrukningen sjönk från ca 30000-17000 för den ena o från ca 35000-20000 kWh/år för den andre.. Så ser siffrorna ut för dom flesta..

Installationskostnaden va 127000:- resp 142000:- o jag fick den bästa offerten som nibe hade för 133000:-
Men hallå!? Vad säger det om cop??? Det säger ingenting om du inte räknar bort hushålselen. Om de har 5000kwh/år i hushållsel så har de cop på 2,1 resp 2 men om de har 15000 per år i hushålls-el så har de årscop på 7,5 resp 4. Ja jag vet att jag överdriver men du fattar säkert vad jag menar. En halvering av elförbrukningen (värme + hushållsel) är väl inte så dumt. Det är ju elen till uppvärmnings som minskar, hushållselen kan ju knappast påverkas av värmepumpen.

Jag tycker man måste se VP som ett bekvämt alternativ att sänka sina uppvärmningskostnad för de som inte vill eller kan hålla på med pelletseldning eller ved. Men du har rätt i en sak och det är att man ska inte överdriva besparingen. Man ska få en vettig årskalkyl av installatörerna och inte några glädjesiffror. Men jag tror just nu att det mest är en modesak, alla skaffar VP (grannar, vänner & bekanta) så det är bara något man _ska_ göra. Största nackdelen med VP tycker jag personligen är elberoendet, man vet inte vad priset ligger om 5 år. Det vet man iof inte heller med pellets men en pelletsbrännare har kortare återbetalningstid.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Equinoxe skrev: Jag vet inte vad man i snitt kan säga att COP-värde på en bergvärmeinstallation brukar vara. Är runt 4.0 i snitt ok???
Vid vilken framledningstemperatur och brine-temp? Kolla på www.varmepumpsforum.com om du är intresserad av VP.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Shakespeare skrev:
Jag tycker man måste se VP som ett bekvämt alternativ att sänka sina uppvärmningskostnad för de som inte vill eller kan hålla på med pelletseldning eller ved. Men du har rätt i en sak och det är att man ska inte överdriva besparingen. Man ska få en vettig årskalkyl av installatörerna och inte några glädjesiffror. Men jag tror just nu att det mest är en modesak, alla skaffar VP (grannar, vänner & bekanta) så det är bara något man _ska_ göra. Största nackdelen med VP tycker jag personligen är elberoendet, man vet inte vad priset ligger om 5 år. Det vet man iof inte heller med pellets men en pelletsbrännare har kortare återbetalningstid.
Du har rätt i att pelletsbrännare har kortare återbetalningstid men en pelletspanna har det icke.
Schyssta grejen med VP är att man vet vad elpriset är de kommande 5 åren, nämligen 95 öre vid femårsavtal.
Pellets vet man ju inte vad det kommer kosta nästa månadsskifte.
Om man inte tecknar sig för ett överprisavtal redan nu med Telge förstås.
(Överpris = 2860 kr ton för småsäck)

Man kan ju prova att lägga in korrekta siffror i Såbis priskalkyl.
Inte ett elpris på 130 öre........
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

elvis skrev:Schyssta grejen med VP är att man vet vad elpriset är de kommande 5 åren, nämligen 95 öre vid femårsavtal.
Vad ingår i de 95 örena ?

Är t.ex nätleverantörens överföringskostnad med ?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

elvis skrev:Pellets vet man ju inte vad det kommer kosta nästa månadsskifte.
Om man inte tecknar sig för ett överprisavtal redan nu med Telge förstås.
(Överpris = 2860 kr ton för småsäck)

Man kan ju prova att lägga in korrekta siffror i Såbis priskalkyl.
Inte ett elpris på 130 öre........
Jag vet att jag kommer betala 1950kr / pall småsäck (ca 2,34kr/kg) tom 2008-06-30. Och jag räknade faktiskt ut mitt elpris på den nyanlända elräkningen häromdan o jag betalar 131,5 öre per kWh inkl skatt o moms...
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Roli skrev:
elvis skrev:Schyssta grejen med VP är att man vet vad elpriset är de kommande 5 åren, nämligen 95 öre vid femårsavtal.
Vad ingår i de 95 örena ?

Är t.ex nätleverantörens överföringskostnad med ?
Nej, 13 öre tillkommer i min kommun så totalpriset blir 108 öre.
Årsavgift bör man inte inte räkna med så länge man har el till annat.
Den blir i vissa fall 5-10 öre per kwh beroende på hur mycket den kostar och hur mycket man förbrukar.

Så 108 är ett rättare pris att lägga in där.

Mvh
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Bassman skrev: Jag vet att jag kommer betala 1950kr / pall småsäck (ca 2,34kr/kg) tom 2008-06-30. Och jag räknade faktiskt ut mitt elpris på den nyanlända elräkningen häromdan o jag betalar 131,5 öre per kWh inkl skatt o moms...
Hej, det var ett högt elpris du har.
Har du räknat med årsavgiften då ?
Det kanske inte är rättvist de elen både fanns innan Vp:n och och används till andra saker än VP.

Jag hade länge tillsvidare pris för att jag inte orkade bry mig då jag hade så låg förbrukning 4000 kwh.
Dock tecknade jag avtal förra veckan och fick 95 öre.
Nätbolaget tar 13 öre /Kwh i överföringsavgift så totalbriset är 108 öre.

Fördelen med el är att man kan köpa av vem man vill oavsett var man bor.
Pellets är dyrt i tätbefolkade regioner. Här nere ligger priserna kring 2200 - 2400 kr/pall. Det är 2644kr - 2888 /ton - inte skoj alls.
Observera att detta är hämtpriser och inte hemkört ens.

Jag föstår att pellets halkar efter och att fler väjer VP. Särskilt i storstäder så är det ovanligt med pellets jämfört med VP som var och varannat hus har. På min gata är vi tre pelletseldare och femtontalet bergvärme + några som jag inte vet vad de har, men jag har aldrig sett nån pelletshantering i alla fall.

Mvh
Skriv svar