Går ofta + orkar inte på lågeffekt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mr. Koni
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 20:04
Ort: Laholm
Kontakt:

Går ofta + orkar inte på lågeffekt

Inlägg av Mr. Koni »

Hej

Undrar lite om min brännare jag installerade i våras, så har inte fått visa vad den går för vintertid ännu :)

Nu är här 2-3 minusgrader och ganska blåsigt. Har brännaren inställd på modulerande effekt, men orkar inte få upp full temp på de 20 min innan högeffekt går in. Går sen på högeffekt i 3-5 minuter innan full temp uppnåtts. Nån som kan svara på om det är bäst att köra modulerande eller borde man köra konstant högeffekt på vintern?
Som jag kan se det så "tappar" jag i alla fall inte temp på lågeffekt, stiger långsamt eller håller sig åtminstone stilla. Tycker det är lite oroväckande då det nu bara är ett par minusgrader, hur blir det då vid 20 minus...?

Vidare så tar det bara 15-20 min innan pannan kallar på värme igen. med ny gångtid enligt ovan. Bor i ett gammalt o ganska oisolerat hus, så det går ju åt en dek effekt...

Sammanfattningsvis: Är det bättre att på vintern köra enbart högeffekt?
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Vilken vv temperatur går den från börjar den starta och avslut?

Hos mig har jag modulerande och den starta omkring 65ºC och avslut strax 80ºC och det tog ca 25 minuter, ute är -5ºC och har fördröjningstid på 30 minuter.

Som du skrev "går ofta" Undrar hur mycket grader sjunkar det innan den starta?

Hur stor är ditt hus med uppvärmning?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men är inte själva vitsen med modulerande effekt att brännaren ska anpassa sig till det aktuella effektbehovet hos huset? Detta för att få så länga gångtider som möjligt.

I så fall skulle ju det optimala vara att brännaren går hela tiden.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Mr. Koni
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 20:04
Ort: Laholm
Kontakt:

Inlägg av Mr. Koni »

Pannan kallar på värme från brännare vid 72 grader och stoppar vid 78 grader (panntemp smyger upp till nästan 80 grader av eftervärmen). Har en elpatron som går in vid 60 grader, har dock aldrig sett att panntemp har sjunkit så lågt att den gått in innan brännaren fått fart på lågan. Så här långt har den max sjunkit till 70 grader innan låga erhållits.

Huset är på ca 100 m2, äldre hus som absolut inte har bästa värmeisolering :) .

Jag får ju ut värme, undrar bara om brännaren mår bra av att gå så ofta och så länge. Men vad jag kan förstå så är det kanske inte så ofta och framförallt inte så länge? I manualen står det ju att brännaren pausar och går ner i avsvalningsfas efter 3 timmars konstant drift...
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det måste väl vara ett skämt i alla fall, eller ?

Brännaren blir ju som varmast efter en timme ungefär, sedan blir den inte varmare, finns ingen som helst anledning att brännaren inte skulle kunna köras dygnet runt, i så fall är det ren skit.

Man kan tänka sig att fläkten blir varm efter lång drift, men precis som ovan, tål inte fläkten att köras permanent så vet i hundan vad det är för skitfläkt (eller så är brännaren uselt konstruerad så att fläkten inte blir vettigt kyld)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Den går ner för att blåsa rent på roster. Se´n startar den igen. Jag har också undrat, förklaringen var att uraskningsintervallen blir längre.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Gäller Mr. Koni´s fråga om "går ofta" ev. långtid.

Jag läste: Hans pannan starta vid 72ºC avslutning via 78ºC, då det stämmer som brännare startar när den sjunkar 6-8ºC. därför det är normal att går ofta och är det oftare så är det de element kylar sig fortare än normal hus har.

Det har jag haft sådan i början och tycker att det skulle bli slitvarg för brännare att startar många gånger därför jag sätt på fördröjningstid till 30 minuter så det inte ska går för ofta. Men den tar det 20 minuter från 72ºC till strax 80ºC. Fråga är det 20 minuter från den starta med tändning t o m avsvalning avslut, så det är väl rimlig rätt. Annars är det stopptid från påbörja fyr t o m starta innan avsvalning så är det nog jag tänker på att Mr koni´s hus är gamla och mindre bra isolering samt pannan gissa jag att den är rätt gammal och har man öppet shunter till alla elemant så är det nog som gör att ta för långtid är att värma upp de element.

Prova stänga shunter och kör som vanlig och se hur långtid från 72ºC till strax 80ºC.

Om man inte har baffel eller turbulator så är det att varme bara flyr därför det blir svår att arbeta sig upp varma på pannan. ha någon att sätta in baffel eller turbulator och få bromsa varma. Rökgastemperatur skulle ligger på beror på ... genomsnitt 160ºC vid lågeffekt och 200ºC vid högeffekt som ligger hos mig.

Jag skrev härom
Hos mig har jag modulerande och den starta omkring 65ºC och avslut strax 80ºC och det tog ca 25 minuter, ute är -5ºC och har fördröjningstid på 30 minuter.
Det räknar inte med avsvalning.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Vet ej vad du har för panna, men det verkar som brännarn ger för lite effekt i lågeffekts-läget= fel inställd. Hade installatör här förra vintern, som justerade brännarn m instrument, men han bara drog ner effekten på den, så det fick han göra om, nu går den bra. Brännaren ska ge 15kw i lågeffekt läget och 20kw i hög. Min går i ca 15min nu vid 0 grader ute, från ca 62 grader till avslag ca 77 grader. Kör på modulerande, dvs 15kw dom första 20min, sen 20kw , som endast går in vid stäng kyla, eller stor vv-tapp. Kolla inst på luft o bränsle, ska stå ca 10 i 12, men det är endast leveransinst. sen får man finjustera m intrument. Lycka till.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar