Tll & Frånslag av temperatur.

elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

André skrev:
Som elvis aldrig gjort menar du.. :roll:
Brukar jag lägga helt ovidkommande kommentarer om hur förträfflig min brännare är då någon undrar något om sin egen ?

Jag brukar motivera mitt val då någon undrar vad de ska välja.

Däremot så finns det andra som hela tiden hävdar sitt eget vals förträfflighet och försöker så gott de kan släta över problem.

Lägg ner sandlådefasonerna och inse vad du gjort.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
Lägg ner sandlådefasonerna och inse vad du gjort.

Mvh
Jepp du ska få härja fritt i framtiden..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Härja fritt ?

Nu får du ge dig.

Vad är det som är så otroligt svårt att förstå ?

En hel tråd handlar om hur en Flex-a användare ska få sin brännare att gå med längre hysteres. Han får konstruktiva svar om att använda termostat med ställbar hysters eller bygga en hållkrets.

Då är det irriterande med folk som glappar om att deras brännare är "riktig" för att den har ställbar hysteres.

Man idiotförklarar användare som har valt sin brännare av skäl de tycker är starka.
De har enligt sådana uttalande valt brännare som inte är riktiga, dvs kass eller undermåliga.

Det handlar om vad tillverkaren valt att stoppa i brännaren inom ramen för vad tilverkningskostnaden får vara för att hålla det marknadspris man bestämt produkten skall ligga inom.

Då kan man välja att lägga krutet på brännarens komponenter eller att utveckla mjukvara och styrning.
Det ena ger finesser det andra hållbarhet.
Bägge kostar och avspeglar i sig i produktens pris, inget kommer gratis eller "på köpet".

Kan du förstå detta och sluta klanka ner på folks val av brännare för att de inte har vissa funktioner ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
pelle_ts
Späd planta

Problem??

Inlägg av pelle_ts »

Hej,

Har precis fått en Janfire Flex-A installerad till min gamla Albin Ekonom panna. Det jag funderar över är den kraftigt varierande panntemperaturen.

Den är inställd att slå av vid 80 graders temp, sedan sjunker den i temp till allt mellan 70 och ibland ner till 55(!) grader innan den slår igång igen, är det då kallt så hinner tempen sjunka till 50 grader i pannan innan den vänder igen.

Verkar konstigt tycker jag, inte ska väl tempen på pannan sjunka så långt som till 55 grader?! Det som händer då är att lampan för elspiral börjar lysa/blinka och sedan efter en liten stund startar brännaren. Är detta normalt, att elspiralen ska starta alltså?
elvis
Pannrumstomte!

Re: Problem??

Inlägg av elvis »

pelle_ts skrev:Hej,

Verkar konstigt tycker jag, inte ska väl tempen på pannan sjunka så långt som till 55 grader?! Det som händer då är att lampan för elspiral börjar lysa/blinka och sedan efter en liten stund startar brännaren. Är detta normalt, att elspiralen ska starta alltså?
Hej,

Vilket läge kör du på ?
Förmodligen läge 1 eller 2, de har eltändning på varje uppstart.

Läge 3 och 4 har underhållseld och då startar den på "gammal" eld utan elspiral.

Flexen har en fördröjning på 30 eller 45 minuter som minimum mellan frånslag och nytt tillslag medglödspiral. Startar det med mindre mellanrum än så kan det vara lämligt att köra på läge 3 eller 4.

Det kan gå fort för tempen att sjunka och då hinner det sjunka ner till 55 medans uppstarten går sina 8-9 minuter.

Läge 3 å 4 är bra att använda om man har liten vattenvolym i pannan och det är nära nollan i temp. Liten vattenvolym är kring 150 liter.
Har man stor vattenvolym på 250 liter och mer så kan du köra eltändning hela året. Alla uppgifter förutsätter normalhuset med normalenergibehov.

Mvh

mvh
pelle_ts
Späd planta

Re: Problem??

Inlägg av pelle_ts »

elvis skrev:
pelle_ts skrev:Hej,

Hej,

Vilket läge kör du på ?
Förmodligen läge 1 eller 2, de har eltändning på varje uppstart.

Läge 3 och 4 har underhållseld och då startar den på "gammal" eld utan elspiral.

Flexen har en fördröjning på 30 eller 45 minuter som minimum mellan frånslag och nytt tillslag medglödspiral. Startar det med mindre mellanrum än så kan det vara lämligt att köra på läge 3 eller 4.

Det kan gå fort för tempen att sjunka och då hinner det sjunka ner till 55 medans uppstarten går sina 8-9 minuter.

Läge 3 å 4 är bra att använda om man har liten vattenvolym i pannan och det är nära nollan i temp. Liten vattenvolym är kring 150 liter.
Har man stor vattenvolym på 250 liter och mer så kan du köra eltändning hela året. Alla uppgifter förutsätter normalhuset med normalenergibehov.

Mvh

mvh
Hej,

Jag kör på läge 3. Har nog ganska liten vattenvolym.
pelle_ts
Späd planta

Inlägg av pelle_ts »

Den går fortfarande ner till 55 grader, är det för lågt?

Står 90 liters beredarvolym på pannan.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Tycker du själv att det är för lågt ?
Jag hade inte störts av det, jag hade snarare uppskattat det.
Höj den till 85 så kommer den sjunka til 60 istället.
Då får du en driftscykel som folk vill ha och betalar 1500 kr för att få en termostat som sköter.

mvh
Skriv svar