Fel! Askskrapar (NH-brännaren)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
JohanKD
Entusiast!

Fel! Askskrapar (NH-brännaren)

Inlägg av JohanKD »

Hej,
Igår fick jag två stopp och i morse ytterligare ett. Varje gång har felmeddelandet varit "Fel! Askskrapar". Jag satte, för första gången, på kontinuerlig drift (+12 kw) och trodde att det kunde bero på det. Så när jag fick mitt andra stopp i går kväll ändrade jag tillbaka till utan underhållsglöd (-12 kw). Men, det hjälpte inte. I morse stod det still ändå.

Det var vid de två första stoppen mycket aska i koppen. Jag gjorde rent och satte tillbaka brännaren och det startade utan problem. I morse bröt jag bara strömmen och slog på igen utan att göra rent manuellt, det gick lika bra, startade upp utan problem.

Är det någon som vet vad detta beror på? Brännaren har aldrig krånglat förut. Jag fick den i somras då min Flex-A inte gjort annat än att krångla.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ta kontakt med din installatör om detta!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Nu kan detta bero på flera saker men be din installatör kolla så att det inte är glapp i tempgivaren för brännarkoppen.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

Skall kolla med min installatör.

Nu har jag fått ett stopp till, "FEL, Överhettning" eller något liknande. Kul med variation i alla fall.

Livet är underbart!
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jättekorkad fråga men står det inte i bruksanvisningen vad de olika felmeddelandena betyder och när dom inträffar ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Överhettning uppkommer när temperaturen i nerfallsröret blir för hög, det tyder på att draget i pipan inte har kommit igång ordentligt. Jag hade lite av samma problem då jag körde på lågt KW, sen satta jag upp den till 9KW efter min test och det fungerade då mycket bättre.
Är inte PK!
Earbay
Prima virke

Fel! Askskrapar!!!

Inlägg av Earbay »

Fel! Askskrapar!!!

Har haft samma problem ett antal gånger, om du läser i instruktionsboken så står det att orsaken är att det bildats en hård kaka i botten på koppen och lösningen är att ställa ner intervallet mellan askskrapningarna. I mitt fall hade min installatör satt den på 2500 så jag ställde ner den till 2000 och problemet har inte uppkommit sen dess.

Jag tycker dock att det är märkligt att man ska behöva ha ett så tätt intervall mellan skrapningarna som 2000. Brännaren blir ju tvungen att stoppa och sedan kyla ner sig innan den skrapar. Måste ju gå mer pellets då.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Fel! Askskrapar!!!

Inlägg av André »

Earbay skrev:Fel! Askskrapar!!!

Har haft samma problem ett antal gånger, om du läser i instruktionsboken så står det att orsaken är att det bildats en hård kaka i botten på koppen och lösningen är att ställa ner intervallet mellan askskrapningarna. I mitt fall hade min installatör satt den på 2500 så jag ställde ner den till 2000 och problemet har inte uppkommit sen dess.

Jag tycker dock att det är märkligt att man ska behöva ha ett så tätt intervall mellan skrapningarna som 2000. Brännaren blir ju tvungen att stoppa och sedan kyla ner sig innan den skrapar. Måste ju gå mer pellets då.
Vad betyder 2000 i tid/minuter??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Earbay
Prima virke

Fel! Askskrapar!!!

Inlägg av Earbay »

Som jag har förstått det så askar den nu ut efter 2000 matningar med internskruven. Så det beror ju helt på hur mycket brännaren går.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
Jomil
Entusiast!

Re: Fel! Askskrapar!!!

Inlägg av Jomil »

André skrev:
Earbay skrev:Fel! Askskrapar!!!

Vad betyder 2000 i tid/minuter??
X/antal internskruvsmatningar

Lite bökigta att räkna om i tid. Men en överslagsräkning ger ( om jag nu räknat rätt) i 9kW´s läge ca 330/driftstimme eller ca 515 i 15kW´s läget.

Icecap har jag räknat rätt ?
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej!

Jag har samma problem som Ni har - Fel! Askskrapar!!!

Hade tidigare intervall mellan skrapningarna inställd på 3500
och fick felet var 3-5 dag, beroende på hur mycket brännaren arbetade.

Har ställt intervalet till 2500 och fick IGEN felet efter 8 dagar!
Omstart / askskarapning för intervalet 2500 mattningar var 1 gång per dag vid: utetemp: -6 - 11 grader, effekt 9 KW.

Skall sänka intervalet för automatisk askskrapning till 2000 mattningar...

Ha en bra dag!
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Har haft min på 4000 sedan i maj, och inte haft några problem alls.
Dock så sänkte installatören det idag till 2400, vilket var någon genrellt dom kör med nuförtiden ... Så får se om den fortsätter gå bra nu eller inte :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jomil: En oändrat cyklustid vid kontinuerligt 9KW är 11 sek, detta ger 6:21:29 vid 2000 st. Lägg till underhåll om det är aktiverat och det är omöjligt att räkna ut.

Att en startdosen är bortkastat är inte sant heller, själva brännkammern är ju varmt så förlusten är faktisk inte stor alls men jag har ingen tal.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok så det gör att den skrapar 1 gång vara el vartannat dygn då vilket inte alls är så ofta så att det bör påverka prestandan nått..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Icecap skrev:Jomil: En oändrat cyklustid vid kontinuerligt 9KW är 11 sek, detta ger 6:21:29 vid 2000 st. Lägg till underhåll om det är aktiverat och det är omöjligt att räkna ut.

Att en startdosen är bortkastat är inte sant heller, själva brännkammern är ju varmt så förlusten är faktisk inte stor alls men jag har ingen tal.
OK då räknade jag rätt då :D
Tack!
Skriv svar