Laddning av tanken i toppen eller i framkant?

Skriv svar
joa
Stor entusiast!

Laddning av tanken i toppen eller i framkant?

Inlägg av joa »

Det var så länge sedan jag bestämde mig för att ladda i framkant och ta ut värmen till elementslingan uppe på toppen på tanken att jag inte minns varför.
Undrar om jag inte snackade med de som tillverkar laddomat och kanske till och med redan ställt frågan här :oops:
För och nackdelar??
Jag priar värme före varmvatten.

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
KalleT
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Kanske udda att pria värmen före VV, eller? Men där har du svaret varför du valt att ta ut värmen i toppen.
Men varför kan du inte ladda från toppen också? Spelar kanske ingen roll iofs i detta fallet...skiktningen blir såklart bättre av att köran in vattnet vertikalt i tanken istället för horisontellt...ja så måste det vara.

(oj, tänkte jag högt nu :) )
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Blir det bättre för skiktningen om man laddar i toppen?
Utveckla gärna.
Ladddade i framkant på mitt förra system, men har aldrig reflerkterat över vad som är bäst förrän för en tid sedan och nu har jag glömt bort hur jag tänkte/vilka svar jag fått.

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det jag har läst så skulle det vara bättre att ladda acktanken från sidan. Man skall då få en bättre skiktning eftersom vattnet kommer in horisontellt i tanken. Om man däremot laddar i acktankens topp så kommer vattnet in vertikalt i tanken och skapar en större omrörning i vertikalled i tanken, dvs i höjdled vilket en horisontell laddningen inte gör i lika stor utsträckning.

Hur mycket detta sedan påverkar när man skall ladda en hel tank vet jag inte men man får nog iallafall en snabbare uppvärmning av acktenkens topp om man laddar den från sidan än från toppen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Skiktningen beror ju också på temperaturskilnaderna. Om toppskiktet är kallare än det inkommande vattnet så har jag läst att omrörningen kan bli större om man laddar från sidan. Det "nya" vattnet vill flyta upp på det kalla och blandas på vägen med det "gamla"/kallare och rör samtidigt om i tanken. Men det måste vara en knepig ekvation för om man matar från toppen med högt flöde så sabbar man också skiktningen. Antagligen är det så att med högt flöde (typ vedpanna) laddar man från sidan men med lågt flöde (ex solfångare eller liten vattenmantlad kamin) så kan man ladda från toppen?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

joa skrev:Blir det bättre för skiktningen om man laddar i toppen?
Utveckla gärna.
Ladddade i framkant på mitt förra system, men har aldrig reflerkterat över vad som är bäst förrän för en tid sedan och nu har jag glömt bort hur jag tänkte/vilka svar jag fått.

//Jocke
Du ska ladda från sidan för att få bättre skiktning, Laddar du fråntoppen får man en virvel i tanken som rör om..

Med fördel kan du ha rörstump efter sista böjen som är minst 10 ggr så lång som tjockleken på röret för att få ett lungnare flöde in i tanken.. T.ex 28 mm rör 280 mm rakt rör..

Vi har diskuterat detta tidigare för ca 8 mån sen.. :wink:

MVH/André
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

André, jag har ett svagt minne av att det var så vi sade, men nu när det verkligen är dags är det som om minnet är lite dåligt :-)
Skönt att få det bekräftat igen. Är tillräckligt orolig som det är att det inte skall bli som jag vill så nu har jag ett bekymmer mindre.
Tack för era svar!

//Jocke
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Är det någon som har någo fakta för att det skulle bli bättre att ladda i sidan?
Förutom era egna uträkningar alltså..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Är det någon som har någo fakta för att det skulle bli bättre att ladda i sidan?
Förutom era egna uträkningar alltså..
Jag har läst det i något dokument från sp
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Förstår inte varför det är så klena dimensioner på anslutningarna till tankarna!!! Mina två 800l. tankar är pararellkopplade med 2" rör där 1" röret från pannan går på och därigenom så får jag ned flödeshastigheten enormt mycket och en bra skiktning in till tankarna! 1" röret från pannan som förgrenar sig i 2" rör till tankarna motsvarar ungefär ett 3" rör i area. Innan jag får för hög returtemp till pannan så har jag skiktning redan i 2" rörena innan tankarna.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Glömde att förtydliga. Jag laddar från sidan.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

leifa.k skrev:Förstår inte varför det är så klena dimensioner på anslutningarna till tankarna!!! Mina två 800l. tankar är pararellkopplade med 2" rör där 1" röret från pannan går på och därigenom så får jag ned flödeshastigheten enormt mycket och en bra skiktning in till tankarna! 1" röret från pannan som förgrenar sig i 2" rör till tankarna motsvarar ungefär ett 3" rör i area. Innan jag får för hög returtemp till pannan så har jag skiktning redan i 2" rörena innan tankarna.
Mycket bra men då ingen kräver det så finns det inte heller som standard..

Men ska man köpa en tank av t.ex husqvarna tanksvets så kan man ju beställa tanken så man får 2" anslutningar där man vill ha dom..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxi har R50 anslutningar
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar