Säkerhetsventiler

Skriv svar
Mate
Fröträd

Säkerhetsventiler

Inlägg av Mate »

När jag höll på att arbeta i pannrummet igår insåg jag att expansionskärlets säkerhetsventil förmodligen inte är testad sedan pannan installerades 2001. Vågar jag testa den eller den kanske inte stänger igen? Hur gör ni andra, testar ni dom regelbundet?
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag försöker vrida på min en gång per månad, men det blir nog oftast var annan/var tredje månad.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
elvis
Pannrumstomte!

Re: Säkerhetsventiler

Inlägg av elvis »

Mate skrev:När jag höll på att arbeta i pannrummet igår insåg jag att expansionskärlets säkerhetsventil förmodligen inte är testad sedan pannan installerades 2001. Vågar jag testa den eller den kanske inte stänger igen? Hur gör ni andra, testar ni dom regelbundet?
Köp en ny för 120 spänn och prova den gamla med den nya i beredskap.
Funkar det så spara den nya för framtid. Funkar det inte så byt.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Eh..? :o
Testa säkerhetsventilen..?

Här har jag nog missat något.. :? :shock: :?

Skall den testat enligt någon speciell intervall?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Thermia anger 4 ggr per år. Det är en ganska väsentlig säkerhetsdetalj.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

På min gamla panna från 1966 var den inte testad på många år, när jag gjorde ett försök. Den stängde inte först men efter lite knackningar från en hammare gick det bättre.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Mate skrev:När jag höll på att arbeta i pannrummet igår insåg jag att expansionskärlets säkerhetsventil förmodligen inte är testad sedan pannan installerades 2001. Vågar jag testa den eller den kanske inte stänger igen? Hur gör ni andra, testar ni dom regelbundet?
Testa? Hurdå? Räcker det att öppna den för hand eller ska man fylla på till den öppnar? Jag brukar gå och öppna den lite när jag går förbi och släppa ut lite luft. Där brukar alltid samlas lite luft och det är väl inte fel att motionera den lite?
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Shakespeare skrev:Testa? Hurdå? Räcker det att öppna den för hand eller ska man fylla på till den öppnar? Jag brukar gå och öppna den lite när jag går förbi och släppa ut lite luft. Där brukar alltid samlas lite luft och det är väl inte fel att motionera den lite?
Nej då, det är precis det man bör göra. Motionera den lite så den inte fastnar och inte öppnar om det skulle behövas.
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Va bra :D
Skriv svar