Pellvac ?

Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Likevel, den damm som går i gjennom motor er det som en grovutskiller ikke tar, dvs. syklon el. filter, og dammet er finkornig. Dette gir slitasje.
Det kan vara så att du har rätt angående slitaget.

Tänkte på att rengöringen av filtret skulle gå att göra med tryckluft eller en extra motor som suger baklänges men det "känns lite för bökigt".
Det bästa vore om sugmotorn kunde "gå baklänges" ett tag och blåsa istället för att suga men deras konstruktion gör att detta inte går.
Finns ju lösningar men man vill ju att de ska vara enkla... :?

Vissa pannor använder ju tryckluft, då vore det ju enkelt om man kunde använda detta med en enkel magnetventil eller till och med synka det med sotningen av pannan. (ingen extra magnetventil).
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hei igjen Lager,
Jag har jobbet i flere år med forsøk på enkle vakuumløsninger som er rimelige, det blir de nog inte i dag. Det koster mer pengar med pneumatisk rengjøring av filter etc. Jeg skal prøve ut et automatisk filter som er nytt (ikke med blåsing mot filter som centraldammsugare gjør), men jeg tror faktisk at min vertikale skruv fra årslager med fortsättning av horisonell skruv er det bästa, säkraste, eksakt dosering og rimeligsta sätt att transportera pellets. Jeg har levert 2 vertikalskruvar til kunder i Norge som har sedan i fjol gått felfritt och med null slitasje på pellets.
Min egen anläggning har vakuumanlegg men jag tror i dag at skruvar er det bästa sätt när dom er konstruerat och installerat riktig!
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Jo enkla och pålitliga lösningar är det svåraste att hitta.

Ska börja med att få klart mitt system och kommer att använda en enkel vibrator för rengöring av filtret räcker och hoppas att jag inte behöver göra rent alltför ofta.

Skruv funkar bra så länge avståndet är kort eller vägen är "rak". I mitt fall är skruv inte rimligt.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Ni som använder er av filter i era system, hur är systemen konstruerade?
Är det ett filter som sitter i sugmotorn eller är det ett filter på sidan om?
Hur ofta behöver ni göra rent dessa filter? Om ni som ett exempel suger 10 liter pellets till er cyklon eller mellanbehållare, har ni mätt upp hur stor del finfraktioner ni får av denna mängd pellets? Skulle det gå att använda sig av en typ askavskiljare "Altbergs plåt" som var integrerad i systemet för att få ner mängden? Tar en sådan behållare ner sugförmågan? Vad är det för typ av material ni använder som filter?

Jag själv har ett fint nät som sitter vid sugutloppet uppe på cyklonen som gör att större spånpartiklar ej går runt i systemet. Har också märkt att eftergången på sugmotorerna tar med sig det resterande finfraktioner till cyklonen. Får ej något kvar i slangarna. Eldar med en KMP PX21 som ej verkar bli störd av detta.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

I mitt system (under byggnation), så sitter det precis som för dig ett "grovmaskigt" filter i utsuget på cyklonen, därefter har jag en konvensionellt luftfilter för ventilationssystem. Visst skulle man kunna ha ytterligare en cyklon (typ. altbergs) på ut luften, detta skulle antagligen inte ta mera kraft än ett vanligt filter.

När jag prototypat har jag provat med som du säger 16 liter*5ggr pellets, detta gav "ej mätbart" med finfraktioner i filtret och då hade jag inget grovmaskigt filter. Men för att vara elak sög jag in ett par liter spån och damm :twisted:, detta gav mindre än 1 procent i filtret.
Mycket hänger på vilken teknik man använder för att separera ut pelletsen. Om man tex. tittar på pellvac's lösning så ser man att de inte verkar ha en "cyklon" utan bara ett inlopp och ett utsug.

Så om man har någpn form av lösning med cyklon eller självrengörande filter så borde man kunna köra "länge". 8)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag har cyklon på mitt system men filtret tätnar ändå.
Som sämst har en filter rengörning räckt 4 dagar och som bäst har det nog gått 2-3 månader. Filter materialet är veckat pappfilter.

Allt beror på hur bra pellets man har i sitt förråd. Och på senare tiden tycker jag att pelletsen har bara blivit sämre för varje gång som man får fyllning......

Jag är nog inne på att försöka montera ytterligare en cyklon efter den jag redan har men före sugaren. Dessutom så skall jag försöka få tag på ett bättre pappersfilter. Det filter som jag fick när jag köpte systemet var bättre än de filter som man kan köpa till sugaren som tillbehör. Men jag har ännu inte hittat någon som säljer ett lämpligt filter som kan passa, trots att jag har sökt på alla sidor som jag har hittat/fått tips om..... men någonstans borde det ju gå att få tag på eftersom det trots allt satt i sugaren......

Någon som har några tips på lämpliga distributörer/tillverkare. Tyvärr har jag inte aktuella mått just nu men jag skall mäta så jag har det.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jeg har vakuummotor stående på et oljefat og kjøre pellets direkt ned i oljefat. På oljefat doseres pellets med vertikal skruv til Biomatic+.
Inne i oljefatet har jeg laget et sylindrisk filter, kanskje 0,5kvm filteryta. Filteret er ca. 5mm tjockt og anvendes inom landbruk. Det er et finfilter.
Av erfaring som ingeniør vet jeg at en god syklon skiller ut ca. 90% av partikler men den begrenser seg til de grovere partikler. Resterende må tas i et filter og et filter har högre tryckfall jo finere det er, dvs sugförmåga reduseres. Sugförmåga reduseres også som följd av at filteret tetter seg. Inom industrien anvender man flere sykloner i paralellkoppling men det er pga kapasitet og ikke utskiljningsgrad. Jeg tror det beste er å kjøre utluft til "grannen" eller i retur til silo. Alternativt använda en scrubber, dvs tex et oljefat med vatten hvor röret ställs precis ovanför vattenytan og slenger ned luften i vattnet.
Jeg har sen flere års arbete kommet til at mina skruvar er det beste sett å transportere. Men det er stor skilnad på flexskruvar med flere innlopp i silo til et system Mafa verkligen anbefaler, nemlig silobotten med mittutag. Her er det tva separata uttag med låg kapacitet som kjører over i en skruv med mycket stor kapacitet, dvs låg fyllningsgrad under transport. Og det er den dyraste løsning men den beste. I andre ändan finns lang flexskruv med tre uttag i silo som produserer pulver og spån og som man efterpå anklager pelletsprodusent for dårlig pelletkvalitet.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Knutknop
Ungskog

Inlägg av Knutknop »

Surfade lite och hittade följande:
http://www.gengas.nu/byggbeskrivningar/ ... ndex.shtml

Det är visserligen för att rena gengas från sot. Men idén kanske kan användas för att göra ett "dammfilter" med stor filteryta.

Min tanke var att dammet ska falla av när suget försvinner så att det är frächt till nästa sugomgång. Kanske en liten vibration skulle kunna hjälpa till med "avdamningen".

Bara en tanke. Kanske den hjälper någon?

/Knut
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Här är en länk till ytterligare en tillverkare av sugutrustning för pellets.

http://www.pelletskungen.se/

Har dock ej kollat upp priser mm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Det är Pellvac.
Han är bara återförsäljare av detta.
träshejken
Späd planta

Inlägg av träshejken »

Man vill ju verkligen inte ha filter, de ska rengöras o de blir alltid igentäppta så att pannan stannar när man A: Står i duschen med shampo i håret eller B: är på djungelsafari o det är -20 grader hemma så allt har frusit sönder då man kommer hem. 8)

Är det ngn som provat med tryckluftsdrivna dammsugare? En injektorsug, se tex länk nedan.

Dvs att man har en injektor med tryckluft i ett större rör som gör att det suger / blåser, lite samma princip som i en förgasare. Om man har en sådan samt ett slutet system dvs luftreturen från cyklonen går tillbaka till förrådet så att finfraktion/damm kommer tillbaka till förrådet.

Förhoppningvis följer lite damm med in i förbränningen varje gång/varv annars kanske man får förrådet helt fyllt med damm efter man eldat i 40 år :D

http://www.nilfisk-advance.se/Products/ ... ction.aspx
Funderar på att konvertera till pellets, men är lat, så jag vill ha ett helautomatiskt system. Möjligt?
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Skulle säkert fungera, men har du tänkt på priset på en sådan här maskin?
Jag kör endast med ett stålnät som filter i min anläggning, fungerar utan rengöring. Har då ett slutet system så att det lilla damm som bildas hamnar till slut i cyklonen och vidare ner i mellanförrådet till brännaren.
träshejken
Späd planta

Inlägg av träshejken »

Njae jag tänkte ju inte att en sådan skulle sköta jobbet. jag tänkte nog svänga ihop ngt själv. Som jag fattar det så är principen att man sätter ett utblås med tryckluft i mitten av ett rör, o vips, så blir röret en dammsugare.

Det problem jag kan se gäller snarare luftförbrukningen. Den kanske är otrolig för att få tillräcklig sugeffekt. Jag har ju ngn gammal kompressor på 3,5 hkr. Den skulle kunna få jobba med detta. Men problemet som sagt jag misstänker att det krävs mkt luft.

Därför undrar jag om ngn har erfarenhet av en sådan injektorsug. o vet vilken luftmängd som krävs eller kanske har ngn ingående kunskap om hur man tillverkar själva injektordelen. Finns det några bra tips?
Funderar på att konvertera till pellets, men är lat, så jag vill ha ett helautomatiskt system. Möjligt?
jth
Gallringsobjekt

Inlägg av jth »

Hej

Nu fungerar websidan med min damsugartransport kopparv34.mine.nu igen.
Det går lite segt eftersom den passerar två ADSLkopplingar.

Kan nämna att vi nu provar att skruva pellets samma väg men det går långsamt. Motorn går kl8 till 22 och den hinner med endast för att det är så milt väder. Mer om detta senare i ett annat inlägg.
Johan i Borlänge
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Nu fungerar websidan med min damsugartransport kopparv34.mine.nu igen.
Det går lite segt eftersom den passerar två ADSLkopplingar
Kollade på din sida och jag har en liten fundering, det står att mellanförrådet är "under"... Vad använder du för sensor? Antar att det är kopplat på 1-wire....
Skriv svar