Nytt förråd med sj-pallar

Skriv svar
skruven2006
Prima virke

Nytt förråd med sj-pallar

Inlägg av skruven2006 »

Ska köra igång att bygga ett förråd med sj-pall+kragar eller (B:1750xH:1200xD:800) och funderar på att sätta en skiva (mdf?), som jag reglar upp självklart, i typ 40-45graders vinkel som pelletsen skall "rasa" ner mot skruven.
Men då lurar jag lite på hur skruven ser ut i botten, alltså där pelletsen trillar in för att sedan matas upp. Alltså höjden på röret innan skruven börjar mata så att säga..
Sett i profil så är tanken att det ska se ut som ett V och i botten på V-et ska det vara ett litet U där skruven ska stoppas ner i. Knepigt förklaring, men kan inte rita upp det bättre än jag beskriver det.....
Har beställt ett PX21-paket, men hittar inga vettiga beskrivningar på hur skruven ser ut.

Någon som har tips eller gjort något liknande???
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Deras skruv har väl en öppning i änden likt en avskuren själk på en roskvist, om du förstår min förklaring.

Skruven skall ha en lutning mellan 40- 45 grader.
skruven2006
Prima virke

Inlägg av skruven2006 »

Jupp, graderna har jag koll på och förstår din beskrivning (f-n den är lika bra som min beskrivning hur jag vill att förrådet ska se ut ju :lol: ), men är det ingen här som kan ge mig lite mått på den nedre delan av skruven.
Alltså: höjden på öppningen, diameter på rör + skruv.

Å så självklart om någon kunde vara hygglo å såga idéen (innan jag kommit för långt) jag har eller komma med tips på förbättringar.
magnuswestberg
Fröträd

Inlägg av magnuswestberg »

Det är inte så noga, man får skotta lite på slutet. Huvudsaken skruven är i botten av förrådet. Har själv sj pall med 5 kragar spånskiva ibotten och tätat skarvarna med silvertejp.
CTC1100 miljö -94 PX21 KMP -06
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

skruven2006 skrev:Jupp, graderna har jag koll på och förstår din beskrivning (f-n den är lika bra som min beskrivning hur jag vill att förrådet ska se ut ju :lol: ), men är det ingen här som kan ge mig lite mått på den nedre delan av skruven.
Alltså: höjden på öppningen, diameter på rör + skruv.

Å så självklart om någon kunde vara hygglo å såga idéen (innan jag kommit för långt) jag har eller komma med tips på förbättringar.
Kan tyvärr inte ge dig några mått. Min Viking Bio skruv är 75mm i diameter men det lär ju inte hjälpa dig. Men du kanske kan ha hjälp av mitt lilla excelark om någon kan ge dig några mått att räkna på: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4914
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
skruven2006
Prima virke

Inlägg av skruven2006 »

Okelidokeli, lite svar iaf, men det bidde följdfrågor :lol:

När ni säger/skriver "skruven" menar ni då självaste paketet med rör och invändig skruv? Eller endast skruven.
Har förstått att det finns lite olika utseenden på "skruvpaketet", alltifrån min ,blivande, roskvistöppning till ett täckt rör med en öppning ett par centimeter från botten.

Ja, ja kanske är det överkurs/overkill men man är ju lite som en liten grabb dagen innan dopparedagen. Läser allt jag kan komma över om pellets och blir mer och mer säker på att jag gjort rätt val.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

skruven2006 skrev:Okelidokeli, lite svar iaf, men det bidde följdfrågor :lol:

När ni säger/skriver "skruven" menar ni då självaste paketet med rör och invändig skruv? Eller endast skruven.
Har förstått att det finns lite olika utseenden på "skruvpaketet", alltifrån min ,blivande, roskvistöppning till ett täckt rör med en öppning ett par centimeter från botten.
Jag syftar på ytterdiametern på plaströret som är utanpå skruven, eller rättare sagt spiralen. Värmebaronensrör har en öppning några centimeter från slutet av röret även om botten dock inte är sluten. Det är dock ingen "roskvistsöppning".

Hursomhelst, eftersom många använder samma förråd (Mafa) så gissar jag att de flesta skruvar har en ytterdiameter på 7.5-8 cm på röret.
Ja, ja kanske är det överkurs/overkill men man är ju lite som en liten grabb dagen innan dopparedagen. Läser allt jag kan komma över om pellets och blir mer och mer säker på att jag gjort rätt val.
Gjorde precis samma sak, därav den överambiösa excelfilen. Det enda jag egentligen hade nytta av var måtten på det ovala hålet som skulle tas upp i oljefatet som jag har som förråd. Höjden där röret går in mättes vi upp under installationen. :) Man blir lätt lite rastlös i väntan på att prylarna skall komma och vill liksom vara förberedd så mycket det bara går.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Skriv svar