tex luftningen, säkerhetsventilen, avstängning, blandventiler, laddventiler mm.
Mycket bra att göra detta

/Bamyl
Det behöver inte nödvändigtvis vara så att den har suttit fast i många år. Min har blivit kärv denna vinter efter att gått jättelätt tidigare. Jag tror att det går att göra den "ren" så att den fungerar.Bassman skrev:Jo det kan jag tänka mig att det är.
Fast nu är det ju fråganom det är värt att försöka mjuka upp den här shunten. Vad jag vet så kan den ju ha varit orörd i över 30 år? Risken är väl att det blir som med säkerhetsventilen, dvs det slutar med att man måste byta ut den? Och vart får man tag på en "ny" shunt till min gamla häck ifrån?
Jamen vad var det som var problemet, den där ser ju ut att kunna fixas till.Bassman skrev:Jag skruvade alltså isär shunten och det är bara den delen som är bytt...
Lite fler bilder --> http://hem.wtnord.net/k05796/shuntbyte/
Hade tyvärr ingen bild på den nya utan täckplåten monterad men den är exakt lika dan fast blå o (som synes) längre axel.
Jo jag förstår att den sitter hårt och med att använda rörtången på axeln så får du ju inget vidare moment för att vrida, det skadar enbart axeln. Jag skulle gjort så här. Om du har den kvar så kan du testa.Bassman skrev:Mjo man kan lätt tro det men den sitter som den vore fastsvetsad. När den satt på pannan försökte jag med stora rörtången och lyckades bara producera lite metallspån från shuntaxeln. Provade att spraya den med 5-56-liknade jox oxo, ingen skillnad. Fast jag fick en "ny" för 50 kr så jag klagar egentligen inte. Gör inget att axeln är lång heller, CBJn som jag planerar att införskaffa (så fort plånboken tillåter) passar ju fint även om axeln skulle vara 2 meter lång.