Stenhård shunt.

bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Jag har för vana att minst en gång i halvåret vrida och dra i alla kranar jag kan hitta på pannan.

tex luftningen, säkerhetsventilen, avstängning, blandventiler, laddventiler mm.

Mycket bra att göra detta ;)

/Bamyl
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Jo det kan jag tänka mig att det är. ;)
Fast nu är det ju fråganom det är värt att försöka mjuka upp den här shunten. Vad jag vet så kan den ju ha varit orörd i över 30 år? Risken är väl att det blir som med säkerhetsventilen, dvs det slutar med att man måste byta ut den? Och vart får man tag på en "ny" shunt till min gamla häck ifrån?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Bassman skrev:Jo det kan jag tänka mig att det är. ;)
Fast nu är det ju fråganom det är värt att försöka mjuka upp den här shunten. Vad jag vet så kan den ju ha varit orörd i över 30 år? Risken är väl att det blir som med säkerhetsventilen, dvs det slutar med att man måste byta ut den? Och vart får man tag på en "ny" shunt till min gamla häck ifrån?
Det behöver inte nödvändigtvis vara så att den har suttit fast i många år. Min har blivit kärv denna vinter efter att gått jättelätt tidigare. Jag tror att det går att göra den "ren" så att den fungerar.

Om inte så har du ju alternativet att sätta in en ny schunt som nödvändigtvis inte behöver vara original.
Alt1. låt originalshunten stå på fullt, och koppla in en ny utanför själva pannan.
Alt2. ta bort gamla schunten ersätt den med en bit rör och montera ny utanför pannan.

Det är ju så att på många nya och halvgamla pannor sitter schunten monterad utanför själva pannan.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Hur har det gått bassmann?
Jag har nu fixat min, kan vrida den med fingertopparna så lätt går den.
Tätningen var enkel att fixa inte en enda dropp läck nu.

Om du inte fixat din och har frågor så släng fram dem.
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Ja det har jag ju helt glömt bort att skriva om här ja. ;)
Det löste sig alldeles utmärkt för några månader sen. :)

Jag skruvade loss shunten och åkte till min lokala rörkrökare (Bersjö VVS & bad i Bergsjö, väldigt trevliga killar måste jag säga) och frågade om han hade nån lösning. Den satt ju som svetsad så han började kolla på ersättningsshuntar i sina kataloger men så kom han på att han skulle åka och slänga ut en gammal CTC-panna från slutet av 60-talet dagen efter och Parca och CTC var tydligen samma sak på den tiden så han skulle kolla om den passade.

Den korta versionen blir att nu har jag en fungerande shunt och det kostade mig inte mer än 50kr! :D :D :D
(tackar o bockar djuupt i riktning mot Bergsjö :mrgreen: Stoort tack Stefan om du skulle råka vara här o läsa detta. ;))
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Bassman skrev: Jag skruvade loss shunten och åkte till min lokala rörkrökare
Är lite nyfiken eftersom det var så lätt att fixa min.

När du skriver att du skruvade bort schunten, var det hela schunten vid anslutningarna i rören eller var det att du öppnade schunten?
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Jag skruvade alltså isär shunten och det är bara den delen som är bytt...

Bild

Lite fler bilder --> http://hem.wtnord.net/k05796/shuntbyte/
Hade tyvärr ingen bild på den nya utan täckplåten monterad men den är exakt lika dan fast blå o (som synes) längre axel.
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Bassman skrev:Jag skruvade alltså isär shunten och det är bara den delen som är bytt...

Bild

Lite fler bilder --> http://hem.wtnord.net/k05796/shuntbyte/
Hade tyvärr ingen bild på den nya utan täckplåten monterad men den är exakt lika dan fast blå o (som synes) längre axel.
Jamen vad var det som var problemet, den där ser ju ut att kunna fixas till.
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Mjo man kan lätt tro det men den sitter som den vore fastsvetsad. När den satt på pannan försökte jag med stora rörtången och lyckades bara producera lite metallspån från shuntaxeln. Provade att spraya den med 5-56-liknade jox oxo, ingen skillnad. Fast jag fick en "ny" för 50 kr så jag klagar egentligen inte. Gör inget att axeln är lång heller, CBJn som jag planerar att införskaffa (så fort plånboken tillåter) passar ju fint även om axeln skulle vara 2 meter lång. ;)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Bassman skrev:Mjo man kan lätt tro det men den sitter som den vore fastsvetsad. När den satt på pannan försökte jag med stora rörtången och lyckades bara producera lite metallspån från shuntaxeln. Provade att spraya den med 5-56-liknade jox oxo, ingen skillnad. Fast jag fick en "ny" för 50 kr så jag klagar egentligen inte. Gör inget att axeln är lång heller, CBJn som jag planerar att införskaffa (så fort plånboken tillåter) passar ju fint även om axeln skulle vara 2 meter lång. ;)
Jo jag förstår att den sitter hårt och med att använda rörtången på axeln så får du ju inget vidare moment för att vrida, det skadar enbart axeln. Jag skulle gjort så här. Om du har den kvar så kan du testa.

1. Lägga hela schuntdelen i rostlösande vätska över natten eller ett par dygn. Gärna fotogen eftersom detta smörjer skärningar i lättmetall som locket är gjort av.

2. Spänna fast locket ordentligt (men försiktigt) i ett stort skruvstycke, linda ordentligt med trasor om schuntskovlarna (för att skydda) och med en stor rörtång ta ett stadigt tag (utan att skada shuntvingarna) inte klämma, mera greppa. Vrida så lossnar nog axeln.
Alternativ metod: Om den inte lossnar så kan man anända en gasolbrännare och värma rejält runt axeln på locket, då kan jag garantera att axeln släpper.

3. Fila till och slipa med smärgelduk på axeln där du har taskat till den med rörtången. Viktigt att förhöjningarna går bort så att du inte sedan repar upp hålet.

4. Lägg sedan locket på stadiga underlägg av metall med schuntdelen nedåt. Använd dorn och plastklubba och driv ut axeln från hålet.

5. Slipa axeln på den delen som sitter i hålet med smärgelduk med stegande finhet så att alla "skärningar" försvinner. Skava försiktigt hålet med ett skavstål om ojämheter finns i ytan så att den blir så slät som möjligt, särskilt om det finns upphöjda "skärspår". Om du har en brotch i rätt dimention skatt du givetvis använda den.

6. Klipp till en ny packning mellan hus och lock från ett "ritpapper" (sånt som man ritar originalritningar på) .

7 Återmontera axeln i locket. Spraya axeln med siliconspay.

8. Montera locket i schunten, använd packningen. Lägg på "tätningsklet" på tätande ytor lock och schunthus med packningen i mellan innan monteringen. Kletet finns att köpa på biltema värmebeständigt.

9. Drag skruvarna diagonalt två åt gången mellan varje dragning vrid på schunten så att du känner att den inte kärvar. Om den skulle kärva släpp på den sidans skruv innan fortsatt dragning fullbordas.

10. Montera ny O-ring på axeln under trekantsplåten. Om du inte har någon i rätt mått så passar sådana som sitter i plastkopplingarna i en trädgårdsslang.


Om du gör så här så är jag säker på att du får en shunt som räcker pannans kvarvarande livslängd.
Skriv svar