Vilken draglucka skall jag ha?

Skriv svar
Guran
Ungskog

Vilken draglucka skall jag ha?

Inlägg av Guran »

Hej!
Har en panna med en KMP PX21, skorstenen är 7m murad hel/halvsten dragen med keramiskt bruk. Det är ett j-la drag genom pannan så jag funderar på en dragbegränsare. Hur dimensionerar jag den bäst? Jag har en rektangulär sotlucka på runt 20X15 cm (har inte mätt, bara höftar) på rökröret, lutar runt 50-60 grader.

Mvh
/Guran
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Vilken draglucka skall jag ha?

Inlägg av Krister »

Guran skrev:Hej!
Har en panna med en KMP PX21, skorstenen är 7m murad hel/halvsten dragen med keramiskt bruk. Det är ett j-la drag genom pannan så jag funderar på en dragbegränsare. Hur dimensionerar jag den bäst? Jag har en rektangulär sotlucka på runt 20X15 cm (har inte mätt, bara höftar) på rökröret, lutar runt 50-60 grader.

Mvh
/Guran
Lite läsning som kan vara till hjälp:
http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... luckor.pdf
http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... ydelse.pdf
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Tidigare, på oljebrännarens tid, hade jag en tigex 25-lucka.

Fördelen är att den kan monteras lutande, men då ska hävarmen justeras till vågrätt läge. Det visste inte installatören.

En nackdel med luckan är att motvikten kan vandra efter stången, vilket innebär att inställningen ändras. Detta sker speciellt om luckan slår igen lite häftigare, som den gör vid kraftiga vindstötar eller med oljebrännare som startar plötsligare.

Problemet minskade om motvikten placerades med fjädrarna vågräta.

Numera har jag en KW dragbegränsare. Den har fördelen med en gängad motvikt som med bra noggrannhet kan justeras till önskat tryck med hjälp av en tumstock.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Furetör skrev: Numera har jag en KW dragbegränsare. Den har fördelen med en gängad motvikt som med bra noggrannhet kan justeras till önskat tryck med hjälp av en tumstock.
KW säljs numera av Tigerholm under deras eget namn.
Mäkta förvånad jag blev när min nya Janfire dök upp med en KW 012 som hette Tigerholm 12. Enda skillnaden är att klisterlappen är på svenska istället för tyska. Schysst att skicka med en kvalitetslucka, hade ingen aning om att den ingick ens. Så nu har jag en över. :roll:
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar