Vet faktiskt inte om det är nån direkt nackdel.Bomb3r skrev: är det en nackdel att ha cirkpumpen på returen?? eller har det nån betydelse egentligen??
Det är nog vilket som.
Kanske nån rörmokare på forumet har ett mer vetenskapligt svar.
Mvh
Vet faktiskt inte om det är nån direkt nackdel.Bomb3r skrev: är det en nackdel att ha cirkpumpen på returen?? eller har det nån betydelse egentligen??
Jag har inget fall där jag själv har varit utsatt för detta.elvis skrev:MP skrev: Har man det minsta läckage på något ställe i systemet, på någon rörskarv eller element så suger pumpen in luft i systemet som i sin tur ger problem.
Gör det verkligen det ?
Systemet är väl trycksatt ? Sugs det in borde det också läcka ut ur samma skarv ?
Radiatorn var kanske dålig så att den var som en aluminiumfolie. Jag bara återgav vad som berättades om i tråden. Med risk för att jag minns fel.elvis skrev:Men att en cirkpump skulle orsaka att en radiator sugs ihop / deformeras är snudd på omöjligt. Pumpen har inte kapacitet ens i närheten av något sådant. Skulle möjligen kunna ske om radiatorn var gjord av aluminiumfolie.
Men det var kanske att placeringen på expantionskärlet var sådant att det var ett lågt tryck och att placera om expantionskärlet kanske inte var det första åtgärden man gör.elvis skrev:Om det inte går att lufta radiatorn på övervåningen så har man för lågt tryck i sitt slutna expkärl eller öppet kärl i samma nivå som radiatorn. Eller också bara för låg vattennivå.
Under vissa omständigheter så är väl det inte otänkbart.elvis skrev:Övertryck och undertryck kan inte uppstå samtidigt i sådana här applikationer.