Givare

elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Bomb3r skrev: är det en nackdel att ha cirkpumpen på returen?? eller har det nån betydelse egentligen??
Vet faktiskt inte om det är nån direkt nackdel.
Det är nog vilket som.
Kanske nån rörmokare på forumet har ett mer vetenskapligt svar.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

elvis skrev:
MP skrev: Har man det minsta läckage på något ställe i systemet, på någon rörskarv eller element så suger pumpen in luft i systemet som i sin tur ger problem.

Gör det verkligen det ?
Systemet är väl trycksatt ? Sugs det in borde det också läcka ut ur samma skarv ?
Jag har inget fall där jag själv har varit utsatt för detta.

Men jag har sett flera trådar i olika forum om detta problem,
Bl en har beskrivit att han hade ett element på översta våningen som aldrig blev varmt ordentligt och när han försökte lufta så sögs det in luft istället för ut när han hade cirkpumpen på.
Ett annat fall beskrevs att elementet deformerades lite där det var svagt.

Så jag tror nog att fenoment finns speciellt på övervåningar där trycket normalt kanske är lågt.

I en av trådarna svarade en rörgubbe att dessa fel var svåra att definiera så han undvek alltid att montera pumpen på retursidan.

Och i dag med våta lagringar så finns väl inget problem med att montera på trycksidan.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hej,
Det är säkert skillnad på dagens och dåtidens pumpar.
Det är nog därför det inte är så vanligt med pump på returen längre.

Men att en cirkpump skulle orsaka att en radiator sugs ihop / deformeras är snudd på omöjligt. Pumpen har inte kapacitet ens i närheten av något sådant. Skulle möjligen kunna ske om radiatorn var gjord av aluminiumfolie.

Om det inte går att lufta radiatorn på övervåningen så har man för lågt tryck i sitt slutna expkärl eller öppet kärl i samma nivå som radiatorn. Eller också bara för låg vattennivå.

Övertryck och undertryck kan inte uppstå samtidigt i sådana här applikationer.
Jag har helt otroligt svårt för att tänka mig något sådant.
Någon kanske vet mer om detta dock.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

elvis skrev:Men att en cirkpump skulle orsaka att en radiator sugs ihop / deformeras är snudd på omöjligt. Pumpen har inte kapacitet ens i närheten av något sådant. Skulle möjligen kunna ske om radiatorn var gjord av aluminiumfolie.
Radiatorn var kanske dålig så att den var som en aluminiumfolie. Jag bara återgav vad som berättades om i tråden. Med risk för att jag minns fel.

elvis skrev:Om det inte går att lufta radiatorn på övervåningen så har man för lågt tryck i sitt slutna expkärl eller öppet kärl i samma nivå som radiatorn. Eller också bara för låg vattennivå.
Men det var kanske att placeringen på expantionskärlet var sådant att det var ett lågt tryck och att placera om expantionskärlet kanske inte var det första åtgärden man gör.
elvis skrev:Övertryck och undertryck kan inte uppstå samtidigt i sådana här applikationer.
Under vissa omständigheter så är väl det inte otänkbart.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Tryckskillnaderna blir SÅ små mellan retur/framledning att det inte är så mycket att yra om. Däremot blir marginalrena större vad det gäller driftstabilitet om pumpen sitter och trycker till shunten direkt istället för genom pannan.

Moderna cirkpumpar klarar finfint uppåt 95 grader kontinuerlig driftstemperatur.

Men ... som sagt.... trycknivån på en cirkpump är mycket låg.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar