Givare

Solve75
Gallringsobjekt

Givare

Inlägg av Solve75 »

Hej
Har ett litet problem, jag tycker inte att det fungerar bra med en utegivare(sitter i norrläge) och en givare på returröret, har nämligen svårt att få jämn temperatur inne. Det kan pendla mellan 19-23 grader och förra ägaren sa att det var det bästa man kunde ha (det sa han efter att vi hade köpt huset så det var inget säljsnack). Har ni några tips, ska jag skaffa en innegivare?
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
BG
Lärjunge!

Re: Givare

Inlägg av BG »

Solve75 skrev:Hej
Har ett litet problem, jag tycker inte att det fungerar bra med en utegivare(sitter i norrläge) och en givare på returröret, har nämligen svårt att få jämn temperatur inne. Det kan pendla mellan 19-23 grader och förra ägaren sa att det var det bästa man kunde ha (det sa han efter att vi hade köpt huset så det var inget säljsnack). Har ni några tips, ska jag skaffa en innegivare?
Givaren ska inte sitta på returen ... den ska sitta på framledningen ... stigaren till elementen ....

annars får man en väldigt svajig temperatur ....
Byt plats och sätt den på framledningen så blir det nog rejäl skilnad

Norrsidan är bästa stället för utegivaren
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Solve75
Gallringsobjekt

Re: Givare

Inlägg av Solve75 »

BG skrev:Givaren ska inte sitta på returen ... den ska sitta på framledningen ... stigaren till elementen ....

Men om den sitter där så stänger den ju så fort röret blir varmt och då hinner det ju inte komma ut något varmt vatten till elementen eller?
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Hur varmt vattnet skall vara kan du väl ställa på shuntstyrningen? Håller med om att givaren skall sitta på framledningen. Du vill kunna reglera den värme som går ut i huset! Man kan få testa olika placeeringar på framledningen för att hitta bästa effekten.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

på min styrning sitter det på framledningen.. kan ställa mellan 30-90framledningstemperatur.. "skulle dock inte vilja känna på elementen med 90grader:P
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Solve75
Gallringsobjekt

Inlägg av Solve75 »

Då ska jag testa att flytta den från returen till framledningen, återkommer med svar på hur det har gått.

Tack så länge för alla snabba svar.

/
Markus
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hej,

Är du säker på att "framledningen" verkligen är en framledning ?
På gamla pannor satte man ofta cirkpumpen på returen så den pumpade ner vattnet i pannan så det trycktes upp i framledningen.
En del panntillverkare rekommenderar det även idag.
Kolla märkning på cirkpumpen, leta efter en pil och se om texten på pumpen är uppochned.

Ihop med endast utegivare bör man använda termostatventiler på samtliga element.
Det ger exakt samma temp i alla rum. Precis som i ett hyreshus.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Solve75 skrev:Då ska jag testa att flytta den från returen till framledningen, återkommer med svar på hur det har gått.

/
Markus
bra ... du märker nog snabbt skillnad

ifall att shunten inte skulle skicka ut tillräckligt varmt vatten så är det bara att huja kurvlutningen .... de flesta reglercentraler brukar ha kurvan graderad så att det är lagom att börja med lurning 3 - 4 å sen e det bara att pröva sig fram..
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Solve75
Gallringsobjekt

Inlägg av Solve75 »

elvis skrev: Är du säker på att "framledningen" verkligen är en framledning ?
På gamla pannor satte man ofta cirkpumpen på returen så den pumpade ner vattnet i pannan så det trycktes upp i framledningen.
Hej elvis

låter som om du beskriver min panna ända skillnaden är att texten inte är upp och ner.

/
Markus
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

jag har en nibe city vx från 98 =)
och min är inte som elvis beskriver iallfall
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Ofta gjorde man det med gamla pumpar.
Tror anledningen var att man inte ville ha för varmt vatten in i pumpen.
Focus ex. rekommenderar det dock än idag i sin installationsanvisningar.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Solve75 skrev:Då ska jag testa att flytta den från returen till framledningen, återkommer med svar på hur det har gått.

/
Markus
Är du osäker på vad som e vad så är stigaren varmare än returen.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Bomb3r
Frö

Inlägg av Bomb3r »

elvis skrev:Ofta gjorde man det med gamla pumpar.

Mvh
är det en nackdel att ha cirkpumpen på returen?? eller har det nån betydelse egentligen??
Brännare: Infraheat 2000, Panna: Diom 20hundra 1992. Dragbegränsare KW 012
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Bomb3r skrev:
elvis skrev:Ofta gjorde man det med gamla pumpar.

Mvh
är det en nackdel att ha cirkpumpen på returen?? eller har det nån betydelse egentligen??
Har man det minsta läckage på något ställe i systemet, på någon rörskarv eller element så suger pumpen in luft i systemet som i sin tur ger problem.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

MP skrev: Har man det minsta läckage på något ställe i systemet, på någon rörskarv eller element så suger pumpen in luft i systemet som i sin tur ger problem.

Gör det verkligen det ?
Systemet är väl trycksatt ? Sugs det in borde det också läcka ut ur samma skarv ?
Skriv svar